Annons:

Fyra tycker till – december

Fyra branschpersonligheter får svara på aktuella frågor i resebranschen.

1. Vad kommer att  hända med SAS?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– SAS har tagit ett steg i rätt riktning, mot att överleva som bolag. De har skapat goda förutsättningar genom den nya sparplanen och löst den akuta krisen. Sedan är det svårt att säga om de på lång sikt kommer att fortsätta klara sig själva och köra på som enskild aktör eller öppna upp för ett eventuellt närapartnersamarbete eller uppköp i framtiden.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Nu finns förutsättningarna för att skapa långsiktig lönsamhet på plats. Det är nu fullt fokus på att genomföra den plan som SAS banker, huvudaktieägare och styrelse till fullo står bakom.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– De skulle ha genomfört detta för flera år sedan. Strategin har ändrats alltför ofta så det kan vara si och så med trovärdigheten. Tror de skulle må bäst av att delas upp och att ett SAS Sverige etablerades. En utmaning är att få alla medarbetare att trivas och tro på framtiden samtidigt som kunder och reseföretag också ska övertygas.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Jag har inte tillräckligt med insikt för att kunna svara på frågan, men förhoppningsvis kommer man att komma ur det här med en taggad organisation och en kostnadsstruktur som tillåter att man kan investera i nödvändiga produkter för att, inte bara överleva utan även växa och ta marknadsandelar.

2. Var det smart av charterarrangörerna att vägra kommentera rapporten från Schyst resande annat än på sina sajter?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
 – Genom att ha samlad och tillgänglig information på sina respektive webbplatser visar de att de har uppmärksammat rapporten och vidtagit åtgärder. Så länge de hänvisar till relevant information och inte ignorerar rapporten kan jag nog inte kalla det osmart.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Anledningen till de har valt att inte svara kan bara de kommentera, min erfarenhet är dock att det brukar löna sig att försöka ta frågor när de kommer för att undvika spekulationer. Svårigheten i frågeställningen är ju tydlig, då det verkar handla om hur långt ansvaret sträcker sig för charterarrangörerna där det naturligtvist är svårt att säkerställa alla underleverantörers villkor. 

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Tyder på att det är känsliga frågor. Inte helt lätt att svara korrekt på frågorna så jag gissar att man tagit det säkra före det osäkra när man hänvisat till sina webbplatser. Det är heller ingen nyhet att arbetsförhållandena internationellt ofta är sämre än vad vi är vana vid. Inte lätt för arrangörerna att själva kunna ändra på detta.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Förr i världen sa man att man inte skulle undvika journalister, men nu har ”time-out” och att göra sig oanträffbar blivit ett vanligt förfaringssätt. Kanske har det att göra med att journalistiken polariserar frågeställningar på ett sätt som gör det svårt att bemöta svåra frågor utan att komma ut som en förlorare, även om svaret i sig är ett ”bra” svar …

3. Om du skulle starta en researrangör – vilken nisch skulle du ge dig in i och varför?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Jag skulle starta en arrangör à la Total recall för en virtuell semesterupplevelse där jag erbjuder minnen på fantastiska resor till jordens alla hörn. På det sättet kan jag minimera mina risker från konkurshotade leverantörer, minimera miljöpåverkan samt, undvika människorättsbrott, strejker, askmoln, terrordåd och dåligt väder.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Jag tror att det som researrangör är viktigt att ha en tydligt avgränsad nisch med potential och specialisera sig på den, och att det gärna ska ha en anknytning till ett personligt intresseområde. En nisch som verkar vara i fokus är sport/träning, som jag gärna skulle se i kombination med välbefinnande och storstadsupplevelse.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Eftersom jag arbetar för en researrangör vill jag nog hålla det hemligt. Vi har en del idéer som ska sjösättas. Jag tror dock att det finns utrymme för att starta en riktigt bra incomingverksamhet för Skandinavien.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
Marginalerna verkar finnas i high end-segmentet, men jag skulle ge mig på ”ethnic travel” – en internationell bransch och med en målgrupp som alltid kommer att resa (för att man ska träffa familjen). En annan nisch som verkar växa och som man bör kunna göra lönsam är sport-resor.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024