Annons:

TN-panelen tycker till surfplattor och bonuslöner

Fyra branschpersonligheter får svara på aktuella frågor i resebranschen.

1. Kommer surfplattan att bli en viktig försäljnings-kanal under 2013?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Vi ser att antalet bokningar från mobila enheter, smartphones och surfplattor ökar kraftigt. I dag står surfplattan för över 75 procent av alla bokningar via mobila enheter hos oss. Det är redan en viktig kanal för oss och vi tror att den kommer att växa i betydelse under 2013.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Enligt Google ökade antalet resesökningar i Sverige via tablets med 351 procent under 2012, så det talar ju för att surfplattan kommer att bli en viktig försäljningskanal redan under 2013. Vi är mitt uppe i ett arbete för att värdera behovet av att utveckla specifika appar.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Ju fler användare desto viktigare blir surfplattan som försäljningskanal men än så länge är den marginellt viktig. Vi har ännu inte kommit i gång med att utnyttja surfplattan som försäljningskanal.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Ja. Surfplattan är mer än ett sätt att accessa nätet på. Den väcker också nya förväntningar på hur saker måste presenteras för att sälja. Det är den sista aspekten som känns fräsch. Att nätet blir (är!) den viktigaste kanalen tror jag få tvivlar på.

 

2. Är det rätt av SAS att ge toppcheferna bonus för att stanna kvar samtidigt som ”gräsrötterna” får kraftigt försämrade villkor?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– För att SAS ska överleva på lång sikt behövs duktiga människor som driver arbetet framåt med målet att SAS ska bli ett lönsamt bolag. Det är inget lätt jobb. Jag avundas dem inte, oavsett om de får bonusar eller inte. Sedan är det givetvis olyckligt om det är så att det sker på bekostnad av ”gräsrötterna”.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Som en del i planeringen inför höstens utmaningar behövde ledningen säkra vissa specifika kompetenser för framtagandet och genomförandet av planen. Arbetet skedde under stor press från olika håll, och behovet av att ro planen i hamn för att säkra SAS framtid var stort. Därför etablerades så kallade stay-on avtal för ett fåtal nyckelkompetenser som ansågs vara nödvändiga för att genomföra processen.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Det är en delikat fråga. Förstår att det irriterar alla som fått sina villkor försämrade men samtidigt kanske det är enda sättet att få behålla och kunna rekrytera nyckelpersoner. Så svaret är att det är både rätt och fel.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Jag vet inte detaljerna kring bonusen. Men det är inte ovanligt att ge medarbetare som ska organisera bort sig själva ett incitament att ”go the extra mile”. Kanske är det kombinationen av bonusen å ena sidan och hur förhandlingen med facket gick till å andra sidan som väckt energier.

 

3. Kan Eurovision ge kraftigt ökande turismströmmar till Sverige?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Eurovision är en fantastisk möjlighet för Sverige och Malmö att visa upp sig för miljontals tv-tittare runt om i världen. Men några kraftiga turistströmmar ska vi nog inte hoppas på, då blir vi bara besvikna. Vem besökte Harrogate 1982, Millstreet Town 1993 eller Kiev 2005?

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Det ger Sverige positiv pr runt om inom Europa, och borde definitivt ge underlag till ökad turism som i sin tur ger möjlighet att erbjuda fler sevärdheter och attraktivt utbud av boende, kultur och miljö.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Jag är tveksam till det. Att få igen de kostnader som läggs på ett arrangemang som Eurovision är närmast omöjligt tror jag. Och att fler turister kommer till Sverige i framtiden bara för att vi arrangerar ett TV-program, visserligen med många tittare, har jag svårt att se. Möjligen på lång sikt.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Nej, det tror jag inte. Det är ett av många skyltfönster, kanske till och med ett av de större. Men för kraftigt ökande turistströmmar krävs långsiktig marknadsföring – och en produkt som klarar konkurrensen med konceptet”sol och bad”.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024