Annons:

Fyra tycker till – november

Fyra branschpersonligheter får svara på aktuella frågor i resebranschen.

1. Visit Swedens anslag har minskats med 20 miljoner. Blir det färre utländs-ka turister till Sverige nu?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Sverige ligger inte ”top of mind” och därför behövs långsiktiga och kostsamma satsningar på varumärket. Visit Sweden och övriga aktörer måste på ett smart och kostnadseffektivt sätt attrahera utländska besökare. En mindre budget gör inte jobbet lättare. Detta är en felaktig prioritering av regeringen.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Jag tror att det fortsättningsvis finns högt intresse att besöka Sverige som ett attraktivt resmål, vi försöker bidra med en bra tidtabell och prisvärda biljetter för att attrahera turister till Sverige även i framtiden.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Underligt beslut när antalet turister har ökat de senaste åren. Politikerna förstår inte hur viktig turismen är. I andra länder ser man på detta med andra ögon. På en resemässa på Nya Zeeland kom landets premiärminister Helen Clark och tog samtliga deltagare i hand och önskade oss hjärtligt välkomna till landet. Skulle vår statsminister göra så på TUR?

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Personligen tror jag inte det. Vår natur, luft och fria vidder kommer att attrahera turister ändå och vårt ekonomiska klimat fortsätter att attrahera affärsresandet.

2. Var ska chartern hitta ett nytt Thailand?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Thailand kommer att vara ett av de största volymresmålen för chartern många år till. Utmaningen blir att möta resenärernas vilja att paketera sin resa själv för att få flexibilitet. Volymökningar kommer att ske i Afrika och Karibien. Men avgörande är hur charterarrangörerna ska få ta del av den stora skara som i dag väljer USA.
 
Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Intresset verkar peka åt klassiska resmål som Kanarieöarna, exotiska resmål västerut såsom Västindien eller övriga asiatiska resmål som Vietnam. Dock är alltid prisnivån på orten och hotellkapacitet viktiga faktorer, vilket kan vara begränsande.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– Att det förr eller senare skulle komma ett bakslag för Thailand var väntat. Det blir svårt att hitta ett ”nytt” Thailand. Det krävs en fungerande infrastruktur och destinationerna västerut är för svajiga för dollarsvängningar. Volymmässigt kan inget ersätta Thailand men om läget stabiliseras i Egypten kan säkert trafiken dit öka.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Frågan kan vara större än så. Den sociala trenden att vilja vara unik parat med enkelheten i att inhämta information via internet utmanar chartern. Samtidigt har charterbolagen varit skickliga i att ständigt utveckla affären. En lekmans gissning: en spännande destination där trygghet har ett värde … Indien?

3. På Clarion Collection i Nyköping betygsätter personalen sin dag på jobbet varje dag. En bra idé?

Martin Durnik, marknadschef Ticket Privat
– Kan säkert vara ett bra sätt att fånga upp olika synpunkter eller händelser på kontoret/arbetsplatsen som kan påverka affären. Personligen tycker jag att det låter som en spännande tanke att i ”realtid” kunna följa detta, men jag tror inte att det passar på alla arbetsplatser.

Annelie Nässén, chef för global agent sales SAS
– Jättepositivt med frekventa undersökningar. I vår verksamhet är en daglig frekvens lite för ofta, vi arbetar med månadsmätningar och kompletterar sedan med en större årlig undersökning. Det som är avgörande, oavsett vilken frekvens man använder, är att det sker något med den input medarbetarna givit.

Johan Rejhagen, vd Escape Travel
– För stora organisationer med många medarbetare kanske det kan fungera. Om man verkligen åtgärdar de problem som kommer fram.

Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia
– Att hitta sätt att mäta engagemanget hos medarbetarna är viktigt. Forskning visar tydlig koppling mellan engagemang och företagets resultat. Mår man bra presterar man bättre. Det viktigaste är dock att engagera medarbetare i dialogen och att åtgärderna ”ägs” av organisationen. Kanske är daglig mätning väl ambitiöst?

Kommentarer är stängda.