Annons:

Fyra tycker till – september

Fyra branschpersonligheter får svara på aktuella frågor i resebranschen.

1. Vilka blir vinnare och förlorare i resebranschen i höst?

Claes Tamm, Nordenhchef MSC Cruises
– Jag tror att chartern blir en av vinnarna till hösten/vintern. Mycket tack vare den starka kronan som det skrivs mycket om. Även det ostadiga vädret i sommar får en positiv inverkan på försäljningen.

Katalin Paldeak, direktör Clarion Hotels
– Flygbolagen blir förlorarna eftersom det fortfarande råder tuff konkurrens och köparnas marknad. Vinnarna: tredjepartskanalerna och nya söksajter.

Krister Aarnio, vd Norwegian i Sverige
– Det är svårt att peka ut några enskilda aktörer utan man får hoppas att det kommer att gå bra för de flesta i branschen i höst. Konjunkturen är inte den bästa för tillfället och konkurrensen stenhård på de flesta områden så tufft blir det. De bolag som bäst kan anpassa sig till förändringar har fortfarande en möjlighet att tjäna bra med pengar.

Bo Jacobsson, försäljningsdirektör Resia
–  Vinnare blir Resia. Starka varumärken med fokus på servicekvalitet och förståelse för att leverera värde till kund blir vinnare.

2. Kan Norwegian konkurrera ut chartern till Kanarieöarna?

Claes Tamm, Nordenhchef MSC Cruises
– Nej. Däremot kommer de att öka konkurrensen om utbudet vilket kommer att sätta en viss prispress på destinationen.

Katalin Paldeak, direktör Clarion Hotels
– De kan säkert vinna över en hel del resenärer men chartern är mer än bara en flygstol och fortfarande en stor målgrupp som gillar detta sätt att resa på, de vill bli omhändertagna och slussade till rätt ort med aktiviteter på plats medan andra triggas av att sätta ihop sina egna resor.

Krister Aarnio, vd Norwegian i Sverige
– Det får framtiden utvisa men för tillfället samarbetar vi med flera charterbolag även på Kanarieöarna. Man kan säga att vi konkurrerar med oss själva eftersom vi dels flyger egen produktion och dels gör charterflygningar för researrangörer i hela Norden. Vi ser det som att vår produkt är ett komplement till den traditionella chartern.

Bo Jacobsson, försäljningsdirektör Resia
– Nej. Men de blir ett starkt komplement genom sin produkt och kapacitetsutveckling. Kombinationen av charterns struktur och logistik samt deras starka historiska förankring på Kanarieöarna kommer att hålla för en god tid framöver.

3. Kan Viking Lines nysatsning på ”vip-värdar” höja statusen på Östersjökryssningar?

Claes Tamm, Nordenhchef MSC Cruises
– Jag har tidigare i mina inlägg talat om behov av nytänk och reviderade affärsplaner för rederinäringen på Östersjön. Denna tjänst kommer säkert att uppskattas av en liten skara kunder. Men att den skulle höja statusen på dessa kryssningar tror jag är föga troligt.

Katalin Paldeak, direktör Clarion Hotels
– Tror inte att detta blir en kioskvältare. Däremot ambitionen att skapa bättre shoppingutbud med billigare märkeskläder och designartiklar ombord kan bli en klar succé.

Krister Aarnio, vd Norwegian i Sverige
– Det är bra med nya idéer och om vip-tjänsten kan locka nya penningstarka målgrupper till kryssningarna så varför inte. Det blir dock intressant att se om det verkligen finns en tillräckligt stor marknad för en vip-tjänst så att kalkylen går ihop. Det känns som om de stora målgrupperna prioriterar andra saker på sin kryssning.

Bo Jacobsson, försäljningsdirektör Resia
– Som enskild åtgärd, nej. Att höja statusen går hand i hand med behovet av volymutveckling och då är behovet annorlunda. Tonnageanpassning, produkt/konceptutveckling och konsolidering tror jag då är åtgärderna.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024