Annons:

Så blev Arne bäst på att sälja resor

Arne Sjögren har gått från vaktmästare till stjärnsäljare på Resia. Travel News har följt Årets resesäljare, som prisades vid Grand Travel Award, en helt vanlig dag på jobbet.

06:45 Väckarklockan ringer. Arne Sjögren vaknar upp och skyndar sig in i duschen, medan sambon Andreas drar sig några minuter. Det är snabba ryck i lägenheten i Majorna. Arne kastar i sig en tallrik flingor med mjölk, innan det är dags att ta bilen till jobbet som affärsresesäljare. I dag är det måndag, den lugnaste dagen i veckan.
– Fredag eftermiddag är värst. Då kommer alla på att de ska resa på måndag och vi får jobba på ordentligt för att komma hem.  
Arne, som är inne på sitt femtonde år inom Resiakoncernen, är veteran vid det här laget.   
– Jag började som vaktmästare. När det började komma fakturor med mitt namn på började cheferna undra hur det kom sig. Då fick jag erkänna att jag också hade svarat i telefon och fixat bokningar när alla andra var upptagna. Och på den vägen är det. 
08:00 Arne kliver in på Resias ljusa kontor ett stenkast från Centralstationen. Den malvafärgade väggen och de matchande mattorna gör att ingen kan missa att det är Resia som huserar här. Till och med bjudgodiset är lila.
Han småpratar lite med kollegan Frida om hennes studieresa med Lufthansa till Boston, innan han går bort till sitt välstädade skrivbord. Här samsas en liten svart dalahäst med pennor, headset, dator och några få papper. 
 
08:10 Välkommen till Resia. Det är Arne!
Första samtalet för dagen. En kund vill boka en resa till Hamburg.
– Inga problem. Det fixar jag. Vill du ha hyrbil? Hotell?
Sedan avlöser tåg- och flyg- och hotellbokningar varandra i en lugn ström. Telefonerna är tystare än väntat.
– Det är mycket mer mejl nu än för bara ett år sedan. Resebokarna vidarebefordrar ofta sina resenärers önskemål och sedan svarar vi via mejl eller telefon, säger Arne. 
 
08:50 Klick, klick, klick hörs det runt om i lokalen från säljarnas tangentbord. Arne rör sig snabbt mellan olika system, priser och världsdelar.
– Det är kul med de lite krångligare rundresorna, men skönt att blanda upp med lite enkla inrikesresor också.  
Mycket av kunskapen sitter i huvudet på säljarna, som ofta delar med sig till varandra. Trevliga kollegor är en orsak till att Arne trivs bra på jobbet.
– Det är ju lite som att jobba i en godisbutik. Ibland tröttnar man på godis. Men för det mesta är det kul att sälja resor.
Arne gillar att resa även privat. Som musiktokig reser han gärna på konserter runt om i världen, senast Madonna i London. Och i höstas åkte han fyra dagar till Tokyo för ”smilespoäng” från KLM.
Men det var mer förmånliga agenterbjudanden förr.  
– Flygpriserna har gått ner och ofta räcker det att betala någon tusenlapp extra för att slippa flyga standby, som man gör på agentbiljetter.
09:15 Arne försöker att uppgradera en trogen kund på ett hotell i Stockholm, som hon testar för första gången.
– Sådant gör jag när jag hinner. Det gör kunderna lite extra nöjda.
Chefen Jan Bodén kommer förbi med ett erbjudande om en konferenskryssning till Grekland, som ska läggas i fakturakuverten. Även han pratar kundvård. 
– Det är de små detaljerna som gör skillnad när resebyråerna erbjuder likvärdiga tjänster. Det är engagemanget som avgör. Jag brukar till exempel ha koll på namnsdagarna och slänger i väg mejl till kunderna på deras dagar. 
09:20 Välkommen till Resia, det är Arne!
En gammal kund, som ständigt är på resande fot runt om i Norden, beklagar sig för att hon måste åka hem på säljutbildning.
– Ja, men alltid får man väl något bra tips. Om inte annat kanske de har gott kaffe, uppmuntrar Arne.
Det är viktigt för Arne att alltid hinna med några personliga ord.
– Det är nog viktigare för oss som jobbar med mindre företag än stora. Våra kunder gillar att bli igenkända och vill prata med samma person hela tiden.  
10:15 Måndagsmöte med knäckebröd och gräslöksost. Vid det höga bordet bortanför raden av skrivbord rapporterar Jan om budget, försäljning och nya kunder som ska provboka. Och om helgens resa för hela kontoret till Paris med SAS.
– Vi ska cykla i Paris på lördagen och sedan äta på en bra restaurang vid Champs-Élysées, säger Jan och blir avbruten av Arne.
– Kan man få se schlagerfinalen därifrån? frågar Arne.
– Du din schlagernörd, säger någon och skrattar.
Säljarna avviker med jämna mellanrum till sina skrivbord för att ta telefon. Jan bockar av punkt efter punkt på agendan med röd penna.
– Förresten, på måndag är mitt dagis stängt, fortsätter han.
– Va, har vi stängt här? säger någon och alla skrattar.
11:35 Kundbesök på Lisebergs huvudkontor. Arne passar på att leverera biljetter till vd-sekreteraren Annika Palm och får en stor kram för att han blivit Årets resesäljare.
– Det är du verkligen värd. När era konkurrenter ringer och lockar säger vi bara: ”Ni har ju ändå ingen Arne”, säger hon och berömmer hans förmåga att komma ihåg vad alla anställda vill ha, att någon har långa ben eller bara vill flyga Lufthansa.
Efter en sväng in till vd:n hämtar Arne upp Annikas kollega Lena Andersson, som han pratar med så gott som dagligen, för en lunch. 
12:00 Arne och Lena äter lunch under gnistrande kristallkronor på Villa Odinslund. De pratar om allt från tv-program till nedgången inom resemarknaden. Även Liseberg, som bokar resor för artister, inköpsresor till Asien och inrikesresor, har fått direktiv att hålla i slantarna. Arne konstaterar att det är stort fokus på billiga resor i dag.   
– Ibland räcker det att flytta resan ett par timmar för att spara hundralappar eller till och med tusenlappar. Kan en kund till exempel stanna tre nätter med KLM i stället för en eller två kan det ibland bli flera tusen billigare.  Det är sådana detaljer som gör att vi kan ta ut ett arvode för vårt arbete.
13:10 Tillbaka på kontoret. 40 mejl väntar. Stena Line, Arnes största kund, vill boka hotell i Kiel. Han ögnar igenom raden förkortningar på skärmen, som är helt omöjliga att förstå för en oinvigd, och konstaterar snabbt att Resias avtalspris är billigare än Stenas.  
Raden av mejl minskar snabbt. Arne krediterar ett hotellrum, bokar flyg, hotell, tåg. Skickar följesedlar och tågbiljetter. 
 
13:20 Välkommen till Resia. Det är Arne!
Hur många gånger om dagen kan man svara så med samma värme och glädje? Förra året gjorde Resias stjärnsäljare 2 336 order. Det blir ett 20-tal bokningar per dag. Fortfarande är Arnes kunder relativt ointresserade av självbokning.
– Självklart erbjuder vi dem att testa. Men många kommer tillbaka till oss för att det är enklare. 
14:10 Arne ögnar igenom Travel News nyhetsbrev, som rapporterar att flygresandet har gått ner 17 procent. Även Resia har drabbats. Fram till september i fjol ökade kontoret, det fjärde bästa i koncernen, sin försäljning med 40 procent.
– Det är definitivt lugnare i år. En kund reser till exempel bara tio procent av i fjol. Några reser mer, till exempel en som jobbar med vindkraft.
Kollegorna på Kruthusgatan är glada över att de inte bara har en stor kund som till expempel Volvo, utan i stället många mindre företag.
14:15 Malmö Aviation på besök. Resesäljarna får en uppdatering om allt från företagsavtal till förenklade ombordstigningsprocesser. Säljarna springer med jämna mellanrum till sina platser för att ta telefonsamtal från kunder.
När mötet är över konstaterar chefen Jan att Malmö Aviation påminner om Resia.
– De är också små och flexibla. Blir det fel på en bokning släpper de på kunden och pratar med oss sedan, medan det blir tvärstopp på vissa större bolag. 
15:38 En storkund hör av sig för att boka en privatresa. Arne hjälper självklart till, även om bokningen inte ger samma lönsamhet.
– Det får vi ta. I morgon kan vi få en jättestor affärsresebokning från samma kund.
Att slänga en blick på bruttovinsten vid varje bokning har blivit en vana. Lönsamheten är viktig, även om säljarna inte tvingar på kunden lösningar för att resebyrån ska få högre vinst. 
– Det är viktigt att fråga om kunden vill ha hotell eller hyrbil i samband med flygresan.
Ibland hittar vi win-win-situationer, som hotellrum som är billigare via GTA än Amadeus och som samtidigt ger högre hotellprovision.
16:10 Arne springer på vd Eva Moen Adolfsson, på huvudkontoret en trappa upp.
– Arne är helt outstanding. Med stor kunskapsbas och rätt attityd är man oslagbar. Han är snabb, effektiv och hjälper sina kollegor, säger hon.
Vd pratar vidare om de anställdas personliga ansvar som ger energi. 
– Och sol i magen, ler Arne och syftar på att Eva ofta talar om att sprida positiv energi.
Solen strålar också på tröjan, som Arne fick från Eva Moen Adolfsson på förra veckans stormöte. Tröjan med texten ”Resia tycker att jag är strålande” delas ut vid extraordinära insatser. 
16:30 Arne kollar igenom köerna på Amadeus, där ofärdiga bokningar ligger. Han slänger också en blick på den sjuka kollegan Saras köer.  Inget får glömmas bort.
– När det blir riktigt stressigt kan man ha svårt att somna på kvällen för att man funderar på om man har missat  något.  
Vid femtiden har Arne bara en till faktura att fixa. Kollegorna Caroline och Frida står redan med kläderna på och väntar.
– Det är alltid så här. Arne är sist kvar på kontoret, retas Caroline.
– Men inte alltid först, va? kontrar Arne. Och jag är definitivt den som är mest disträ.
18:00 Gänget anländer till kollegan Hea i Munkebäck för att titta på lilla Sophie, 3 månader. Några timmar senare släpper Arne av kollegorna vid Centralen efter en trevlig kväll. 
21:00 Arne slötittar lite på Spårlöst försvunnen, samtidigt som han kollar mejl, några bloggar och Facebook. Vid halv elva hoppar han i säng och somnar snabbt efter en relativt lugn dag. I natt slipper han drömma om bortglömda bokningar.  
Så valdes Arne till Årets resesäljare 2009
Priset Årets resesäljare delades ut för första gången på Grand Travel Award 2009. Priset delas ut till en resebyråsäljare som arbetar på en svensk affärs- eller privatresebyrå och som utmärkt sig under det gångna året. I år skickade Travel News läsare in över 60 förslag på resesäljare värda den åtråvärda titeln. Bland dessa valde en jury ut tre kandidater, som presenterades på www.grandtravelaward.se. Över 1 200 Travel News-läsare röstade fram Arne Sjögren på Resia som vinnare. 
Så tyckte den som föreslog Arne:
Arne levererar stadigt högst volym med hög marginal men hinner ändå vara hjälpsam. Han har koll på nyheter, håller i vår it och teknik och är mycket social. Som en kund säger till våra konkurrenter när de gör kundbesök: ”Spelar ingen roll vad ni kommer med, ni har ingen Arne.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024