Annons:

Snabbfotade studenter på Murphys meny

Kilroy Travels kunder är ombytliga individualister som rör sig snabbt i flock. Det är raka motsatsen till vd Monica Murphy - som i 15 år suttit på vd-stolen. Som ny ordförande för Resebyråföreningen väntar nya utmaningar. - Vi måste stå på barrikaderna och skapa mediauppmärksamhet.

En ung kille har sökt svalka från ett glödhett Stockholm i Kilroys butik på Kungsgatan. Han bläddrar i några tidningar fyllda av bilder som andas äventyr, backpacking, dykning och vandring. Vid disken sitter en tjej med långt ljust hår och planerar en jorden runt-resa.
– Då kanske du är sugen på en dykkurs när du ändå är vid Barriärrevet? undrar säljaren vänligt.
Han är en typisk Kilroysäljare, några år över 20 och frågvis. Hon är en typisk Kilroykund – nybakad student som är sugen på att ge sig ut i världen. Kilroys vd Monica Murphy ler nöjt. Det är ungdomar som dessa som får verksamheten att snurra.
– På samma sätt som min generation gav sig i väg på interrail vill de flesta ungdomar nu för
tiden i väg på en långresa efter skolan, säger hon på mjuk göteborgska. Precis som Wille Crawford sjöng för några år sedan – ”alla vill ha samma typ av annorlunda saker” – så vill de unga ut på udda resor. Vara unika.
– Ändå blir det Australien, Nya Zeeland, Indonesien eller Thailand för de flesta. De få som avviker från rutten är de som väljer Sydamerika, säger hon och konstaterar med ett smittande och självironiskt gapskratt à la Monica:
– Fast jag är nog likadan. Varje gång jag kommer hem från Thailand tänker jag att nästa gång ska jag nog till något helt annat ställe, kanske Inkaleden eller Kambodja. Sedan blir det Thailand ändå.
Men måste inte en vd för Kilroy resa lite mer ”the Kilroy way”?
– Nja, jo. Fast det gör jag nog. Jag är knappast på ett enda ställe på en resa utan reser runt. Och jag har faktiskt varit i Västindien, Mexiko, Sydamerika, Afrika… också.
En trappa upp ligger Kilroys svenska huvudkontor. Monica Murphy glider in i vd-rummet med två koppar kaffe i händerna, lång och smal, i tuff svart kostym och höga klackar. Solbrännan från senaste Thailandsresan kontrasterar mot den vita ryschiga blusen och de glänsande silversmyckena. Det anspråkslösa rummet har utsikt mot en parkeringsplats. De färgglada tavlorna av Olle Brand som flyttades hit vid senaste butiksrenoveringen lyser upp.
– De där kan säkert ge en slant om det börjar gå riktigt dåligt för oss, säger hon med glimten i ögat. För tufft har det varit. 20 procent av personalen, 11 personer, har fått gå sedan i höstas, till följd av resemarknadens tvärnit i oktober i fjol. Det är en kamp om varje kund.
– Kunderna finns där ute, men shoppar runt när de märker att det finns många förmånliga erbjudanden, säger hon.
Är unga människor mer otrogna kunder?
– Jag tror att alla är lika otrogna nu för tiden. Folk som är pressade ekonomiskt håller i varje krona. Fast vår målgrupp har ju aldrig pengar, så vi måste alltid bevisa vad vi kan tillföra.
Kunderna surfar runt och letar billiga biljetter medan såväl flygbolag som resebyråer lockar på dem. För trots dåliga marginaler är flygbiljetter ofta en entrébiljett till merförsäljning.
– Vi har ofta lägre påslag på flyget för att få tillfälle att sälja produkter med bättre marginaler, som upplevelser från lokala leverantörer med små internationella grupper. Vår målgrupp gillar att träffa unga från olika länder.
Kilroys säljare har också mandat att bestämma vilket flygarvode som ska tas ut vid varje köptillfälle – ibland kan 100 kronors rabatt få kunden att slå till direkt. Kilroy har ännu ett vapen för att locka de unga: låga ungdomspriser på flyget, lägre än traditionella resebyråer och ofta lägre än flygbolagen själva. Att få flygbolagen att fortsätta med dessa billiga ungdomsbiljetter är Kilroys största utmaning för framtiden.
– Med slimmad personal är risken att flygbolagen bara erbjuder ett pris för alla på sikt. Därför är vårt mål att få kunderna att köpa upplevelser hos oss även om de köper flyg hos andra.
Trots utmaningar verkar Monica Murphy inte det minsta bekymrad. Det är liksom inte hennes grej.
– Jag funderar sällan länge på en motgång. Det roliga är att teama ihop personalen och tillsammans vända en motgång till en medgång. Som när vi förlorade CSN-kontot på 34 miljoner till STA Travel år 2005.
Det är samma bild som kollegorna ger: en positiv ledare som lyssnar på personalen. Ärlig och lugn. Som ibland tänker en vända till för att undvika att behöva backa.
– Speciellt under åren när jag även var chef för Finland. Jag kunde inte kommunicera på finska och kände att det var svårt att fatta de rätta besluten snabbt. Samtidigt får hon en eloge för sitt tålamod med de danska ägarna.
– Jag hade väldiga problem under en period, men det handlade mer om personkemi. I dag funkar det väldigt bra och jag har stor frihet.
Tillbaka till CSN-upphandlingen, som fortfarande ger Monica Murphy något svart i ögonen.
– Den gick inte schyst till. Den som gav lägst priser på flygbiljetter vid ett givet datum vann upphandlingen. Men dessa priser behöver man inte leva upp till i verkligheten.
Hon slår uppgivet ut med händerna.
– Jag kanske var ärligast eller dummast. Men det handlar om moral. Jag kan bara konstatera att vinnarna knappast säljer sina biljetter med 15 procents förlust varje gång.
I stället för att deppa samlade Monica Murphy styrkorna till kamp med målet att bli bäst på långresor. I slutet av året hade resebyrån bara tappat 4 miljoner i den delen av verksamheten.
– Hade vi inte tappat kontot hade vi kanske inte lyckats uppbåda det jävlar anamma som behövdes för att vinkla om verksamheten totalt.
Hon syftar på att Kilroy i början av 2000-talet hade 70 procent av omsättningen på flygresor inom Europa. Nu nio år senare består omsättningen i stället av 95 procent långresor.
– Herregud, plötsligt insåg jag att vi aldrig skulle kunna överleva på att sälja flygbiljetter inom Europa. Den verksamheten skulle lågkostnadsbolagen och internet äta upp.
Vi fick sätta i gång ett riktigt skifte.
Sagt och gjort. Kilroy började bygga upp kompetensen kring långresor och satsade på att hitta spännande upplevelser som dyk- eller surfkurser och praktisk hjälp som bokning av busspass längs Australiens kust. Snart började ryktet gå – att Kilroy kunde hjälpa till inte bara med biljetten.
– Bra upplevelser sprids bland våra kunder och kompisarna hakar på och vill göra liknande saker på sin nästa resa.
Kilroy lyckades med skiftet, men utmaningarna är inte slut för det. Deras unga kunder är mästare på nätet och på att röra sig snabbt mellan olika sociala medier. Monica Murphy anser att det är viktigt men svårt att hänga med eftersom de unga rör sig snabbt mellan olika medier, MSN, Facebook och Twitter.
– Innan vi ger oss in i storsatsningar måste vi ha full koll på hur och varför. Annars kan de ge mer skada än nytta. Men vi har redan Kilroygrupper på Facebook och en Kilroyblogg.
Telefonen ringer och jag passar på att kika på kortet som är instucket i den spretiga krukväxten på skrivbordet. ”Tack för 30 år”. Monica följer min blick och utbrister:
– Jösses, det är ju nästan pinsamt. Den 8 januari hade jag varit anställd i 30 år. På papperet låter det ju som om jag är en dinosaurie.
Hon tystnar och tänker efter i några sekunder.
– Men om jag tänker på allt jag fått vara med om här känner jag glädje. Varför skulle jag flytta? Högre lön? Hur viktigt är det …?
Nej, Monica Murphy står för att hon har stannat länge och kan inte tänka sig ett roligare jobb, trots att hon gled in i resebranschen på ett bananskal. Efter ett år på Handelshögskolan i Göteborg kom hon in på en skola i Montpellier. Men först ville hon tjäna lite pengar för att ha råd att ha bil i Frankrike.
– Jag fick extrajobb i kiosken i kårhuset på Götabergsgatan i Göteborg. Det var så kul att jag ville fortsätta. Sedan blev jag butikschef, vd och på den vägen är det.
Men det har inte saknats erbjudanden. Det närmaste hon varit att sluta var när hon blev antagen till en flygledarutbildning.
– Jag trodde att alla satt uppe i flygledartornet och tyckte att det lät häftigt. Men på Landvetter insåg jag att de flesta flygledarna satt nere i ett mörkt rum helt fokuserade på dataskärmen och jag är alldeles för social för det.
Därför sitter hon här 30 år senare som vd för resebranschens kanske ungdomligaste resebyrå med en snittålder på 28 år. Tur att företagets gamla slogan ”Efter 33 är du passé” har skrotats. Efterföljaren ”Old farts can go too” slopades också eftersom resebyrån riskerade att tappa sin huvudmålgrupp när de marknadsförde sig även till äldre. I stället är det ”Alla som älskar att resa the Kilroy way är välkomna” som gäller. Och den resan lär fortsätta ännu några år för Monica Murphy.

 

fakta/Monica Murphy
Namn:
Monica Birgitta Murphy
Familj: Stephen, vår dotter Joanna 21 år och katten Tarzan
Ålder: 50 år
Bor: Täby
Utbildning: Företagsekonomi påHandels i Göteborg 1978, Ledarskapsutbildning IFL 1993 samt 1 månad på IMD i Schweiz 1997.
Karriär: Resesäljare SFS-Resor 1979, Butikschef SFS resebyrå i Göteborg 1985, vd Kilroy Travels Sweden 1993, samt även vd för Kilroy Travels Finland under 2003–2004.
Bästa personliga egenskap: Hittar lösningar till det mesta och har en god portion sunt förnuft.
Sämsta personliga egenskap: Är ofta mer lyhörd på jobbet än hemma.
Intressen: Resa med familjen. Älskar naturen, åka skidor, fiska och plocka svamp, men sedan är det lika kul att dra på sig ”klackarna” och ta en shoppingrunda med dottern eller en väninna. Läser gärna en bra bok och njuter av god mat.
Favoritprogram på tv: Amazing race och Project runway.
Favoritbok: Stieg Larsson-trilogin
Favoritresmål: Thailand och New York.
Okänd sida: Kan vifta på öronen och har spelat division 1-fotboll.

 

Resebyråernas nya drottning

För ett år sedan tog Monica Murphysig an rollen som styrelseordförande i Svenska Resebyråföreningen, SRF.
En tuff uppgift med tanke på att före-
ningen ofta kritiseras för att vara lam och tandlös.
– Så tycker jag också. Vi håller just nu på att jobba med pr-strategier. Vi kan med all säkerhet bli ännu bättre på att ge rekommendationer och skapa mediauppmärksamhet.
Så länge stadgarna ser ut som de gör kan föreningen inte ta beslut för medlemmarna. , men säkert kan skärpan i rekommendationerna ökas, menar hon. 
Att hon alls tackade ja till ordföranderollen berodde på hon känner att organisationens gedigna arbete inte syns utåt.
– Vår vd Tomas G Olsson gör ett fantastiskt jobb för att stoppa konstiga idéer som myndigheterna eller EU-kommissionen vill genomföra som påverkar oss. Alla skulle vilja vara med i SRF om de visste detta.
Därför vill hon satsa mer på att öka medlemsantalet. Senaste året har Travelocity Nordic, Unlimited Travel Group, LA Travel, Liljas Resetjänst, Smart Travel samt Specialresor Birgitta Johnsson blivit medlemmar.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024