Annons:

Svenska webbresor: 37 miljarder

E-handeln inom den svenska reseindustrin stod för cirka 37 miljarder kronor förra året, en ökning från 35 miljarder 2009.

Den bedömningen gör turismanalytiker Peter Hellman, som bygger den på research från de 300 största branschföretagen bland transportörer, arrangörer, resebyråer, logi- och hyrbilsföretag.
– Resor på nätet är större än den totala e-handeln som Handelns Utredningsinstitut redovisar, där man exkluderar resor. Den uppgår bara till 25 miljarder, säger han.
Webbförsäljningsökningen mellan 2009 och 2010 uppgår till 5,7 procent. Ökningstakten är dock lägre än mellan 2008 och 2009 då e-handeln ökade från 30 till 35 miljarder, 17 procent.
Reseindustrin är en relativt mogen e-handelsmarknad som legat i framkant under flera år. Det betyder att den inte kan växa lika snabbt i fortsättningen. Stora aktörer som SAS, SJ och chartern säljer redan en stor andel resor via webben. Även om småskuttar bland researrangörer och resebyråer ökar påverkar det inte de totala volymerna så mycket.
En trend är att transportörer, som flygbolag, tar marknadsandelar från återförsäljarledet. Hotellen däremot tenderar att bli mer beroende av tredjepartsaktörer, som hotellsajter. Charterarrangörerna utmärker sig också med hög andel internetförsäljning, som kompletteras med sociala medier som ny informations- och marknadsföringskanal.
Hos charterbolaget Ving bokas 65 procent av resorna online på Ving.se. Marknadschef Claes Pellvik menar att det går att nå upp mot 80 procent, men att det blir tufft.
– Vi har plockat de lägst hängande frukterna. Vi har en sajt som är informativ, där det är hyfsat enkelt att boka och betala säkert. Men utmaningen är att lotsa kunden rätt i vårt stora utbud. Det är lätt att drunkna bland 2 000 hotell, som alla är bra på sitt vis.
Pellvik tar exemplet med kunden som på förhand vet att familjen vill bo på Sunwing Alcudia. Då är det lätt att boka, medan andra mer obestämda kunder behöver får mer guidning för att våga boka på nätet och känna sig trygga med att de hamnar på hotell som är rätt för dem. Han jämför med den ”vanliga resesäljaren” som i telefon eller över disk med några korta frågor läser av kunden och dennes preferenser och sedan kommer med tre, fyra förslag som passar.
– Vi jobbar intensivt med denna fråga, de 100 personerna på vår it-avdelning med inspel från försäljningsavdelningarna i Norden. Det är ingen brist på förslag och idéer, men det handlar ju även om resurser och teknik.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024