Annons:

”Handeln har blivit målet för turisterna”

Svensk Handel vill ta bättre vara på shoppingturismen, som har vuxit med med än 200 procent på 15 år.

Ifjol gjorde svenska och utländska turister av med 80 miljarder kronor i den svenska handeln och stod därmed för 13 procent av den totala handelns omsättning, skriver E24. För första gången spenderade också utländska turister mer pengar i Sverige än vad svenska turister spenderade utomlands.
– Visit Sweden har varit mycket framgångsrik i sin marknadsföring av Sverige, framförallt i våra nordiska grannländer, Tyskland och Holland, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.
 
Svensk Handel tror att det finns stor potential att ytterligare utöka shoppingturismen.
– Handeln kan ju inte ensamt marknadsföra sig i Tyskland. Det politikerna måste se är vilken otrolig nytta de har av turisterna. Shoppingturismen inbringar stora momspengar till statskassan, vilket i sin tur ger dagisplatser och höftledsoperationer, säger Yvonne Ingman.
 
En förklaring till ökningen ser Svensk Handel som en attitydförändring till shopping.
– Det har var varit finare att säga att man ska åka och titta på Vasaskeppet eller utforska Lummelundagrottorna på Gotland. Men nu är det allt mer ok i större kretsar att åka till det eller det shoppingstället för att det är så mycket upplevelse kring det. Handeln har blivit målet, säger Yvonne Ingman.

Kommentarer är stängda.