Annons:

Annons:

Arabiska våren sänkte Apollos vinst

Den arabiska våren bidrog till lägre vinst för Apollo i Norden förra året. Resultatet på 240 miljoner gör ändå bolaget till ett av Kuonikoncernens mest lönsamma.

Fjolårets nordiska rekordresultat på 399 miljoner kronor sjönk med 159 miljoner kronor.

–  2011 går till historien som ett år med många omvälvande händelser i världen. För resebranschen är det klart att även det får en påverkan på det finansiella resultatet. Men det är tydligt att vi står starka även under ett extremt turbulent år, säger Mats Dahlqvist, chef för Kuoni Nordic.

Omsättningen ökade marginellt, från 6,67 till 6,72 miljarder kronor. De politiska oroligheterna i Egypten gav negativa konsekvenser för den svenska verksamheten, där Apollo tvingades dirigera om trafik till Kanarieöarna.

– Vi blev tvungna att stänga Apollo Sveriges största vinterresmål mitt under brinnande högsäsong. Konkurrensen på marknaden har också varit stor under året med volymökningar som har lett fram till stor prispress, säger Dahlqvist.

Den svenska omsättningen sjönk från 2,9 till 2,7 miljarder. Några resultatsiffror för den svenska verksamheten släpps inte i år till skillnad från förra året, då det blev rekordresultat.

Moderbolaget Kuoni redovisade en omsättningsökning på 28 procent till 5 111 miljoner CHF och ett resultat på 74,2 miljoner CHF.

 

 

Välkommen att kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av redaktionen. Kommentarer som kan anses vara olagliga, avviker från ämnet eller inte håller en god ton kommer att avpubliceras.