Annons:

EN CHARTER-DROTTNING MED STRAMA TYGLAR

Efter flera tuffa charterår har det ljusnat för MyTravel. För Sverigechef Eivor Andersson är det lite av en revansch mot belackarna som förutspått charterns död. Men hon håller hårt i tyglarna. MyTravel ska endast växa om resorna köps av fullpriskunder.

DRYGT EN VECKA efter att Eivor Andersson mottagit utmärkelsen Årets Bransch-kvinna på Grand Travel Award ska hon åka på efterlängtad semester med familjen.
En försenad bröllopsresa till en destination som maken fått bestämma: Mauritius.
Fast skepsisen har varit stor hos 4-åriga dottern Erica, eftersom det inte finns någon Sunwinganläggning där.
– Hon har frågat flera gånger om det är riktigt säkert att det inte finns något Lollo och Bernie MiniLand där, berättar Eivor Andersson med ett leende.
Att vara hängiven Vingkund vid så späd ålder är kanske inte underligt när du har en mamma som arbetat under Vings vingar de senaste 15 åren, de två senaste som högsta chef för Sverigeverksamheten, som inkluderar flaggskeppet Ving, Always, Globetrotter och nya Vingflex.
Erbjudandet till toppjobbet kom efter att företrädaren Johan Lundgren värvats över till konkurrenten Fritidsresor sommaren 2003. En turbulent tid då de flesta siffrorna fortfarande pekade nedåt, drivna av lågkonjunktur och Irakkrig. Men Eivor Andersson tvekade inte en sekund när koncernchef Sam Weihagen ställde frågan.
– Det är faktiskt roligare att ta tag i en verksamhet där det måste ske föränd-ringar än att bara ta över nåt som rullar och går bra. Det är enormt tillfreds-ställande när du jobbat i motgång och når toppen och ser en liten nedförsbacke på andra sidan.
Att hjulen rullar lättare och snabbare igen visar MyTravels resultat. Efter nollresultat och minussiffror ett par år i rad gjorde Sverigeverksamheten en rejäl vinst på 236 miljoner förra året. En dålig Sverige-sommar kombinerat med minskad kapacitet gav bra snittpriser och marginaler. En stor kostnadsjakt gav samtidigt besparingar på 100 miljoner, lika mycket som under 2003. Ett arbete som Eivor Andersson vakar noggrant över.
– Jag har fokus på frågor som driver resultat och på produktutveckling. Jag följer noga med försäljningen, vad vi tjänar pengar på – och vad vi inte tjänar pengar på och ifrågasätter det. Jag tror att de som jobbar runt mig tycker att jag har koll.
Det kan vara jobbigt med en chef med mycket koll
– Ja, det finns säkert de som tycker det. Jag upplevs nog också som envis. Om jag bestämt mig för att något ska genomföras driver jag det ganska hårt. Det är nog ett arv jag bär med mig från Finland. Men jag tar gärna en diskussion och kan ändra mig om jag har fel.
Eivor Andersson är född i finlands-svenska Vasa, men har bott hela sitt vuxna liv i Sverige. Efter tio år på Scandic anställdes hon som marknadschef på Ving 1990 av dåvarande Ving-vd:n Olle Tönnervik. Som externt rekryterad i en tid då alla Vingjobb fördelades internt var hon en outsider.
– Nog kunde jag känna ibland att folk pekade på en bakom ryggen och viskade att där är hon som aldrig jobbat som rese-ledare. Sån är inte andan här i dag.
1990-talet var i stort sett framgångs-tider för chartern och Ving. Det Eivor Andersson ändå minns med störst stolthet från Vingåren är en lärorik motgång 1993, då ledningen sjösatte ett genomgripande projekt med nya strategier och produkt-utveckling. Nyckelordet var större valfrihet för kunden.
– Vi vände på varenda sten i hela före-taget och det var fruktansvärt -jobbigt för alla och givetvis tycktes det mycket i -korridorerna.
Mitt i sjösättningsfasen kom räntechocken. Marknaden rasade och hela -efterfrågan försvann i ett trollslag.
– Fast internt var det projektet som fick skulden. Då kändes det som en fotbollsmatch där bara jag och Olle var på plan och alla andra satt på läktaren.
Trots motgången konstaterar Eivor -Andersson att detta då kontroversiella pro-jekt blev grogrunden för mycket av Vings produktutveckling senare under 90-talet: Bland -annat Sunwing Resorts, endast flyg—-konceptet Yoyo, Ving City och Small World.
– Det visar hur viktig långsiktig produkt-utveckling är för att driva ett företag. Kanske har vi lite för dåligt med tålamod med detta i vår bransch, eftersom vi är så påverkbara av yttre betingelser vi inte styr över.
Hon noterar i nästa andetag att det trots allt är nu på 2000-talet som större valfrihet för kunden på allvar möjliggjorts tack vare internet.
– Du kan tänka rätt, men det gäller att genomföra det i rätt tid. Det är också en lärdom.
SAMTIDIGT SOM NYA produkter ser dagens ljus försvinner andra. Förra våren lade
MyTravel ner reguljärflygsarrangören Trivselresor, ett av de mest långlivande varumärkena inom svensk resebransch. Ersättningen blev Vingflex, som tillsammans med Globetrotter utgör 10 procent av MyTravels omsättning.
– Det var inget lätt beslut, men jag är övertygad om att det var rätt. I år kommer vi att ha dubblerat vår lönsamhet för VingFlex jämfört med Trivsel genom att fokusera på den lönsamma paketresedelen och dra nytta av Vings marknadsföring. För Ving är ett starkare varumärke än Trivsel någonsin kan bli.
Däremot tänker Eivor Andersson inte förpassa Always till de sälla jaktmarkerna.
– Absolut inte. Det är berikande med flera varumärken och Always är mycket lönsamt och framgångsrikt på stora populärdestinationer. Fast på sikt vill vi styra Always mot parmarknaden, snarare än familjemarknaden.
Trots en rejäl ljusning för chartern är Eivor Andersson en försiktighetssgeneral för 2005. Satsningen på lågprisländer som Turkiet, Rumänien och Bulgarien fortsätter, men totalt sett ökar MyTravel inte antalet resor för sommarsäsongen. Strategin är glasklar: Endast fler resor om de köps av fullpriskunder.
– Och det finns inte fler fullpriskunder på marknaden, åtminstone har de inte visat sig än. Det är en lärdom vi charterarran-görer borde ha lärt oss. Nya passagerare är föga värt om de bara köper sista minuten-resor.
Tsunamikatastrofen verkar inte kasta någon skugga över sommarförsäljningen. Däremot har en utomstående betraktare inte kunnat undgå andra intressanta effekter.
Efter en omfattande mediafokusering på Fritidsresor och Lottie Knutson har konkurrenten med förkärlek pumpat ut opinionsundersökningar som visar att Fritidsresor har det största förtroendet hos resenärerna och resesäljare. Svider det i Eivor Anderssons Vingsjäl?
– Nej, med statistik kan du bevisa vad du vill. Vi har egna marknadsundersökningar som visar att Ving är den ledande charterarrangören i Sverige, kontrar hon.
HON ÅNGRAR INTE heller MyTravels mer tillbakadragna informationsstrategi under de dramatiska veckorna vid flodvågs-katastrofen. Till skillnad från Fritidsresor ordnade MyTravel inga presskonferenser eller skickade ut pressreleaser. Däremot svarade de fem i företagets pressjour på frågor dygnet runt, men då på medias initiativ.
– Vårt fokus låg på våra kunder, inte media. Men vår situation var delvis annorlunda än Fritidsresors. Vi var inte lika hårt drabbade som de var, eftersom vi bara hade ett enda hotell med få rum i Khao Lak. Om du kliver fram mer aktivt i media som Fritidsresor gjorde i sin utsatta situation, kan du styra frågeställningarna mer.
Som småbarnsmamma tar jobbet och familjen nästan all Eivor Anderssons vakna tid. Blir det någon tid över går hon gärna på en konstutställning. Hon är utbildad antikvetare och drömde i sin ungdom om att bli konservator. I efterhand är hon glad att så inte blev fallet.
– Jag hade aldrig haft tålamod att sitta och pilla med stolsitsar och tavlor.
Men fascinationen för historia och andra kulturer sitter i. Hon berättar entusiastiskt om en affärsresa till Egypten nyligen där hon fick tillfälle att stanna till en dag i Kairo. I den gamla muslimska stadsdelen hade ett hus med 16 rum renoverats till sitt ursprungliga utseende. Hon föll i det närmaste i trans över sinnrikheten i byggnationen.
– Det är en fantastiskt att få lämna sin vardagliga miljö och hoppa in en annorlunda kultur och miljö, om än bara för en liten stund. Jag får nya intryck och ny energi. Det är charmen med att jobba i resebranschen.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024