Annons:

Niklas Andréen – en viking i österled

Niklas Andréen ska få Travelport att växa kraftigt i Ryssland och 27 andra länder i Östeuropa. Men den forne strategikonsulten är säker: utan erfarenheten att ha blivit pappa  skulle han aldrig klarat att framgångsrikt bli chef över så många människor och i olika kulturer.

 

”Where ever I lay my hat, that’s my home”.

Paul Youngs 1980-talsklassiker skulle kunna vara en lämplig entrélåt för Niklas Andréen, när han kommer emot mig i de ljusa och luftiga sekelskifteslokalerna på Östermalm.

För besöket på Nordenkontoret är högst tillfälligt. Som GDS-bolaget Travelports Central- och Östeuropachef flackar han över hela Europa. Hotell, kunders kontor och  flygplatser är hans andra hem under veckorna. Det globala huvudkontoret i London (där han officiellt har sitt kontor) växlas med Sverige, Norge, Ryssland, Polen, Ungern, Rumänien, Azerbadjan … och 22 länder till. 150 resdagar per år. Minst två, tre länder i veckan.

– En av mina vänner föreslog att jag skulle bli pilot i nästa liv, då skulle jag resa mindre, säger han med ett glatt skratt.

Niklas Andréen var ett nytt ansikte för många i den svenska resebranschen för fem år sedan då han som 33-åring blev Nordenchef för Travelport, som i det skedet ägde GDS-systemet Galileo (numera ingår även Worldspan). Det blev några offensiva år när dominanten Amadeus fick en utmaning om dess nyckelkunder: de stora affärsresebyråerna.

Efter ett turnarounduppdrag i Tyskland övertygade han Travelports globala kommersiella ledning att man borde göra en strategisk satsning för att vinna mark i Ryssland och övriga Östeuropa – marknader som hittills varit nästan vita fläckar för bolaget. Eller som Travelports ryska landschef Maria Yakushkina förklarar för mig i telefon.

– Innan Niklas började nämndes Ryssland nästan aldrig på allvar inom Travelport, trots att det faktiskt är en av Europas tre största resemarknader.

Huvudkonkurrent i regionen är normalt Amadeus – eller ”våra tyska vänner” som Andréen oftast kallar dem. Men Ryssland skiljer ut sig på alla sätt.

– Du har tre lokala GDS:er med 75-80 procent av marknaden. Östländerna kommer att få en helt annan utvecklingskurva än Västeuropa, eftersom förutsättningarna är annorlunda. Då måste du våga jobba nytt.

Travelport satsar ”ETT flertal miljoner dollar” på regionen, en prioriterad investering under projektnamnen Big Bear och Mama Bear. Namn som är valt av Niklas för att göra det lättare för Travelportfolk både i London och USA att relatera till projektet, som är en av företaget prioriterad investering.

– Det är det roligaste jobb jag har haft. Det är en otrolig förmån att få jobba med olika kulturer, i det här fallet 28 länder. Att förstå vad som motiverar personalen och kunder, vad som irriterar dem, vad som får dem att köpa logik, förstå hur man fattar beslut. Och den drivkraften smittar förhoppningsvis av sig till våra anställda och kunder, säger Niklas Andréen.

Det glittrar i ögonen på honom och det är omöjligt att inte låta sig dras med av hans entusiasm. Jag förstår vad andra Travelportchefer menar när de beskriver hans energi som tillsammans med förmågan att tänka utanför boxen och mycket hårt arbete även ger resultat. Några svenska resebyråchefer som har gjort affärer med honom och Travelport slösar också med beröm: ”en kraftfull doer”, ”ärlig utan dolda agendor”, ”en ovanlig kraft i branschen”. Nästan misstänkt positivt. Med tanke på hans snabba Europakarriär borde han väl ha lite vassa armbågar? Det är nästan befriande när jag lyckas fånga upp hans ”mentor” och tidigare chef på Travelport Bryan Conway. Han undslipper sig att han ser ett drag av pessimism hos Niklas och att han – i likhet med många andra som arbetat som strategikonsulter – driver sig själv väldigt hårt, och aldrig är riktigt nöjd.

 

Niklas Andréen ler åt beskrivningen.

– Som skandinav har jag en relativt ironisk inställning till alla globala grandiosa projekt som är en del i stora internationella bolag, då jag som  strategikonsult såg tillräckligt många misslyckas. Personligen tror jag mer på så att säga stycka ”dinosaurien” genom att köra mindre projekt. De kan senare kopieras till andra marknader snarare än globala utrullningsplaner. I en anglofierad organisation uppfattas det som pessimistiskt.

Han fortsätter:

– Och det med hårt arbete låter bekant, men det bottnar nog i att jag alltid har varit väldigt tävlingsinriktad.

För den som gillar tuffa utmaningar verkar GDS-världen vara rätt plats att befinna sig på just nu. Flyget går igenom sin kanske värs-ta kris någonsin, det globala affärsresandet minskar dramatiskt – och ingen vändning synes än. Till detta kommer att flygbolagen kräver sänkta GDS-avgifter och nya affärsmodeller pressar GDS:ernas lönsamhet.

– Globalt ser vi en nedgång i flygbokningar på 10-20 procent. 2009 blir otroligt tufft för alla och ett par flygbolag till kommer säkert att gå omkull innan det här är slut.

En tydlig trend är att människor fortfarande prioriterar sina semesterresor, men bokar billigast möljigt.  Budgetonlineresebyråernas bokningsvolymer verkar därför öka på många marknader.

– Samtidigt finns det indikationer  på en vändning 2010 och när det sker kommer det att finnas ett otroligt uppdämt behov att resa.

 

Travelport har hittills sluppit göra personalnedskärningar, mycket beroende på att man redan när Galileo och Worldspan slogs ihop anpassat kostymen för framtiden. Inte heller när det gäller viktiga produkter som en universell och GDS-neutral desktop och nya e-handelsverktyg har investeringstakten slagit av. Norden- och Östeuropasatsningen ligger fast.

– Tillväxten i mina marknader är högre än nedgången i resandet, och framför allt är det roligt att se att vi i Norden tar marknadsandelar. Men samtidigt måste jag och mina team jobba hårdare och få in ännu fler kunder för att hålla budgeten som lades i helt andra tider.

Det verkar då inte ha minskat Niklas Andréns energi. Han triggas av att leda team som är utmanaren på marknaderna, att ha en global organisation i ryggen och att få detta att smälta samman till en framgångsbrygd.

För att visa på entreprenörskraften och anställdas vilja att gå utanför sina vanliga definierade roller drar han historien – och jag är nog inte den första som hör den – om hur han själv inte tilläts flytta sitt skrivbord mot fönstret på huvudkontoret i London på egen hand, enligt hälso-och säkerhetspolicies. Samtidigt skulle kontoret i Moskva byta lokaler och London ringde för att få veta vem som skulle kontaktas för att förbereda flytten.

– Jag försökte förklara att det inte behövdes, men killen som ringde envisades, så då sa jag som det var: personalen flyttade själva hela kontoret  förra helgen. Det enda som står kvar är servern, så du kan kanske skicka över någon som fixar den.

Men trots sina tio år som konsult i bank/finans- och flygindustrin och tiden som Nordenchef menar Niklas Andréen att han aldrig hade klarat uppdraget att vara chef för så många kulturer och människor utan erfarenheten att bli pappa, något som i och för sig  alls var planerat.

– Jag har mognat enormt under de tre senaste åren. Värnlösheten hos barn har lärt mig otroligt mycket om människor och vad som krävs för att vara en bra ledare Barn ger ju som bekant direkt återkoppling till hur väl man lyckas eller snarare som oftast är fallet hur väl man misslyckas.

 

Han kom i valsituationen när nuvarande fästmön, som då var hans flickvän i ett förhållande som inte riktigt funkade, meddelade att hon väntade barn, tänkte bli mor och det var upp till honom att bestämma vilken sorts pappa han ville vara.

I samma veva skulle han flytta till Tyskland för Travelports räkning. Det blev en del sömnlösa nätter.

– Att vi hade ett gemensamt ansvar för att ha satt ett barn till världen var ingen tvekan, jag har aldrig i mitt liv klivit undan ansvar. Men vår vuxna relation var en annan sak. Vi båda är väldigt extroverta och aldrig tidigare hittat den gemensamma nämnaren som gjorde förhållandet viktigare än allt annat runtomkring.

Resultatet blev veckopendling från Tyskland och snart visade sig lilla Kiri vara det som behövdes för att bitarna skulle falla på plats. Två år senare kom lillasyster Charli och i sommar blir det bröllop med 150 gäster på sommarstället på skärgårdsön Svartlöga – där det varken finns indraget vatten eller el.

– Vi har inte hamnat i vår relation den traditionella vägen utan backat in i den tack vare Kiri. Vi har inget behov av ett pretentiöst bröllop, vi vill ha en fest för alla som betyder något för oss.

Även vardagslivet med familjen utformas också utanför den traditionella svenska modellen.

– Min fästmö är fantastisk och tålmodig och tar ensam hand om barnen i veckorna, fast hon har fullt upp som vd på ett rekryteringsföretag. Helgerna är helt vikta åt familjen, och jag jobbar hellre 16–18 timmar om dygnet i veckorna än tar tid från barnen på lördag och söndag. Och det är jag som kliver upp på helgmorgnarna när mina små ”monster” vaknar, då får Lee sova ut så länge hon vill. 

 

 

FAKTA: Niklas Andréen

Fullständigt namn: Niklas Gunnar Andréen

Ålder: 39

Bor: Stockholms innerstad

Familj: Fästmön Lee och döttrarna Kiri, 3,5, och Charli, 1,5 år.

Karriär: Handelshögskolan 1991-95, strategikonsult Accenture, 1995–98, Monitor 1998–2000, Connecta 2000–2002, delägare och vd Cambit 2002–2003. 2003 – flera ledande befattningar inom Travelport, exempelvis chef för Norden, Tyskland och nu senaste Östeuropa. Sedan juni 2008 vice president och chef för Östeuropa, Norden, Grekland och Malta.

Bästa personliga egenskap: Obotligt positiv, ibland som ett studsande energiknippe

Sämsta: Otålighet och en förmåga att driva mig själv lite hårt ibland.

Intressen: Familjen, golf, äventyrssporter, men som jag inte utövar lika mycket nu.

Senast sedda film: Mamma Mu och kråkan, första biobesöket med Kiri.

Drömresmål: En bit av varenda land i världen.

 

Fakta:GDS:er och Travelport

De globala distributionssystemenär gigantiska databaser som i realtid kan ge information och bokning hos resebyråer av de flesta av världens flygbolag, hotell, tåg och biluthyrare.

Travelport driver GDS:erna Galileo och Worldspan och har en tredjedel av globala GDS-bokningar. Online har man 50 procent. Travelport ägs av Blackstone och hanterar dagligen 1,1 miljarder bokningar för 65 000 agenter.

 

 

 

 

 

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024