Annons:

Magnus makten och miljonerna

Köp av konferensgårdar, internationell expansion av bokningssystemet CityBreak och en Atlantsegling före 40. Agendan är fulltecknad för 37-årige Magnus Emilson, mångmiljonär efter investeringar i it-världen, men som lägger det mesta av sin kraft på turism och destinationsutveckling.

Högsommarvärmen sveper in mig som i mjuk bomull, fastän det är september. Höstsolen glittrar i den blå spårvagnskarossen som susar förbi framför Domkyrkan och tonårstjejerna har satt på sig shorts igen.
Turiststaden Göteborg visar upp sig från sin bästa sida. Det gör även Magnus Emilson, som tar emot på Visit Technologys groups modernt eleganta kontor på Kungsgatan. En gravallvarlig kinesisk terrakottakrigare i naturlig storlek vakar över lobbyn. Den är både längre och kraftigare än Magnus, som för dagen bär avslappnad jobbklädsel, en sliten blå Lacostetröja utanpå de mörka byxorna.
– Visst är det en fantastisk skulptur! Jag köpte den i Xian när jag besökte Kina i samband med OS i fjol, berättar han.
Det känns som en liten seger att inta kontoret med diktafonen i hand. För Magnus har varit svårflirtad. Under 2,5 års tid har han vänligt undanglidande avböjt att bli porträtterad i Travel News.
Han är grundaren av Visit Technology som utvecklat CityBreak, det ledande paketerings- och bokningssystemet i Skandinavien för destinationsbolag, och brinner för destinationsutveckling. Dessutom är han en blandning av affärsängel och riskkapitalist som investerar mångmiljonbelopp i spännande tillväxtbolag, ofta med koppling till turism- och upplevelseindustrin. Ett självklart intervjuobjekt för mig. Men inte för honom – fram tills nu.
Förklaringen hör samman med att Magnus Emilson blev medialt allmängods i affärspressen för tre år sedan i samband med it-bolaget Tradedoublers framgångssaga. Han gick in  som ensam första finansiär 1999 med 5 miljoner. När investeringen kunde hämtas hem 2006 gav den enligt Affärsvärlden över 200 miljoner – och stora rubriker.
– Det var bara fokus på pengarna, inte på vad vi faktiskt hade åstadkommit. Men det var en bra investering och den har gett mig finansiella muskler att våga satsa i företag som en massa duktiga människor approcherar mig med, säger han, tar en klunk kaffe vid bordet i konferensrummet och fortsätter:
– Vetskapen om att inte alltid vara beroende av en bank ger en otrolig frihet, eftersom jag har ett kluvet förhållande till banker.
Men det är Visit, som han startade från scratch millenniets första år, som  är hans baby. Bokningssystemet CityBreak finns i dag bakom de flesta större skandinaviska destinationers webbplatser: Stockholm, Malmö, Göteborg, Oslo, Köpenhamn, Icehotel, Destination Gotland och öland.
 
Han är majoritetsägare och bolaget har vuxit av egen kraft i långsammare tempo.
– Under våra nio år har vi aldrig gjort någon utdelning utan återinvesterat allt och har en stark kassa. Det är viktigt för våra uppdragsgivare att de känner sig trygga med att vi inte försvinner från marknaden, resonerar han.
Investeringarna utanför Visit har däremot ofta en högre riskprofil. Runt 100 miljoner har Magnus Emilson investerat i hårdsatsande tillväxtbolag. Norska iTicket (konkurrent till Ticnet), restaurangbokningssystemet Livebookings och spelverksamhet i Kina är några exempel från nöjes- och evenemangsvärlden. Han är också en av finansiärerna bakom konferensanläggningen Ystad Saltsjöbad och skidanläggningen Funäsdalsberget.
Alla erfarenhet Magnus hämtar från dessa bolag plockar han med sig in i Visit och har nu bestämt att tiden är mogen för CityBreak att på allvar växa utanför Norden.
– Jag ska fokusera ännu mer på Visit framöver. Teknologisektorn i Europa genomgår en konsolideringsfas och vi tar gärna del i den processen.
Den senaste framgången är dock nordisk. Visit har vunnit Innovasjon Norges upphandling att bygga ett nationellt bokningssystem för norskt reseliv. Mycket pengar, mycket prestige …
– Paketering på nätet är otroligt komplicerat, men det är här slaget om kunden står. Det räcker inte som turistorganisation att leverera en broschyr. Du måste vara mer kommersiellt orienterad, mer pricksäker i hur du presenterar din destination på nätet, paketera produkter så att kunden kan göra avslut online.
Han tycker trots allt att Sverige ligger långt fram.
– Det är stor skillnad under de senaste två åren. Man ser näringen ur ett kundperspektiv, skapar struktur för samverkan och förstår storstadens betydelse som katalysator för att regioner ska nå ut internationellt, Göteborg–plus konceptet från Västsvenska turistrådet och Göteborg & Co  är ett bra exempel.
Magnus Emilson slänger ett öga på sin mobil när den plingar till vid jämna mellanrum. Men det verkar inte stressa honom, trots att intervjun drar ut på tiden. Han bekänner utan omsvep att han skulle kunna diskutera destinationsutveckling i timtal.
 
Men hur hinner han? Alla bolag, familj med två små barn, tennis flera gånger i veckan …
– Jag är en obotlig tidsoptimist, vilket min sambo vet bättre än någon. Men jag har börjat inse att dygnet bara har 24 timmar. Min filosofi är att inte bara stoppa in pengar i bolag utan även tidsmässigt engagera mig, och därför ska jag arbeta med färre bolag framöver.
Fast det blir knappast tid att rulla tummarna i huset i Örgryte, för snart väntar hårdträning för att genomföra drömmen att segla över Atlanten före 40 års ålder. Han har köpt en SeaCat30 och tillsammans med en kompis engagerat en tävlingsseglare som de ska rejsa med nästa sommar, från Ystad till Haparanda.
– Vi ska också köra Gotland Runt och ett offshorerace utanför Göteborg. Min sambo är införstådd. Hon är en bättre seglare än jag och förstår varför jag har blivit så intresserad, bedyrar han.
Men tillbaka till affärerna. I Magnus Emilsons värld har turism och it alltid gått hand i hand, ända sedan han som ambitiös Handelsstudent engagerade sig i megaevenemanget friidrotts-VM 1995 i Göteborg. Han och kårordförande ledde ett projekt där 1 000 studenter med hjälp av ny teknologi agerade levande informationspelare på stan. Dessutom byggde de en VM-sajt, som innehöll världens då största turistdatabas.
– Det var där jag upptäckte potentialen för internet som informationsmedium. Under en dag var vi faktiskt internets tredje mest besökta sajt.
Senare var han med och grundade internetkonsultbolaget som blev Mind – det sista it-bolaget som gick in på börsen före kraschen 2000.
– På Mind var vi till slut 498 konsulter och bolagets värdering räknades efter detta, inte efter vad vi tjänade på sista raden. Det var en konstig tid. Jag ville tillbaka till entreprenörsfasen och började skissa på Visit.
För under Mindtiden hade han inte släppt kontakten med  turismen. Han och Ossian Stiernstrand, forskningschef på Göteborg & Co, skapade turistorganisationens första digitala strategi. Magnus hade insett att en destinations varumärke skulle bli allt viktigare för marknadsföring på nätet och en viktig pusselbit blev därför att säkra domännamnet www.goteborg.com. Det hade redan snappats upp av en entreprenör och konstsamlare i Malmö, men Magnus charmoffensiv lyckades och namnet köptes för 150 000 kronor.
– Det var ofantligt mycket pengar, men vd Claes Bjerkne är fantastiskt framsynt och förstod vikten av att skaffa en tätposition på nätet. Hade vi köpt namnet i dag hade vi fått lägga till en nolla, skrattar han.
Den tidiga insikten att webben skulle revolutionera it-industrin, den växande betydelsen av destinationsvarumärken och timingen att vid rätt tidpunkt bygga lönsam business runt detta har tagit Magnus Emilson dit han är i dag.
Ossian Stiernstrand jämför honom med Bert Karlsson: ”Han snappar upp bra affärsidéer och är en jäkel på att verkställa dem”.
När jag vidarebefordrar Stiernstrands liknelse ser dock Magnus måttligt road ut. Han kontrar med en association till Karin Boyes berömda dikt.
– Många tycker att resan är en del av målet, men för mig är målet absolut viktigast. Men visst, framgången blir roligare när du har fått kämpa för den. Det är så otroligt tufft att starta bolag de första åren. I Visit gick jag utan lön de två första åren och vi har haft vår beskärda del av tältsängar på kontoret. Jag är glad att jag fått göra de åren också.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024