Annons:

Hotellen vågar tro på framtiden

Fjolårets fallande hotellpriser och vikande efterfrågan har i år bytts mot en spirande optimism. Återigen börjar affärsresenärer och konferensgäster fylla hotellbäddarna. Utmaningen blir alla nya hotell som byggs i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Det kan inte ha varit lätt att vara hotelldirektör i fjol. Affärsresenärerna svek, konferensgästerna stannade hemma och privatresenärerna blev visserligen fler till antalet, men betalade lägre priser. Över hela den svenska hotellmarknaden låg lågkonjunkturen och efterdyningarna av finanskrisen som en våt filt.
Utmaningarna gjorde snabbt avtryck i de ekonomiska nyckeltalen: omsättningen föll med 5,8 procent till 13 miljarder kronor för de 44 största hotellbolagen i Sverige.  Vinstmarginalen föll med tre procentenheter till 6,5 procent. Priserna föll med 2,3 procent. Det visar statistik från Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR.
– Det var ett svagt år för hotellen. Totalt sett minskade intäkten per disponibelt rum med 6-7 procent, beroende på att de välbetalande affärsresenärerna uteblev, säger Björn Arnek, branscheekonom på SHR.
Skillnaden var stor mellan olika regioner. Södra Sverige gynnades av den starka danska kronan som lockade konferens-, affärs- och privatgäster över sundet. Landsbygden hade en relativt stabil utveckling och tappade mindre än snittet för riket.
– I Malmö ökade antalet belagda rum kraftigt tack vare de danska gästerna. Dessutom hade regionen mycket nytta av klimatmötet i Köpenhamn och därför blev december, som normalt sett är en svag månad, grym. Stockholm hade okej beläggning, men tappade mycket på priset. För Göteborg var det tvärtom, säger Björn Arnek.

De allra flesta av hotellen på listan, 85 procent, minskade sin omsättning förra året. Så också marknadsledaren Scandic, vars omsätttning föll nästan lika mycket som snittet, 5 procent till 3,6 miljarder. Tvåan Choice, som vuxit om Scandic i antal rum räknat, klarade sig med en mindre nedgång på 1 procent. Det förklaras med att kedjan ökade antalet rum från 9 900 till 11 300 i fjol. Choice har dock största resultatdippen – 160 miljoner kronor till 76 miljoner kronor.  Trots detta är Choice koncernchef  Torgeir Silseth nöjd med marknadssituationen.
– Vårt driftsresultat minskade bara med 50 miljoner, vilket främst berodde på minskade logiintäkter och branden på Statt i Eskilstuna. Övriga 110 miljoner har samband med koncerninterna överföringar från Sverige till Danmark, säger Torgeir Silseth.
Att Choice under 2009 köpte både Nordic Sea Hotel och Nordic Light Hotel och Copperhill i Åre innebar också ökade kostnader och en belastning av resultatet på kort sikt.
Trean Elite Hotels gick mot strömmen genom att försvara sin omsättning samtidigt som de förbättrade sitt resultat, något som bara sex hotellföretag på listan lyckades med i fjol. Lika många redovisade röda siffror och störst förlust, -13 miljoner, stod Comwell med konferensanläggningarna Aspenäs och Varbergs Kurort för.
De tuffa tiderna fick vinstmarginalerna att krypa nedåt. Den trenden hakade dock inte Sheraton på. 2008 års negativa vinstmarginal förbyttes i fjol till en marginal på 26 procent, vilket placerade hotellkedjan högst på topplistan över bästa vinstmarginaler. Sheraton hade även störst resultatförbättring i fjol. På samma lista fanns som vanligt hotell som Hotell Tylösand, Econtive Hotell & Restaurang och Hotell Lappland i topp.
Under förra hösten förutspådde branschexperter att 2010 skulle bli ett svart år för den svenska hotellmarknaden och att efterfrågan skulle fortsätta ner. I stället kom den efterlängtade vändningen under andra kvartalet i år och sommaren blev över all förväntan.
– 2009 var tveklöst köparens marknad. 2010 är det ombytta roller och vi märker redan kunder som är förvånade över att det är svårt att hitta hotellrum med kort framförhållning. Det är framför allt de stora företagen som återhämtat sig med fyllda orderböcker och bra export, säger Martin Creydt, operativ chef för Scandic.
Han konstaterar med förvåning en återhämtning månad för månad jämfört med fastställda prognoser. I början av september låg Scandic 40 procent över bokningsläget vid samma tidpunkt året innan.
– Efterfrågan ökar medan hotellpriserna fortfarande inte har tagit fart. Detta kommer troligtvis att ändras eftersom vi ser att det blir en bra kongresshöst överlag i Sverige.

Även Torgeir Silseth på Choice ser en ljusning.
– Vi har en krävande tid framför oss och kurvan kommer inte att peka spikrakt upp. Den största utmaningen är all ny kapacitet som tillkommer i centrala lägen i storstäderna, som gör att återhämtningen blir långsam. De som får det tuffast är de hotell som ligger utanför city.
Ändå tror Björn Arnek, på SHR, på ett bra hotellår 2010 mycket tack vare att konferenser och affärsresande har börjat komma i gång.
– Vi ser en snabb omsvängning i hela landet. Det är bra fart i tillväxten och antalet belagda rum och det ser ut som om priserna börjar återhämta sig. Vår prognos är en ökning av antalet belagda hotellrum med 4–5 procent och då är vi tillbaka på 2008 års nivå eller mer.
– Utmaningen blir all ny kapacitet i Stockholm, Göteborg och Malmö, som gör att återhämtningen kommer att bli långsam, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Choice Scandinavia.


3 snabba till Stefan Karlsson, vd och ägare Hotell Lappland, som hade högst omsättningsökning och bland de högsta vinstmarginalerna 2009.

Ni växte så det knakade med 77 procent i fjol. Vad händer?
– Vi köpte ett nytt hotell, Scandic Plaza i Östersund, både fastigheten och driften. Nu är vi en av Scandics få franchisetagare.

Ni är alltid med på top fem över de med högst vinstmarginal. 20 procent – hur bär ni er åt?
– Vi har en otroligt bra kundmix med allt från djurparksbesökare, pensionärer, teaterbesökare till konferensgäster och handelsresande. Det blir inte lika konjunkturkänsligt då, minskar det ena går det andra upp. Hade vi bara haft konferensgäster i fjol hade det varit rena katastrofen.

Blir det lika bra 2010?
– Det blir ett bra 2010. Konferensandet har lossnat lite, men jag tror inte att branschen kommer att återhämta sig helt förrän tidigast hösten 2011.

 

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024