Annons:

Lågpris gör intåg i Sverige

Lågpriskedjorna bryter ny mark i Stockholm. Nyöppnade Connect Hotel tar täten tillsammans med finska lågpriskedjan Omena. Målet för båda är att locka affärs- och privatresenärer med låga priser och modern design.

– Det finns inte så många lågprishotell i Stockholm och de som finns är ofta sunkiga. Vi vill ge känslan av ett fyrstjärnigt hotell, fast utan telefon, minibar, byxpress på rummet och traditionell restaurang, säger Finn Andresen, en av grundarna till Connect Hotels.
Redan i augusti slog Connect upp dörrarna till sitt hotell med 86 rum på Ahlströmergatan på Kungsholmen, några månader tidigare än planerat.
– Vi ville bli klara till kardiologkongressen, som tillsammans med andra event som Tjejmilen och Water Week har bidragit till att vi haft fulla hus under september.
Han beskriver sitt hotell som ”trestjärnigt med det tuffaste konceptet i stan” med många rum på få kvadratmeter samt en kombinerad bar och reception. Priserna ligger från 795 kronor och uppåt. Även finska lågpriskedjan Omena Hotels utlovar priser under tusenlappen, när de öppnar sitt första svenska hotell i Metalls fastighet på Torsgatan i Stockholm i början av 2012. Kedjan har redan tio hotell i Finland och ett i Köpenhamn. Hotellen är obemannade och incheckning sker via nätet.
– Rummen är som en hybrid, som kan anpassas för olika behov. Fäller man ut fåtöljen blir den två extra sängar för barn. Eftersom man betalar per rum och inte per person blir det billigt för barnfamiljer, säger Magnus Frennmark på Omena.
Med de höga hyrorna i centrala Stockholm menar hotellexperter att det är svårt att få lönsamhet för lågprishotell. Hur får ni ihop det?
– Någon sanning ligger i detta. Men vi har en väldigt automatiserad och väl fungerande affärsmodell och skulle inte expandera om vi inte var lönsamma, säger Magnus Frennmark.
Connect Hotels håller hårt i kostnaderna för att få lönsamhet: organisationen är platt och all personal kan sköta alla uppgifter, personalstyrkan är liten, receptionen har kombinerats med en bar och varukostnaderna hålls nere till exempel genom enklare frukost.
– Dessutom äger vi själva fastigheten och slipper därför ha fastighetsägare som skär emellan, säger Finn Andresen.
Connect driver sedan tidigare tre anläggningar i Sverige, Skavsta, Arlanda och Älvsö.
– På Skavsta, där vi är enda aktör, går förvånansvärt bra. Arlanda hade en tuff början på året, men går nu bra.  Älvsjö tuffar på.

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024