Annons:

Landa rätt på internet

Internet är den främsta försäljningskanalen för de flesta reseaktörer och internetmarknadsföring växer med tvåsiffriga tillväxttal. Men trots miljoninvesteringar i reklam är det få som utnyttjar möjligheterna att ta emot en besökare på bästa sätt. De eldar för kråkorna.

En enkel sökning efter resor, hotell eller event i Google visar att resebranschen är storkonsumenter av sökmarknadsföring. Resebranschen är dessutom det näst största reklamsegmentet inom bannerannonsering, enligt Nielsen Online Adrelevance.  Men det är tveksamt om reklamköparna verkligen får ut maximalt av sina investeringar eftersom få arbetar aktivt med att optimera sidorna som tar emot besökare.
– Många optimerar själva reklamkampanjerna. Men resebranschen har inte ännu tagit nästa steg att optimera landningssidor, säger Ulf Sjöström, chef för konsultbolaget Iprospects webbanalysavdelning.
En landningssida är den sida som tar emot besökare som har gjort en sökning på nätet och klickat på ett av resultaten. När internetmarknadsföring blivit en vik­tig del av mediemixen borde nästa steg vara att optimera dessa landningssidor för att öka andelen av besökarna som ge­nomför ett köp.
– Små förändringar på en landningssida kan leda till stora förbättringar i konverteringsgrad, säger Soliman Herrera, nyanställd siteoptimizer på flygbolaget SAS.

När Travel News har klickat på ett otal banners och sponsrade länkar är SAS ett av få svenska reseföretag som har landningssidor som verkligen är utformade för att få så stor andel som möjligt av besökarna att genomföra ett köp. Rubriker, reklamtexter, bilder och beställningsknappar samverkar för att få besökaren att konvertera.
Vägen dit går över test. Soliman Herrera ställer upp hypoteser om vad som skulle kunna göra en sida effektivare, skapar alternativa sidor och testar dem mot varandra. Sedan väljer han sidan som har den högsta konverteringsgraden. Testandet pågår ständigt.
– Vi har sett att även enkla tester kan ge en förbättring på10-12 procent av konverteringsgraden.

Han är med redan på planeringsstadiet av reklamkampanjer för att kunna utforma mottagningssidor som fungerar bra med de aktuella kampanjerna. Han utgår från tidigare kampanjer och har hjälp av verktyget Visual Website Optimizer som testar text, färger och placering av innehåll för att få fram den effektivaste landningssidan.
– Nästa steg i projektet är att alla webbmasters ska testa sitt innehåll.
Herrera har kommit fram till att man inte kan vara svenskt minimalistisk när de effektivaste sidorna ska utformas. Bort med det kyligt nordiska, mer Galne Gunnar.
– Det går att vara aggressivare med sitt budskap än vi tror. Raka budskap fungerar bäst. Det är bättre att skriva ”Resor 495 kronor” än ”Billiga resor.”
Men det finns inte några självklara regler för vad som är bäst. En fritidsresenär ställer andra krav än en affärsresenär. En återkommande besökare har andra krav än en ny besökare. Dessutom kan det som funkar 2009 tappat stinget 2010.
– Man blir aldrig färdig. Livstiden på ett test är ett år eftersom målgrupper förändras och nya grepp blir branschstandard, säger Lars Johansson, webbanalytiker på konsultföretaget Inuse Insight.
Lars Johansson testar först och främst copy och design eftersom det är enklast att förändra. Ambitionen att bygga om sajters funktioner kan lätt fastna på vägen i större organisationer där inte alla är övertygade om testets fördelar.  Vissa it-avdelningar ser till och med alla förändringar som ett hot mot säkerheten.
– Vissa är rädda för test. Det tror att syftet är att hitta fel på deras arbete. Men det går nästan aldrig att veta med säkerhet vad som är rätt eller fel om man inte testar, säger han.
I slutändan handlar allt om kunskap. När ett företag spenderar miljoner på marknadsföring förlorar de stora pengar på att inte optimera sina landningssidor. Ingen kommer att ha råd att elda för kråkorna när konjunkturen driver upp annonspriserna.


Så får du bästa landningssidan
FOKUSERA PÅ HUVUDMÅLET
Relevans är ett viktigt ledord. När ni skriver copy, väljer bilder och layout till er landningssida ska ni alltid fokusera på syftet med landningssidan – att få besökaren att trycka på skick-, nedladdnings- eller köpknappen. Undvik att förvirra budskapet med andra uppmaningar än det ni vill att besökaren ska göra.
• Lyft fram ett begränsat urval av fördelarna med ert erbjudande och presentera dem i punktform. Feta gärna viktiga delar av erbjudandet i löpande text.
• Håll nere mängden information ni
presenterar. En komplex produkt
kräver mer text än en enklare produkt.

KNAPPEN SKA SE UT SOM EN KNAPP
• Själva actionknappen ska vara tydlig och särskiljas från resten av innehållet med hjälp av text, färg, storlek och grafisk utformning. Röd eller gul brukar inte göra någon större skillnad. Den grafiska utformningen ska få den att se ut som en fysisk knapp.
• Placeringen av knappen är avgörande för hur ni lyckas. Låt flera försökspersoner testa landningssidan för att ni ska vara absolut säkra på att alla hittar sändknappen.
• Budskapet på knappen ska vara konkret och tydligt. Välj ”Beställ resa” i stället för ”Skicka”.
Optimera din sajt
Innehållet i annonsen, reklambannern eller den sponsrade länken ska överensstämma med landningsidan. Innehållet och känslan i annonsmaterialet ska gå igen i det grafiska formspråket. Landningssidan ska vara utformad för att konvertera så många klick som möjligt till ett köp, en nedladdning eller ett lead.
Skala bort onödig navigering på er vanliga sajt för att besökarna inte ska distraheras av alla menyer, länkar och budskap.
• Test är bästa sättet att optimera en landningssida. Det kräver dock webbanalysverktyg, men gratisverktyget Google Analytics och Google Website Optimizer räcker långt, enligt Lars Johansson på Inuse Insight.
Testet av en ny landningssida gentemot den gamla försäkrar er också om att ni verkligen har förbättrat den. Vid ett så kallat A/B-test delar man upp trafiken på två sidor och mäter sedan vilken som konverterar bäst.

 

Kommentarer är stängda.