Annons:

Dags att göra upp med 2010:s digitala misslyckanden

När året går mot sitt slut är det dags att se tillbaka och utvärdera sina satsningar. Många företag, och inte minst konsulter som jag själv, kommer att se tillbaka på sina satsningar i sociala medier och bestämma sig för om det är värt att fortsätta eller ej.

2010 var året då företagsaktiviten verkligen kom i gång i sociala medier. Facebook blev som telefonkatalogen där alla företag skapade en fan page och Twitter var inte längre något som enbart inbitna internetnördar känner till. 2010 var även året då konsumenterna mognade, då man började se betydande e-handel via sociala medier, och mobilhandeln satte i gång på riktigt i USA.
Men Twitter är långt från den succé i Sverige som till exempel Facebook är. Anledningarna är många. Facebook införde sitt nyhetsflöde som fungerar som Twitter varför tjänsten är onödig för många. Dessutom tittade vi oss för blinda på USA. Visserligen kan det vara nyttigt att titta på USA när man söker trender, men man måste även vara medveten om att det finns stora kulturskillnader som gör att samma saker inte slår i Sverige och USA. I ett land som USA där sms är gratis, är det mer logiskt att använda en tjänst som Twitter än i Sverige, där det faktiskt kostar en slant att skicka ett sms.
Det största misslyckandet som tidningarna rapporterade mycket om i Skåne var förmodligen Malmö Stads närvaro i Second Life. Malmö Stad la 1,2 miljoner på projektet och invigde Malmö Stad i Second Life i maj 2009 efter att ha arbetat med det i nästan ett och ett halvt år. Efter mindre än ett år lades projektet ner igen, ett projekt som hade förklarats med att man ville ligga i framkant när det gällde it.
Varför misslyckades då Malmö Stad med sin satsning? Jo, av samma anledning som att de flesta företag som är duktiga på sociala medier är mindre startups och entreprenörsföretag: för att större bolag har mer byråkrati, högre krav och tar längre tid på sig. När det gäller digitala medier gäller det att vara snabb om man vill ligga i framkant. I dag talar många om positioneringstjänster som det nya och heta, men om ett och ett halvt år kan det vara precis lika dött som Second Life är i dag.
Men är det så hemskt att misslyckas då? Nej, jag skulle snarare se det som en fördel att man vågar testa och därmed misslyckas i en del medier. Malmö Stads satsning i Second Life är förvisso speciell eftersom det i detta fall handlar om mycket pengar som har förlorats, när det i vanliga fall enbart handlar om tid.
Att en tjänst inte blivit så stor eller har haft en sådan genomslagskraft som man trodde behöver dock inte innebära att satsningar på den har varit ett misslyckade. Jag nämnde tidigare Twitter som förvisso inte har nått den räckvidd man hoppats på, men som innehar en målgrupp som är höginkomsttagare och oftast i 30-40-års-åldern. Många brukar då poängtera att det ju framför allt är journalister och konsulter som är med, men de är ju också konsumenter. Privatliv och arbetsliv vävs ihop på många sätt i dag, och vi loggar knappast ut från de sociala nätverken bara för att klockan slår fem.

 

TRE FÖRETAG SOM MISSLYCKATS I SOCIALA MEDIER 2010:

1. Möbelföretaget Habitat valde att posta reklam och erbjudanden i diskussioner på Twitter om mänskliga rättigheter. Inte okej.
2. Hotellchefen på The Golden Beach Hotel i Blackpool, Storbritannien, valde att kasta ut två gäster från hotellet deras andra natt, för att han misstänkte att det var de som skrivit en negativ recension på Tripadvisor.
3. Under början av 2010 uppmanades alla kvinnor att skriva vilken färg deras behå hade i sin statusrad på Facebook. Om detta verkligen var en del av en kampanj för att öka diskussionen om bröstcancer framgick dock aldrig och än i dag råder förvirring om vem som låg bakom.

 

Ulrika Rudqvist

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024