Annons:

Resesäljarna krisens förlorare

Efter ett katastrofalt 2009 har återhämtningen börjat hos affärsresebyråerna, medan internetresebyråer fortsätter att ta mark. Det visar Travel News unika kartläggning av de 100 största resebyråerna i Sverige. De största förlorarna i lågkonjunkturen har dock varit resesäljarna. Nästan var tionde heltidsanställd har fått sluta, de flesta kvinnor.

Den globala finanskrisens efterdyningar slog mot de svenska resebyråerna med full kraft under 2009. Omsättningen för de 100 största resebyråerna sjönk med 8,7 procent till 33,1 miljarder kronor, men betydligt värre var resultatraset. Den sammanlagda vinsten sjönk med 70 procent, från 150 miljoner till 44 miljoner.
– Många av våra största kunder kapade sitt resande med 60 procent. Det är klart att det får konsekvenser, säger Hans Holmen, vd på HRG Nordic, som stängde tio kontor förra året.
HRG och CWT redovisar de största förlusterna, -34 respektive -33 miljoner kronor. Med American Express inräknat blev resultatförsämringen för de globala spelarna närmast ett svart hål – 134 miljoner kronor – på grund av de kraftigt sjunkande volymerna. Det ledde i sin tur till stora omstruktureringskostnader. Exempelvis lade Amex även ner tio kontor.
Via Travel var den enda större affärsresebyrån som klarade ett plusresultat, 6 miljoner.
– Vi får vara nöjda. Vi hade en stor nykunds-tillströmning och tog marknadsandelar, annars hade försäljning och resultat minskat ännu mer, säger vd John Lundmark.
Största förlorarna i affärsresebyråernas desperata jakt på lägre kostnader för att överleva kristiderna har varit resesäljarna. 194 heltidsanställda försvann från de åtta största affärsresebyråerna förra året, majoriteten kvinnor.
– Det är tuffa beslut vi tagit. Men personalkostnaderna är en stor del av våra fasta kostnader. Eftersom det är mest kvinnor som söker sig till resesäljaryrket är det flest kvinnor som sägs upp, säger Kaveh Atrak, Nordenchef på American Express Business Travel.
Affärsresandet har återhämtat sig under 2010, trots dippen vid askmolnskrisen. Mellan 10 och 20 procent nämner flera branschföreträdare. Amex tror att man ”nästan” tar igen det 17-procentiga tappet från 2009.
– Men vi hade faktiskt hoppats på ännu starkare tillväxt. I England, där konjunkturen inte tagit fart som i Sverige, ökar affärsresandet snabbare än här, säger Kaveh Atrak.

Privatresebyråerna har kommit snabbare ur lågkonjunkturens grepp. Tickets svenska privatreseverksamhet gjorde ett plus på 8,4 miljoner. Siffrorna pekar åt rätt håll även i år.
– Det blir ett bra år.  Vi ökar i alla segment, särskilt weekendresandet och färdigpaketerade långresor som alltid dippar i konjunkturnedgångar, säger vd Katarina Petrini.
Vinnare på alla fronter förra året var internetresebyråerna Etraveli, Travelpartner och Travellink, som dominerar resultat- och resultatförbättringslistorna. Etraveli hade det bästa resultatet, 53 miljoner, en ökning från 14 miljoner året innan.
– Det är inget hokus pokus. Det handlar om hårt arbete, bra personal och att det i en transaktionsbaserad värld finns mycket att vinna med effektiviseringar. Vi har också prioriterat lönsamhet och hållit oss borta från det värsta priskriget på prisjämförelsesajterna, säger Ralph Axelson.
Genom förvärven av Travelstart och Travelpartner i år kommer Etraveli att växa kraftigt nästa år.
– Marknaden i sin helhet fortsätter att växa, men inte lika kraftigt så givetvis kommer konkurrensen att hårdna.
Optimismen inför 2011 delas med övriga Resebyrå-Sverige, som räknar med att marknaden fortsätter uppåt 2011, men i långsammare ökningstakt. Det senaste decenniet har lärt resebranschen att kraftiga svängningar upp och ned är vardagsmat.
– Det finns inget normalläge. Normalläget är det som är i dag, ingen annan dag, säger CWT:s Nordenchef Patrik Andersen.

 

Kommentarer är stängda.