Annons:

KICKIS AFRIKA

När Afrikaarrangören JK Safaris startade hade de varken katalog eller kunder och kände sig som paria efter att ha hoppat av från en konkurrent. Efter tre turbulenta år ser vd Kicki Hägervik Ohlsson ljuset över savannen.

Noshörningarna jagade den gröna jeepen så att sanden yrde i Nakuruparken i Kenya. Chauffören backade i 70 kilometer i timmen och Kicki Hägervik Ohlsson och de tolv resesäljare som hon hade med sig på studieresan klarade sig med blotta förskräckelsen. Året var 2002 och det var hennes allra första resa till Afrika.
 – Trots att det var läskigt var det helt underbart. De här resesäljarna sålde bäst av alla när de kom hem och jag blev biten för livet, säger hon, när vi träffas på JK Safaris kontor i Vasa-stan i Stockholm en gråmulen novemberdag.

Det har gått sju år sedan den hiskeliga upplevelsen i jeepen. Sedan dess har Kicki Hägervik Ohlsson hunnit hoppa av som marknadschef på Jambo Tours och starta JK Safaris. Hon har gjort ytterligare 13 resor till Afrika och förälskelsen har djupnat till kärlek.
– När man landar på savannen känner man att det var här allting började på jorden. Det är en svårslagen och märklig känsla av att komma hem, fast man är blond och nordbo, säger hon och lägger benen bekvämt på tvären över kontorsstolens armstöd och lutar sig tillbaka.
Hon har all rätt vara nöjd. Bara i år ökade omsättningen med 16 procent till nästan 14 miljoner och företaget gör vinst för första gången, över 400 000 kronor. En skön revansch  – många tyckte att det var galenskap att skapa en arrangör till Afrika helt från scratch.
 – Vi har lyckats trots finanskris, dollarkris, upplopp i Kenya efter valet och askmolnskris.
Kriserna har visserligen lett till att arrangören växt långsammare än förväntat, men enligt budget. Fortfarande är JK Safaris med tre anställda en liten spelare på marknaden. Målet är en omsättning på 20-30 miljoner och ytterligare tre anställda. 
 – Vi vill inte bli något mastodontföretag. Då kan vi inte göra det vi vill – skräddarsy produkter och vara noggranna med våra upplägg.

Vad är receptet bakom framgången?
 – Att vi redan från början bestämde oss för att satsa fullt ut, göra ett stort program och producera en riktig katalog i stället för att köra halvdant via internet. Vi håller oss bara till Afrika och är dessutom jättesnåla, säger hon och sveper med armen mot de enkla men hemtrevliga lokalerna i bottenvåningen i ett hyreshus på Vanadisvägen. 
 – Vi hade vår lilla pyts med pengar från början och får klara oss själva. Därför kan vi inte göra jättestora kampanjer och ta marknaden med storm utan växer organiskt.

Kicki Hägervik Ohlsson försvinner ut i pentryt för att hämta kaffe. Under tiden tittar jag på de bleknade fotografierna i snäckramarna på väggen: Kicki framför en jeep i Kenya, produktchefen Agneta Rudler på en strand i Gabon och försäljningschefen Klas Wallin på vandring i Madagaskar. Det är dessa tre som ligger bakom JK Safaris i Sverige. 
 – Det är vår wall of fame. Än är det inte fler än vi där, säger Kicki när hon kommer inbalanserande med tre kaffekoppar och avfyrar ett av många skratt som ekar i JK:s kontor denna eftermiddag.
Agneta hade även hon en bakgrund från Jambo Tours, som produktansvarig för Afrika, delägare och dotter till grundaren Arne Rudler. Att de båda hoppade av sågs inte med blida ögon av den tidigare arbetsgivaren.
– Vi tog bara med oss vår kunskap, våra kontakter och oss själva. Alla företagsägare får räkna med att personal kommer och går. Ingen binder upp sig på livstid. 
Initiativet till att skapa en ny Afrikaarrangör kom från Jambo Tours dåvarande agent i Afrika, JK Safaris i Kenya, som fick så många direktförfrågningar att de blev sugna på ett eget försäljningskontor i Sverige. Frågan gick till Kicki Hägervik Ohlsson.
 – När Agneta och Klas, som då jobbade på Base Camp, också ville hoppa på var det inget att tveka om. Man är dum om man inte tar chansen när man för en gångs skull i livet får göra det som man verkligen brinner för.

De tre valde att inte bli delägare i JK från början, men om bolaget utvecklas som det ska så blir det så.
Det var en chock att gå från ett företag med 20 anställda, med färdiga prisdatabaser, kunder och agenter, och starta från början. 
 – Det var back to basics, att börja använda telefon, kontakta alla resebyråer, starta katalog, ny reklambyrå, spåna idéer, bestämma destinationer.
Det var tufft, men roligt nästan varje dag.
 – Det är häftigt att det har fungerat så bra fast vi tre är så olika.
Från rummet intill hörs plötsligt försäljningschefens Klas Wallins röst.
 – Ja, det är som en av våra ägare brukar säga: vill han bli glad ringer han till mig, vill han ha ett allvarligare samtal ringer han till Agneta och om vill han veta hur det verkligen ligger till ringer han till Kicki.
Klas kommer in med en papperspåse med wienerbröd till fikat. Jag passar på att få kommentarer till de omdömen jag samlat ihop om Kicki: en ”no bullshit-person” som är rak, öppen, humoristisk och kunnig.
 – Det stämmer, men du är också väldigt tuff, säger Klas Wallin och tittar på Kicki. 
 – Ja, och kategorisk, stämmer Kicki in.
 – Väldigt kategorisk, spär Klas på.
 – Ja, när jag tycker att jag har rätt håller jag på nästan in absurdum för att bevisa det.
Jag håller tyst, känner mig som en åskådare på en tennismatch.
 – Och så är du dålig på beröm. Det är ingen mening att komma in och berätta att jag gjort något jättebra, fortsätter Klas lite triumferande. 
 – Nej, då säger jag bara ”vill du ha diplom, eller”? Vad taskig du är, skrattar Kicki och spänner blicken i Klas.
 – Jag är bara öppen och rak jag med, kontrar Klas innan han fortsätter:
 – Men det är en fröjd att jobba med Kicki. Det är alltid roligt att komma hit och tjoa med henne. Hon har en ganska rolig skruvad humor mellan varven.
 Kaffepausen är slut och det är dags för Afrikaprat igen. Afrikaarrangörerna klarade sig bättre än de flesta nischarrangörer i fjol med en nedgång på 16 procent, enligt Travel News statistik. Att de som reser till Afrika ofta har ett speciellt syfte, som födelsedagsfirande, bröllopsresa eller släktresa kan ha bidragit till att många bokade resor trots konjunktursvackan. 
 – Nu när krisen släppt och dollarn verkar hålla sig på mattan verkar ännu fler vilja förverkliga sina drömmar, trots att Afrika är mer kostsamt än många andra resmål.

Är det inte farligt att lägga alla ägg i samma korg?
 – Jo. Men Afrika är en stor kontinent. Suget efter safari och sol och bad i Indiska oceanen och södra Afrika kommer att pågå ett bra tag. Thailand har haft sina guldår och många är sugna på att göra något annat. Afrika, Australien och Sydamerika är de kommande resmålen.
Därför oroar sig Kicki Hägervik Ohlsson inte över valet i Kenya 2012, trots att de våldsamma protesterna som hade stora konsekvenser för turismen förra valet.
 – Man kan inte jobba med Afrika om man inte har i bakhuvudet att det kan gå  på tok. Därför måste man ha agenter som går att lita på och som tar ansvar. Och det har vi.

Att jobba med afrikanska partners är inte svårt tycker Kicki. Det svåraste är i stället att som ny arrangör klara av resegarantier och alla snåriga lagar i Sverige. Att ta sig in som återförsäljare hos de stora resebyråerna är inte heller lätt. 
 – De stora måste säkerställa sina leverantörer. Det var lönlöst att få in en fot första året när vi hade minusresultat. Nu gör vi allt för att komma in.
 Ändå sker 25 procent av försäljningen via resebyråer, främst via Big Travel, Swetravel (numera del av Via Travel), mindre fristående resebyråer samt Resia Grupp och Konferens. Mässor är en annan viktig försäljningskanal, inte minst TUR-mässan. Äntligen får jag förklaringen till varför det ligger en hög stenar och en hög ved i hörnet.
 – Det använde vi till en öppen eld på mässan. För att jag ska slippa kravla runt i frostiga diken och gräva upp nya jävla stenar har jag sparat dem.

FAKTA KICKI
Namn:
Christina Elisabeth Hägervik Ohlsson
Ålder: 50 i februari.
Bor: Sollentuna, sportstuga i Norrtälje
Familj: Thomas, barnen Charley, 19 år och
Therese, 17 år
Karriär: tågmästare på SJ i åtta år, ad-assistent på reklambyrån Conquest Europa och marknadschef på Alfa Romeo, marknadschef på Motormännens Resebyrå,  Resevaruhuset och Jambo Tours, nu vd JK Safaris
Utbildning: gymnasieekonom, grafikerutbildning på Stockholms universitet, marknadsekonom på Folkuniversitetet, LHS
Fordon: Yamana 400 XV, Yamaha Dragstar 650
Bästa egenskap: När jag brinner då brinner jag ordentligt.
Sämsta egenskap: Kan vara lite kategorisk, dålig på att delegera.
Intressen: Sommarstugan i Norrtälje, åka mc, läsa.
Dold sida: Bakar grymma kanelbullar och kan nästan alla David Bowies texter utantill.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024