Annons:

KUNDGALEN

Med John Lundmark som vd och Volvo som ny storkund tar Via Travel på allvar upp kampen mot de globala affärsresebyråerna. Travel News har mött en driven norrlänning som älskar att träffa kunder och är skeptisk till för mycket mejltrafik. – Ofta löser du problemen snabbare och bättre om du bara lyfter luren.

Trots titten på Hitta.se lyckas jag gå vilse i västra Kungsholmens gamla arbetarkvarter i Stockholm. En vänlig man i tobaksaffären på hörnan pekar ut Igeldammsgatan och en minut senare ringer jag på en sliten grön ståldörr i ett opersonligt trapphus.
John Lundmark öppnar själv och  skrattar högt när han hör om min förvirrade promenad.
– Jag var också inne och frågade efter vägen i samma tobaksaffär när jag allra första gången besökte Via Travel, så de är väl vana.
Besöket för fyra år sedan avlöpte väl och den då 33-årige försäljningschefen från Elgiganten blev i början på 2007 ny Sverige-vd. Numera guidar han hemtamt igenom de luftiga lokalerna där små skrivbordsöar är resesäljarnas hemvist. Öarna har blivit mindre efter den senaste ommöbleringen i höstas, för resebyråteamen tenderade att bli för stora och därmed för opersonliga för kunden.  Absolut inte bra, konstaterar Lundmark.

Julstiltjen gör att de flesta blå skrivbordsstolarna är tomma, men lugnet bedrar. 2010 blev ett galet intensivt år för svenska Via Travel. Försäljningsvolymerna tog rejäl fart ur lågkonjunkturen i maj och vinsten blev rekordhög, även om John Lundmark inte vill avslöja några siffror än.
– Alla nordiska länder inom Via-koncernen gick bra, men Sverige gick extremt bra, säger han nöjt.
Under det rekordtuffa 2009 var Via Travel ett undantag bland de svenska affärsresebyråerna. Trots ett omsättningsras på 18 procent lyckades bolaget prestera svarta siffror, 6 miljoner i vinst före skatt, medan konkurrenter brottades med mångmiljonförluster.
Branschfolk menar att Via var snabbare än många andra att dra i nödbromsen. Ett 20 tal anställda fick sluta och kontoret i Upplands-Väsby lades ner. Det senare var dock planerat redan innan finanskrisen slog till med full kraft.
– Det är fruktansvärt jobbigt att säga upp duktigt folk, men du måste parera i tid. Det är lättare att gasa när det vänder om det finns pengar på sista raden. Gör du så stora förluster som en del kolleger i branschen blir det tufft att hämta hem.

Hetaste Vianyheten förra året var att affärsresebyrån efter 20 månaders upphandlingsprocess vann Volvo, en av Nordens största inköpare av resor, som kund. Ett prestigekonto som på allvar gör att de tar upp kampen mot jättarna American Express, HRG och CWT i Norden. Både försäljningschef Urban Lingmerth och John Lundmark spelade centrala roller i att övertyga Volvo om att Via Travel var rätt samarbetspartner för ett förändrat och mer kostnadseffektivt mötestänkande som lastbilsjätten vill införa. Om branschskvallret stämmer vägde detta starka lokala engagemang tungt jämfört med HRG som skickade ett brittiskt key account management-team till förhandlingsbordet. Lundmark väjer elegant undan att kommentera förhandlingsspelet.
– Vi är stolta, men det blir ett annorlunda sätt att jobba. Det kan gälla kreativa lösningar på var mötet ska äga rum, vilka som ska vara med, och även att föreslå videokonferenser. Ska tre anställda åka och möta en person kan resesäljaren föreslå att den fjärde i stället reser till dem. Vi måste företräda upphandlaren mer än vi kanske är vana vid och det kommer nog att hända att den enskilde resenären tycker att han får en taskig reserekommendation.
Förra hösten pekades Via Travel ut som en av resebyråerna som dumpade bokningsarvoden i upphandlingar för att vinna kunder. Men i Volvodealen var inte arvodesfrågan avgörande, betonar John Lundmark, och anser inte att Via ägnar sig åt prisdumpning.
– Min bedömning är att totalkvaliteten och dess pris snarare än det enskilda arvodet står i fokus i dag. Det finns många extremt duktiga inköpare av våra tjänster. Men om tjänsten som levereras är exakt den samma under flera år förväntar jag mig nog som kund att vi förbättrat våra rutiner och jobbar mer effektivt.

Ett ord återkommer hela tiden när anställda och chefer inom Via Travel beskriver John Lundmark: kundfokuserad. Efter två timmars intervju är jag benägen att kalla honom kundgalen. Han älskar att träffa kunder, är ofta på resande fot för att delta i strategiska kundbesök. Han och en tidigare chef introducerade också ”Jompas & Chrilles reseskola” en internutbildning med fokus på kundvård, resenärens vardag, säljträning och praktiska övningar i bokningsverktygen. För han vet att personligt engagemang ger affärer och nöjda kunder.
– Jag har varit med och utbildat för att visa viktigheten i det varje anställd utför var dag för våra kunder. Det är människorna bakom Via som vi ska lyfta fram, som visar att vi står för gammaldags hederlig kvalitet.
För det är verkligen inte på presentationsmaterialet som Via har dragit in nya storkunder, enligt Lundmark.
– Jag är ju stolt över mina egengjorda powerpointprestationer men när jag visar upp dem för min käresta, som varit managementkonsult, sågar hon mig totalt.
John Lundmark skrattar. Han pratar energiskt och den norrländska språkklangen slår igenom,  blandar elegant allvar och humor. När kinderna blir lite röda av värmen i konferensrummet vränger han av sig slipovern. Det är lätt att se säljaren i honom. Kanske kommer generna från morfadern som cyklade runt i Norrbotten och sålde Electroluxdammsugare. Den unge Johns yrkeskarriär började dock i en helt annan riktning. Som juridikstuderande kastade han in en ansökan till flygledarutbildningen och en tid senare satt han i Arlandas flygtorn.
– Du använder den del av hjärnan som tänker tredimensionellt, flöden, processer och konsekvenser. Du måste fatta snabba beslut, men hela tiden utvärdera och våga fatta nya. Det tänket har jag tagit med mig till Via.

På mindre än tio år har Via Travel växt till en av de största affärsresebyråerna på svenska marknaden genom uppköp av en rad mellanstora resebyråer: först Business Travel Team, Hansen & Partners och Exakt, några år senare Broströms och Linders. I våras kom affären med Swetravels 22 fristående resebyråer. De ger Via affärsresevolymer på mer än 2,7 miljarder (varav 1,5 miljarder är den egenägda verksamheten). Rejält mindre än American Express, men större än HRG och CWT.  Till skillnad från flera andra konsolideringsförvärv har Via inte heller vare sig drabbats av massavhopp eller stor kundturbulens, och på chefsnivå är John Lundmark är omgiven av en hoper branschveteraner från de uppköpta bolagen: Peter Skoglund (Broströms), Urban Lingmerth (Hansen), Peter Zacke, och Hans Nohrenius (Swetravel).
Är det inte svårt att få gamla branschrävar att göra som du vill?
– Haha, ibland kan det vara jobbigt, precis som i familjelivet. Men jag älskar dynamiken med människor som vågar säga vad de tycker och tänker
Via i Norge är ju uppbyggt av franchisetagare, så det finns en företagskultur där man är van vid många viljor.
Volvoaffären, konjunkturuppgången, de nya Swetravelbyråerna som ska känna sig hemma. Som Stefan Sauk säger: Det är mycket nu.
– Jag tycker ändå att vi har undvikit att pressa oss till citroner för en pressad citron är för evigt pressad och det tar tid innan kärnor blir till nya citroner. Jag önskar ofta att dygnet hade mer än 24 timmar.
Själv försöker han kombinera jobbet med livet som pappa åt Nora och Stella, 7 och 4 år. Sambon Malin reser också mycket i jobbet, vilket innebär logistikmöten varje kvartal och månad, och detaljplanering varje helg inför kommande veckan. Krisar det hoppar barnflickor som bor i området in eller så kommer pappa kustbevakaren och mamma förskolläraren ner från Söderhamn.
– Det är tufft ibland att vara mentalt närvarande hemma, men jag jobbar med mig själv och blir bättre på det. Men visst händer det när jag läser godnattsaga att tjejerna säger: ”Pappa, vad konstigt du läste nu.” Då var tankarna någon annanstans.
Men att backa bandet, återvända till flygledartornet på Arlanda med avgränsad arbetstid på 36 timmar i veckan och mer fritid finns inte.
– Nä, det väger inte upp allt det roliga i jobbet. Jag går alltid in med själ och hjärta i det jag gör, så för mig finns inget annat än det jag gör just nu.

 

FAKTA: John Lundmark
Fullständigt namn: John Oscar Lundmark
Ålder: 37år
Familj: Sambo, två barn
Karriär i korthet: Flygledare, butikschef och regionchef GEAB/The Phone House, varuhuschef och försäljningschef Elgiganten, vd Via Travel 2007 –
Bästa egenskap: Ser möjligheter och tror på alla individers förmåga till oanade prestationer.
Sämsta egenskap: Ibland otålig och vill ibland förändra snabbare än omgivningen. Dold sida: Tycker att det är en enkel match att byta växellåda på en Volvo Amazon.
Intressen: Familjen, åka skidor, friluftsliv. ”Hade gärna sprungit en orienteringstävling om jag hade haft tiden att träna.”
Senast lästa bok: Fladdermusmannen av den norska kriminalförfattaren Jo Nesbö.

 

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024