Annons:

KALLE MED KOLL

Årets resesäljare är Kalle med sina affärsresenärer – och mer känd för sina kunder än resebyrån han representerar. Han har järnkoll på deras kalendrar och om mejlen är för många och telefonsamtalen för få blir han less. Travel News tog flyget till Umeå för att få svar på frågan: Tillhör Kalle Kungsman på Företagsresor ett utdöende släkte?

JANUARI 1982: Herrekiperingsbutiken Drabant i Umeå har gått i konkurs. 27-årige Kalle Kungsman och hans kolleger står mitt i utförsäljningen bland beiga Lapidusbyxor och blå Levis 501:or, som kunderna river i. Och hela tiden får han frågan från kunderna: Vad ska du göra nu? Det känns utsatt, lite förnedrande. För efter tio år i klädbranschen står Kalle arbetslös och har inget bra svar. De närmaste månaderna är tunga, men när han och hustrun Eva bestämmer sig för att resa till svägerskan på Mallorca hamnar han i slang med resebyråchefen i Resespecialisternas butik. Några veckor senare ringer telefonen: Hej, vill du komma på intervju? Vi behöver en ny resesäljare.
En ny era i Kalle Kungsmans arbetsliv har inletts.

MARS 2011: Malmö Aviations plan landar punktligt i ett fortfarande vintrigt Umeå med isblå himmel. Lika punktlig är Kalle Kungsman i ankomsthallen. Jag känner igen honom från Grand Travel Award-galan, där han på scenen tog emot priset Årets resesäljare ur Anders Lundins hand – hans bruna, lite sneda ögon, den gängliga kroppen och hans oförskämt rynkfria ansikte för att vara 54 år.
– Jag var så helsikes nervös. Jag var så glad att vi som är en sådan liten resebyrå var nominerad, att bli trea hade varit gott nog. Och när de ropade upp mitt namn trodde jag att det skulle bli en utslagstävling, kanske destinationskunskap där det gäller att pricka ut Ukrainas alla städer på en blindkarta, säger Kalle, medan han rattar bilen över den smäckra bron över Ume älv.

För att få många röster i resesäljaromröstningen är det förstås en fördel att jobba på en stor resebyrå där många kolleger kan gå in och lägga sin röst. Företagsresor i Umeå har bara 15 anställda – men när Kalle Kungsmans nominering blev känd bland Företagsresors kunder rasade rösterna in.
En av de röstande var Olle Pehrsson, vd på Ålö AB, en av Företagsresors större kunder som reser för 5 miljoner om året – ett utpräglat exportföretag som tillverkar frontlastare till traktorer. Vi gör ett stopp vid deras huvudkontor som är inspirerat av den lokala sjömagasinstraditionen – furu, glas och massor av ljus. Kalle lämnar en wienerbrödslängd i fikarummet på väg in till Olle i vd-rummet.
– För oss är det Kalle som är Företagsresor. Han har bättre koll på min kalender än jag. Han är inte billigare än att boka själv på nätet, men jag tycker att det är mer värdefullt att mina medarbetare ägnar sig åt annat än att knappa in resor på datorn. Det är snabbare att bara ringa eller mejla till Kalle, allt handlar om förtroende, säger Olle Pehrsson.

Kalle Kungsman skruvar lite generat på sig över berömmet och flikar in att de är ett team på sju personer på affärsresesidan på Företagsresor som hjälps åt. Men det är ändå uppenbart att det är den personliga servicen från Kalle som affärsrelationen bygger på. Olle Pehrsson, med ett förflutet från skogskoncernen SCA, gillar inte de stora affärsresebyråernas callcenter.
– Två gånger om året besöker jag samtliga dotterbolag och det blir rätt komplicerade resor som Kalle syr ihop, men han vet hur jag vill resa och hur jag vill bo, vilka som är mina favoritflygbolag. När jag ska flyga hem med SAS från Chicago kan jag få ett sms från Kalle att SAS-planet lyft planenligt från Stockholm, och då vet jag att min hemresa troligen inte kommer att bli försenad. Den servicen skulle vi aldrig få från en stor resebyrå, där är vi en liten obetydlig kund. För Företagsresor är vi viktiga, det gillar vi förstås, skrattar han.

Vd-rummet har en makalös utsikt över älven och skogen på andra sidan. Plötsligt stiger ett SAS-plan upp över flygtopparna mot den blå himlen. Det är 9.35-planet mot Stockholm. Olle listar snabbt sina favoritflyg: på långlinjer ska det helst vara SAS, annars gärna Lufthansa och Swiss. Finnair är också okej och om tillfälle ges flyger han gärna Boeing 747 för bekvämlighetens skull. Allt det här har förstås Kalle koll på. Liksom för många av hans andra frekventa resenärer. Och hela tiden försöker han tänka förebyggande, särskilt för dem som reser långt och med byten. – Vid längre resor har kunden ofta ett tajt schema.
– Jag försöker välja flygplatser där flygbolaget eller alliansen de tillhör har många frekvenser, för att minska risken att bli strandsatt. En billig flight till en liten flygplats med få frekvenser kan bli en dyr resa i slutändan.

Färden går vidare in till centrala Umeå. Medan vi passerar stadens björkalléer får jag en snabbgenomgång av strukturen på stadens näringsliv – stor offentlig sektor med universitetet och landstinget som stora arbetsgivare. Ålö, Komatsu och Volvo Lastvagnar är några av de få större tillverkningsföretagen.
– Jag är samhällsintresserad. Jag läser Västerbottens-Kuriren och näringslivssidorna för att hålla mig à jour med vad som händer hos mina kundföretag. Jag följer förstås utvecklingen i Japan och andra världshändelser, det påverkar ju också mitt jobb. Lite nördigt, men roligt.

Kontoret ligger runt hörnet från Rådhustorget. I dag finns inte längre Amex, HRG och CWT representerade. Kvar är lokalt ägda Företagsresor, Affärsresebyrån i Umeå och Via Travel. Resia och Ticket har också butiker runt torget i centrum.
– Det lokala företaget och näringslivet är vår bas. Närheten är viktig och rolig, när man är ute på lunch träffar man kunder. Det finns också en förståelse, man vill handla hos en lokal resebyrå för då stannar pengarna i Umeå, säger Kalle Kungsman.
De 15 anställda sitter i en liten labyrint av rum och korridorer. Det blev så när chansen gavs att ta över även grannlokalen på samma våning. Väggarna pryds av tavlor med Elvis och andra klassiska rockstjärnor, en konsekvens av vd och huvudägaren Mats Lindgrens passionerade musikintresse. Lindgren själv har precis kommit tillbaka från en kryssning i Västindien, där han förlovat sig, och när vi tittar in i hans rum visar han stolt upp ringen på sitt finger.

Stämningen är familjär – långt från opersonliga kontorslandskap. Det var just längtan efter det mindre och personligare som gjorde att Kalle Kungsman tillsammans med Mats Lindgren och fyra andra kolleger tog språnget och hoppade av från Nyman & Schultz 1996 för att starta Företagsresor. En spännande, men orolig tid.
– Jag och hustrun hade nyss köpt radhus och barnen var i skolåldern, så jag hade ju en försörjningsbörda. Men det spreds som ringar på vattnet att vi hade startat och efter tre månader snurrade det på, minns han.
Kalle äger 10 procent av företaget och utgör styrelsen tillsammans med Mats Lindgren och två andra arbetskamrater. Men han har aldrig suktat efter chefsjobb.
– Absolut inte, ledarroll och personalansvar är inte min grej. Jag är alldeles för snäll.

För det är rådgivarens roll som är hans – där hans kunskap och råd gör andra människor glada och tillfreds. Det upptäckte Kalle redan när han som tonåring fick jobb i herrklädesbutiken, dit männen som jobbade på industrierna runt Umeå kom för att ekipera sig. De var ofta lite valhänta i sin klädsmak och det var en kick att få deras förtroende att plocka fram de kläder som han trodde skulle passa. Samma glädje ger resesäljarjobbet.

Men hur går då ekvationen ihop med personlig service kontra effektivitet? Är Kalle tillräckligt lönsam?
– Haha, försäljningsmässigt ligger jag minst lika bra till som de andra och många av mina resor är lite mer komplicerade. Men jag är bland de första på jobbet och går sist. En del mejlsvar sköter jag på kvällen hemifrån om jag inte hunnit svara tidigare på dagen. Jag och en kollega delar på jouren på kvällar och helger, men det är inte särskilt betungande.
Men är då inte affärsresesäljare som brinner för personlig service ett utdöende släkte i effektiviseringarnas och internets tidevarv? Kalle funderar en stund.
– Jag vågar inte sia. På fem års sikt händer nog inget radikalt, men sedan? Det handlar ju om beteendet hos den nya generationen affärsresenärer. Många av mina kunder är lika gamla som jag, eller äldre, och det sker stora strukturella förändringar i branschen.

Fast kanske är det tvärtom – att det bara är resesäljare på resebyråer med så stor kunskap och passion för service som kunden är beredd att betala för som överlever in i framtiden. Då kan Kalle Kungsman vara säker på sitt jobb. När han droppar av oss vid flygplatsen får vi en dos av hans inbyggda servicekänsla:
– Har ni fått veta allt ni behöver? Annars får ni ringa. Morgonen därpå möts jag av ett mejl när jag öppnar datorn på redaktionen. ”Hoppas resan hem gick bra. Behöver du mer information, hör av dig. Hälsningar Kalle.”

 

FAKTA Kalle Kungsman

Namn: Karl Gunnar Kungsman
Ålder: 54
Familj: Frun Eva, döttrarna Jennifer, 26 och Jill, 22
Bästa personliga egenskap: Lugn och snäll, trygg i mig själv.
Sämsta personliga egenskap: Går en resa fel kan jag ta åt mig, fastän jag inte kan påverka. Opraktisk (enligt frun).
Favoritresmål: Los Angeles, London, Stockholm på sommaren och Umeå förstås. Fritidsintressen: Tränar 2-3 gånger i veckan på gym, går ibland långa promenader med frun, åker gärna längdskidor och är ute i naturen.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024