Annons:

Surfa rätt – mobilen ändrar nätbeteendet

Användandet av smartmobiler och surfplattor har ökat snabbare än vad många förväntat sig det senaste året. Mobilen kommer att bli en affärskritisk kanal för resebranschen, men det gäller att navigera rätt. Ska man satsa på mobilsajter, Android-app, surfplattor eller alltihop?

[i=483999;w440;nb;nl]
På kortare tid än väntat håller mobilen på att bli en viktig kanal för resebranschen. Google är den bästa trendmätaren på internet, där andelen mobila sökningar på Google.se som är relaterade till resor har ökat med 383 procent när Travel News jämför september 2010 med juli 2011. Av de 200 populäraste reserelaterade sökningarna på Google.se skedde nästan 8 procent från en mobil eller surfplatta i juli i år. När det gäller sökningar efter flygplatser eller specifika hotell och resmål som Thailand och Gran Canaria är andelen mobila sökningar 14 procent eller högre. Totalt handlade 2,7 miljoner mobila sökningar om resor denna månad i Sverige.
Men det handlar inte bara om att söka information med mobilen. Var femte svensk har redan handlat via mobilen och inom tre år kommer ytterligare 30 procent att ha handlat via mobilen. Detta visar en undersökning från GFK som gjorts på uppdrag av tidningen Market. Detta är siffror som kommer att öka när allt fler aktörer mobilanpassar sina sajter.
Utvecklingen drivs av den snabbt ökande försäljningen av smartmobiler som Iphone och Android. Nästan en tredjedel av alla sålda mobiler i Sverige var smartmobiler under årets första kvartal, enligt analysföretaget IT Research. De som får en smartmobil ändrar sitt mobila internetbeteende över en natt.
Från det andra hållet upplever de flesta sajtägare en kraftig ökning av andelen som besöker och handlar från sajter med mobiler. Mobiloperatörerna erbjuder fri surf för en fast kostnad och det räcker att spana i det vanliga gatuvimlet för att se att svenskarna använder sin fria surftid. Överallt fingrar folk på sina smartmobiler.
– Mobilen kommer att bli en av de viktigaste kanalerna för resebranschen. Med mobilen kan kunderna låta sig inspireras när de är i rörelse för att avsluta köpet framför datorn när de kommer hem eller genomföra köpet i mobilen, säger Johanna Fagrell Köhler, vd på mobilbyrån Mobiento.
Mobilanvändandet är som högst tidiga morgnar, sena eftermiddagar och sent på kvällen, enligt Fagrell. Kunderna låter sig gärna inspireras och lockas när de är på väg till och från jobbet eller sent på kvällen i sängen. För en bransch som säljer drömmar och upplevelser är det fantastiskt att nå målgruppen när de är lite uttråkade och trötta på tunnelbanan.
– Styrkan med den mobila kanalen är den tydliga kopplingen till sociala medier och sökmotorer – två tjänster som är viktiga för kunder som letar resor, säger Johanna Fagrell Köhler.
Resenärer söker efter och jämför gärna resor och hotell, sedan vill de berätta om sina upplevelser på sociala medier. Hotellbokningssajter är en av de webbtjänster som verkligen har fått användare att betygsätta hotellen.
Det kan vara svårt att hänga med i den snabba utvecklingen. Inom resebranschen är det några få aktörer som tagit ett ordentligt grepp på det mobila internet. Charterbolaget  Ving var tidigt ute och testade den mobila webben. De har redan hunnit lägga ner en särskild mobilsajt som lanserades hösten 2008, eftersom besökarna föredrog att surfa in på den vanliga webbsajten med sina mobiler. Efter flera års experimenterande ville Ving göra en helhetslösning för mobilen. I augusti i år lanserade de charterappen för både Iphone och Android-mobiler.
Vings nya charterapp är ovanligt bra för att vara en gratisapp. Den är smidig att använda, snygg och inspirerande.  Användarna kan kolla in resmål, hotell och se andra gästers betyg. Det finns reseguider som går att nå i offline-läge och det går att boka resor eller enkelt komma i kontakt med kundtjänst.
– Andelen besökare som surfar på Ving.se från mobilen ökar konstant och har fördubblats under det senaste halvåret. Samtidigt har vi på några år gått från 54 till tre butiker. Därför är appen och andra sociala kanaler väldigt viktiga för oss, säger Hanna Kastås som ansvarar för sociala medier och mobila kanaler hos Ving.
Ving valde att göra en app både för Iphone och Android som är de två främsta operativsystemen för smartmobiler. Men trots att det finns minst lika många Android-användare som Iphoneanvändarna i Sverige är det bara en fjärdedel av  Vings appanvändare som har en Android-mobil. Iphoneanvändarna utnyttjar helt enkelt sina mobiler mer.
– Vi ser att andelen Android-telefoner ökar snabbt bland våra kunder. Därför var det inget snack om att vi inte skulle göra en app för båda plattformarna, säger hon.
 
I början av året lanserade Ving även sitt inspirationsmagasin Vings Värld på surfplattan Ipad. Den hade laddats ner 17 000 gånger i september. I slutet av augusti släpptes även magasinet för Android-läsplattor trots att Ipad är helt dominerande bland surfplattor med en räckvidd på 89 procent av all trafik från surfplattor, enligt analysföretaget Comscore. I de stora västeuropeiska länderna som Storbritannien, Frankrike och Tyskland har Android-surfplattor mindre än en procent av trafiken som kommer från apparater som inte är datorer.
Men Vings egna undersökningar visar att allt fler av deras resenärer har Android-telefoner och Android-läsplattor, enligt Claes Pellvik, marknadschef på Ving.
De mobila plattformarnas krig har allt mer utvecklats till en tvekamp mellan Googles Android och Apples Iphone och Ipad. En bubblare är också den allt smartare webbtekniken som gör vanliga webbsidor bättre anpassade för mobiler. Nokias Symbian har kapitulerat och inlett samarbete med Windows Mobile som har resurserna, men ändå ligger hopplöst efter Android och Iphone i fråga om användare. Blackberry har aldrig varit populär i Sverige och tappar räckvidd i USA. Ändå är detta inte är slutet på världshistorien. Plattformar och format kommer och går.
– Html5 finns redan här och den tekniken gör det möjligt att skapa mobilsajter som är mer appliknande. Då kommer hajpen kring appar att försvinna, säger Johanna Fagrell Köhler på Mobiento.
 
Anders Graffman, vd för mobilbyrån Apegroup, pekar på en annan trend inom webbutvecklingen som definitivt påverkar hur vi tänker oss den framtida webben. Genom att skapa öppna gränssnitt, så kallade API-er, är det lätt att skicka ut data till så många plattformar som möjligt. Då blir det enklare att omvandla ett företags innehåll och kunddata till väl fungerande plattformar utan allt för höga kostnader.
Ving, Fritidsresor, internetresebyrån Supersaver Travel (Etraveli), SAS, Malmö Aviation, en del lokaltrafikbolag och flera svenska flygplatser har tagit fram appar för både Iphone och Android.  Apollo har nöjt sig med appar till Iphone. Bland de mest populära reseapparna hittar vi internationella hotellbokningstjänster som Hotels.com och Booking.com. Men svenska hotellkedjor saknas fortfarande hos Apple App Store och Android Market. Frågan är om hotellkedjorna har råd att lämna walkover till hotellbokningssajterna som tar en ordentlig bit av intäkterna? I resebranschen där större delen av transaktionerna är digitala måste alla digitala kanaler vårdas.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024