Annons:

Flygtoppen 2012 – TN listar 50 största flygbolagen

Svenska inrikesflyget har redan skakat av sig Skyways konkurs. Konkurrenterna har sugit upp godbitarna och fortsätter kriget om passagerarna. Läs Travel News fullmatade flygtopp 2012. Vi listar de 50 största flygbolagen i världen, nyckeltal för de svenska bolagen och flygbolagen som vågar satsa även i kristider.

Igor Kolomoiskys storslagna planer på ett nordiskt flygimperium rasade ihop i maj. Den ukrainske miljardären ledsnade på att skjuta till fler miljoner till ekonomiskt plågade Cimber Sterling, som gick i konkurs och drog dotterbolagen Skyways och City Airline med sig i fallet. Men flygvärlden har inte tid att sörja. I stället kastade sig konkurrenterna över de mest attraktiva linjerna. Redan dagen efter konkursen meddelade exempelvis Kullaflyg att man startar upp linjen Halmstad–Bromma, en klassisk Skywayslinje.
–  Vi var inte förvånade över konkursen och hade förberett en plan, säger Michael Juniwik, vd för Sverigeflyg, Kullaflygs moderbolag.
Sverigeflyg, som har konkurrerat nos mot nos med Skyways på ett gäng regionala linjer, satsar nu på att öppna fler linjer till Arlanda vid sidan av Bromma, exempelvis från Halmstad och Växjö. Next Jet har plockat upp linjer från Karlstad och Norrköping och efter mycket kämpande har Kristianstads flygplats lockat Flyglinjen att starta trafik till Arlanda.
– Men många av Skyways linjer var inte lönsamma, så det är inte givet att linjerna ger förbättrad lönsamhet hos flygbolagen som går in i stället. Men de kan vara viktiga strategiskt. Vi har valt att bara ta hand om linjer i regioner där vi redan är etablerade, säger Juniwik.
För SAS och Norwegian har Skywayskonkursen lett till få nya möjligheter. Norwegian har gynnats mer av Spanairs och Malevs fall, där bolaget har ökat kapaciteten till Budapest, Malaga och Barcelona.
– Som lågprisbolag kan vi snabbt styra om vår trafik. Vi har en lista över flygbolag som vi tror är i farozonen och sker det något kan vi genast trycka på knappen. Just nu står LOT, Czech Airlines,  Air Baltic och Blue One överst på listan över bolag som vi följer noggrant, säger Krister Aarnio, vd för Norwegian Sverige.
Norwegian är det bolag som satsar mest i Sverige vid sidan av SAS.  Men i övrigt råder försiktighetsprincipen. Hittills i år har flygresandet från Swedavias flygplatser ökat med 5 procent. På Skavsta där Ryanair härskar minskar trafiken.
– Just nu ligger vi ungefär plus minus noll i tillväxttakt. Flygbolagen har expanderat och det har funnits gott om billiga biljetter, vilket har drivit efterfrågan. Men det håller inte i längden för flygbolagen och vi går in i en lugnare tillväxtfas, säger Henrik Littorin, ansvarig för omvärldsanalys på Swedavia.

Norwegians svenska tillväxtfokus ligger på utrikestrafiken. På Arlanda har bolaget haft 17 procent av all utrikestrafik i sommar.  Av den totala svenska utrikestrafiken är Norwegians marknadsandel 12 procent.
Ökningen sker dock inte på bekostnad av SAS utan av andra utländska flygbolag. I vinter heter Norwegians stora satsning Kanarieöarna. Genom den nya flygbasen i Las Palmas kan man öppna fler svenska linjer, från Karlstad, Umeå och Malmö. Göteborg får tre nya spanska linjer inklusive Las Palmas.
– I vinter kör vi totalt 350 turer i veckan till Spanien från Sverige, det är en ökning med 60 procent jämfört med förra året, säger Aarnio.
Sorgebarnet i svenska Norwegian är den olönsamma inrikessatsningen. Det är knivskarp konkurrens mot Malmö Aviation och SAS på linjerna från Stockholm till Malmö och Göteborg. Norwegian har betydligt färre avgångar per dag och därmed svårare att locka affärsfolket med frekvens. I stället leder de prispressarligan.
– Inrikes är en svår marknad. Den växer inte, det är bara en fajt om marknadsandelar, säger Aarnio.
Men att kasta in handduken är inget alternativ för Norwegian.
– Absolut inte. Vi viker oss inte en tum. De är viktigt att finnas på de största inrikeslinjerna.
SAS tampas med besparingsprogram och mycket blygsam vinst för första halvåret efter fjolårets storförlust. De lämnar inte ut siffror för sin svenska inrikestrafik. Men det finns svenska flygbolag som går med vinst, även om den är ganska blygsam. Malmö Aviation gjorde en halvårsvinst på 17 miljoner och räknar med en helårsvinst på 50 miljoner.
– Det finns en efterfrågan i marknaden och även om vi selektivt har följt med i priskonkurrensen och fajtas med pris lite här och där, så väljer resenärer uppenbarligen oss för vår service och våra täta frekvenser. Vi har varit duktiga med vår ad hoc-charter till företag, säger vd Bengt Roswall.
Signaler att Norwegian vill höja sina svenska inrikespriser välkomnas av Roswall.
– Jag tror Norwegian i Norge är trötta på att de lönsamma norska inrikeslinjerna ska subventionera de svenska. Jag hoppas att prispressen ska mattas av lite grand i höst.

Hur ska då inrikesflyget kunna öka sin lönsamhet på en statisk marknad med ökande kostnader? För Malmö Aviation handlar det om att tillsammans med dotterbolaget Sverigeflyg få fler att välja Bromma framför Arlanda.
– Det finns 120 000 kunder som skulle kunna byta flyg inrikes på Bromma, men det är bara 15 000 som gör det. Så nu är det jaktlicens på dessa potentiella transferpassagerare.  I år har transferpassagerarna ökat med 55 procent, men det kan bli mycket högre.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024