Annons:

Surfplattan tar mark

Innan årets slut finns en miljon surfplattor i Sverige. Därför är det hög tid för reseföretagen att uppgradera den till en inspirations- och försäljningskanal som står på egna ben.

År 2012 är utan tvekan surfplattans genombrottsår i Sverige. Under hela våren har det sålts nästan 50 000 surfplattor i månaden i Sverige, enligt analysföretaget GFK. Det går inte längre att tänka webb eller e-handel utan att fundera på hur din sajt ser ut i en läsplatta. Surfplattan har etablerat sig som en digital kanal någonstans mellan datorn och mobilen. Trots detta har bara ett par resebolag i Sverige renodlade bokningsappar för Ipad, medan andra väljer att publicera sina inspirationsmagasin både i tryck och för surfplattor.
Researrangören Sembo har tagit ett helhetsgrepp på sin digitala närvaro. I februari lanserades en ny webbplats, en mobilsajt och ett Ipadmagasin. Under våren kom 10 procent av besökarna till Sembos webb från surfplattor och under sommaren surfade hela 15 procent från Ipads. Nu överväger Sembo möjligheten att utveckla en bokningsapp för Ipad.
– För våra kunder är Ipaden i dag främst ett researchverktyg, men allt fler köper även från surfplattan, säger Torulf Rosvall, tillförordnad försäljnings- och marknadschef på Sembo.
Den som en gång har hållit en Ipad i sin hand blir lätt fast. Med Ipad har vi fått en tunn enhet under kilot med en högupplöst nio tums touchskärm. En pryl som till skillnad från datorn startar blixtsnabbt och som mentalt inte är kopplad till arbete på samma sätt som en vanlig dator. En perfekt plattform för att nå bakåtlutade kunder som drömmer sig bort till varmare platser.

– I takt med att Ipaden flyttar in i allt fler hem kommer katalogen att hitta sin digitala plats på den. På Ipaden kan katalogen ständigt uppdateras med den senaste informationen, säger Torulf Rosvall på Sembo, som sedan några år tillbaka har slutat med papperskatalogen.
Ving släppte inspirationsmagasinet Vings värld för Ipad för nästan två år sedan då det knappast fanns några surfplattor hos konsumenterna.  Arrangören har kunnat skönja ett nytt beteende hos besökarna det senaste året. Tidigare användes mobiler och surfplattor mest för research inför köpet av en resa och köpet genomfördes i huvudsak från en vanlig dator.
I dag genomför allt fler kunder både research och köp från surfplattan, enligt Hanna Kastås som är ansvarig för sociala medier på charterbolaget Ving.
– I framtiden kommer folk att köpa surfplattor i stället för en dator till hemmet, säger Hanna Kastås.
Ving har ännu inte tagit fram någon bokningsapp för surfplattor utan har nöjt sig med den vanliga webben och en charterapp till Iphone och Android. Det går att installera en Iphoneapplikation på en Ipad, men det blir inte riktigt så snyggt som med en app framtagen enbart för surfplattor.
– I dag kommer 10 procent av våra besökare från surfplattor. För alla nya projekt överväger vi alltid om vi ska ta fram appar till surfplattor, säger Hanna Kastås.

I Apples App Store i Sverige toppar den stora hotellbokningstjänsten Booking.com topplistan för Ipadappar inom resekategorin följt av inspirationsmagasinet Vings värld. På topp tio hittar vi även internetbyrån Mr Jets hotellbokningsapp som fokuserar på bra hotellerbjudanden med upp till 65 procents rabatt för bokningar som ligger nära i tiden.
Många av Mr Jets nya kunder kommer via mobilen och surfplattan. Den mobila kanalen är strategiskt viktig för nätresebyrån som lanserade en mobilanpassad bokningssajt för ett och ett halvt år sedan och en hotellbokningsapp för Ipad i början av 2012. Mr Jet har sedan tidigare lanserat Mr Jet Explorer, en inspirationsapp för Ipad där information om resemål från sociala medier blandas med hotellinformation.
– Det handlar om att skapa ett mervärde för kunden genom en extra smidig bokning via Ipad och mobil, säger Björn Alvarsson, marknadschef på Ebookers Scandinavia som äger Mr Jet.
I dag kommer 25 procent av de mobila bokningarna hos Ebookers via Ipadappen och resterande besökare delas lika mellan mobilappen och mobilsajten. Från Ipad-appen, mobilsajten och mobilapparna går det att boka hotell i tre enkla steg. Lojaliteten är högre hos appanvändare än hos dem som besöker sajten.
– I framtiden hoppas vi att våra appar mer ska likna reseplaneringstjänster som Tripit där användarna får samlad och relevant information om sina resor, säger Björn Alvarsson.

När webben faller sönder i flera olika kanaler påverkar det beteendet hos kunderna. Det finns ett mönster hos användarna att de besöker nätresebyrån från mobilen på morgonen, från datorn på dagen och från Ipaden på kvällen, enligt Mr Jet. Det är inte svårt att förstå mönstret. Vi kollar resor från mobilen på väg till jobbet, på dagen går vi in från jobbdatorn och på kvällen tar vi fram paddan i vardagsrumssoffan. Andra mönster är att från datorn bokas en resa eller boende för en tidpunkt i genomsnitt 45 dagar fram i tiden. Motsvarande tid när bokningen sker mobilt är tre dagar.
Det är hög tid för resebranschen att uppgradera Ipadappen från ”trevlig funktion att ha” till en affärskritisk kanal i jakt på nya mobila kunder.
– Vi är nära att nå våra mobila mål för 2012. Det kan bli tufft för dem som missar de mobila kanalerna, säger Ebookers Björn Alvarsson.  

Urban Lindstedt

Kommentarer är stängda.