Annons:

Läs vad Kjos, Ekbergh, Annie Lööf och Lisa Ekström sade på TN Studio

Två modiga och galna entreprenörer, en självsäker näringsminister och en karismatisk chef som puttar medarbetare utanför sin trygghetszon. Denna kraftfulla brygd av föreläsare lockade rekordmånga seminariedeltagare, runt 350, till Travel News Studio.

Björn Kjos: Vågar vi inte är det game over

Man må törre, man måste våga. Det var budskapet från Norwegians vd Björn Kjos på Travel News Studio. Han menade att det norska lågprisbolagets kraftiga expansion ända från start har handlat om ren och skär överlevnad.
– Du kan inte konkurrera med tio flyg, du måste växa och då måste du även gå utanför Skandinavien. Det är därför vi öppnar baser i Gatwick, London, Malaga och snart Bangkok, förklarade den tidigare stridspiloten och advokaten, som trollband publiken med sitt generösa skratt och sin berättelse om Norwegians djärva affärssatsningar.
Det som från början var ett litet regionalt bolag har i dag beställningar inne på totalt 277 flygplan. Björn Kjos förklarade att det strategiska beslutet fattades 2006, då bränslepriset på några år tredubblats från 25 till 75 dollar fatet. Om bränslepriset skulle fortsätta uppåt i samma takt såg Norwegian framför sig ett pris på 120 dollar.
– Då fanns det inget val, du måste ha bränslesnålare plan. Att inte investera är inget alternativ. Frågan är: Vill du gå i konkurs med gamla eller med nya plan?
Boeings problem med nya Dreamlinern gör att Norwegian troligen tvingas använda sig av andra plan under de första månaderna när lågprissatsningen till Thailand och USA drar i gång i maj. Om Kjos oroar sig för detta bakslag, eftersom Dreamlinern använts som försäljningsargument i mycket av marknadsföringen, visar han det inte.
– Kunderna ska komma fram och vi skickar räkningen till Boeing.
Han använder sig av Charles Darwins evolutionsteori, där det är dem som anpassar sig bäst som överlever, när han förklarar Norwegians aggressiva Asiensatsning där basen i Bangkok väckt upprörda känslor i Norge.
– Om vi inte vågar konkurrera på globala villkor så är det game over. Det är inte SAS och Lufthansa som är våra framtida konkurrenter, det är asiatiska bolag som Air Asia X, Scoot och Jetstar och de sitter med en tredjedel av våra kostnader.
Branschbedömare skakar på huvudet åt Norwegians Asiensatsning, men Björn Kjos tvivlar inte.
– För resenärerna och resebranschen blir det fantastiskt, sedan är det upp till oss att tjäna pengar på det.

 

Stephan Ekbergh: Jag blir hög på kundservice

När Stephan Ekbergh, som rest ända från sitt nya hemland Sydafrika, kom in på scenen presenterades han av moderatorn Cissi Wallin som resebranschens Steve Jobs.  
– Men jag bryr mig mer om kunderna än han, kontrade han.
För kundservice är ett nyckelord för Stephan Ekbergh, som kallade sig ”customer service addict”.  
– Det är tre år och fyra månader sedan jag senast misshandlade en kund, fortsatte han och syftade på tiden innan han sålde Travelstart Nordic till Etraveli.
På sydafrikans-ka Travelstart är fokus på kunderna mycket större än i hans tidigare svenska verksamhet. Där får till exempel alla nyanställda oavsett position börja med fyra veckor på kundtjänst.     
På de tio år som Stephan Ekbergh jobbade som dj innan han gick över till resebranschen lärde han sig mycket om hur människor fungerar. Dessa erfarenheter kan även användas i onlineverksamheten:
• Enkelhet. Webbplatsen ska inte se ut som en julgran, eftersom för många val gör folk förvirrade.  Som dj ska du ha kontroll, inte bara spela allt som gästerna önskar och avverka hela hitlistan i början.
• Religiöst kundfokus. Försäljning är som en pardans, den är densamma oavsett om den sker i butik eller online.  Även som dj måste du läsa publiken.
• Blanda gammalt och nytt. På dansgolvet ska gamla låtar blandas med nya, hos onlineresebyrån ska bästa och modernaste tekniken blandas med mänskliga inslag. Klagomål är en gåva. Och på Travelstart får man många gåvor varje dag. Ett team arbetar enbart med att vända missnöjda kunder till lyckliga.
• Att överraska är viktigt – som att svara inom två timmar fast man lovat att svara inom 24 timmar.
Den sista punkten i Stephans lärdomslista handlar om innovation. När man som dj byggt upp kvällen på ett ultimat sätt, kan man styra publiken och göra galna saker. Så är det också i resebranschen.
– Innovation kan till och med vara att plocka bort saker. Den största innovationen någonsin inom flyget är att ta betalt för saker som var gratis förut, och göra det med ett leende.

 

Lisa Ekström: Allt händer utanför komfortzonen

Det vi gör utanför vår egen komfortzon ger oss liv. Det kan vara att sjunga i fel sammanhang eller anteckna på styrelsemötet med en galen strutspenna.
Lisa Ekström, med 20 år på SAS i bagaget, har valt att utmana för att förändra.
En duktig föreläsare lämnar dig med en känsla av att allt är möjligt. Hon inspirerar med humor som verktyg. Lisa Ekström är en duktig föreläsare. Hon visade på möjligheter till positiv förändring i organisationer som gått i stå. När Lisa Ekström blev chef på SAS kundrelationer förvandlade hon en underpresterande avdelning som mest fungerade som en omplaceringsenhet till en högpresterande arbetsplats.
Alla på avdelningen fick skriva ner sina förväntningar på henne och sedan vilka förväntningar hon som chef kunde ha på personalen.
– Vi ställer ofta högre krav på andra än på oss själva. När vi sammanställt en lista på förväntningarna såg min och personalens lista först väldigt olika ut.
På SAS gömde sig människor bakom det faktum att det varit anställningsstopp i årtionden. Mycket skylldes på bristen på nytt blod.
– Därför fick en medarbetare agera nyanställd varje vecka. Vi började också med att någon fick sluta varje vecka.
– Att göra saker utanför den egna komfortzonen ger liv på samma sätt som dataspelare samlar liv genom att prestera i spelet.

 

Annie Lööf: Det ska vara grönt att resa

Annie Lööf gillar att resa. Hon besöker lika gärna Barcelona som Kebnekajse. För näringsministern är turistnäringen en ny svensk basindustri.
När den unga näringsministern besökte Grand Travel Award ville hon inte läxa upp publiken.
– Det är ni som kan lära mig om entreprenörskap.
 Annie Lööf vill att berörda myndigheter ska samverka bättre för att stärka en svensk turistindustri värd att ta på allvar.
– För oss handlar det om att försvara det vi gjort. Att återställa krogmomsen kommer inte att gynna reseindustrin, sade hon.
När det blåste kring Centerns nya idéprogram försökte näringsminister Annie Lööf fira semester i Thailand.
   – Efteråt fick departementet upprörda brev om att jag semestrade i Thailand.
Själv planterar hon träd för att kompensera för utsläppen flygresorna ger.
– Det ska vara grönt att resa. Jag tror inte på domedagsprofetior.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024