Annons:

Går din sajt att läsa i mobilen?

En anpassningsbar sajt för alla skärmstorlekar är den hetaste trenden i webbvärlden i dag. Många ser responsiv webbdesign som en enkel fix för allt fler skärmstorlekar. Men fungerar det för resebranschens komplicerade bokningsprocesser?

En vanlig charterkabin på väg mot Medelhavet ger en bra bild av den nya webbvärlden. Unga som gamla fingrar på smartmobiler efter att bältesskylten släckts, en försvarlig andel tittar på filmer på Ipads och Androidplattor, medan traditionens försvarare packar upp vanliga laptopdatorer. Några läser böcker på läsplattor som Adlibris Letto. I år kommer det att finnas fler uppkopplade mobiler och surfplattor i världen än uppkopplade datorer, enligt en rapport från investmentbanken Morgan Stanley.
Webbutvecklingen gör att företagen i dag bygger om fyra år gamla webbplatser. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att för tre år sedan fanns inte någon Ipad och för sex år sedan fanns inte någon Iphone. Samtidigt som användarna utan tvekan anammar mångfalden av skärmar står många företag, inklusive resebranschen, vilsna inför de snabba förändringarna.
Martin Edenström är marknadschef på webbyrån Nansen som har lanserat många responsiva webbplatser. Han driver bloggen Might Know Something Else om publiceringsverktyg och webbteknik.
– Nio av tio webbprojekt är responsiva i dag, säger han.
Martin Edenström har sett hur frekvensen för redesign av webbplatser har gått från sju till fyra år. För rena innehållssajter är responsiv webbdesign ett självklart val. Men han har noterat att de stora amerikanska resesajterna inte använder sig av responsiv webbdesign utan arbetar med olika sajter som är optimerade för desktop, Ipad eller mobil.
– Att bygga ett bokningsformulär som är responsivt är mycket svårt.
Frågar man runt bland sajtägare brukar ungefär 15-20 procent av besökarna komma från mobila enheter.  Trots att bussresearrangören Ölvemarks har en äldre målgrupp kommer mellan 10 och 15 procent av besökarna från mobila enheter.  När företaget skulle göra om sin webbplats var det naturligt att titta på en responsiv lösning.  
– Tanken är att vi vill ha en webbplats att underhålla, inte flera. Det ger kostnadsbesparingar och bättre användarupplevelse, säger PO Svensson, vice vd på Ölvemarks.
Trots att Ölvemarks gamla webbplats bara var fem år gammal hade utvecklingen sprungit ifrån den. Och det visade sig att det blev billigare att byta ut hela bokningssystemet än att integrera den gamla med den nya webbplatsen.
– Även vår nya bokningsfunktion anpassar sig till mobilskärmarna, men få bokar via mobilen, säger han.

För vanliga informationswebbplatser utan köp- och bokningsfunktioner är responsiv webbdesign en enkel fix för allt fler skärmstorlekar. Efter att Bonnier Tidskrifter gjorde sina magasinssajter responsiva pekade alla nyckeltal uppåt. Unika besökare ökade med 14 procent och sidvisningarna ökade med 27 procent, enligt ett blogginlägg från Bonnier Tidskrifters utvecklingsteam.  Även researrangören Tour Africa har upplevt ett uppsving i användandet av sin webbplats efter att de bytte till responsiv webbdesign i mars förra året.
– Vi har märkt att folk tillbringar mer tid på sajten än tidigare, säger Ulf Östergren, webbansvarig på Tour Africa.
Förra året lanserades Prima Travels webbplats som bygger på responsiv webbdesign och i år var det Scanoramas och Ölvemarks tur. Bakom dessa lanseringar finns leverantören Travelize som satsar fullt ut på responsiv webbdesign.
– Vi tror inte att resenärerna är beredda att ladda ner en app till sin mobil eller Ipad. Genom att mobilanpassa en webbplats kan man därmed göra väldigt mycket av det som en app förväntas göra. Men till bråkdelen av priset, säger Peter Lindberg, vd på Travelize.
Onlineresebyrån Mrjet har målmedvetet arbetat för att fånga in mobila besökare och bokare. Hos dem ökade den mobila trafiken till sajten under 2012 med drygt 150 procent och antalet bokningar mer än fördubblades jämfört med föregående år. Deras utvecklingsteam i USA har valt att bygga olika sajter för datorskärmar och mobilsajter. Besökaren pekas sedan om till rätt variant beroende på vilken plattform de använder.
– Bokningsprocessen är avgörande för vår affär. Därför har vi valt särskilt optimerade bokningssidor för smartmobiler. Det ger bättre användarupplevelse och högre konverteringsgrad. När det gäller hotellbokningar en till två dagar fram i tiden är konverteringsgraden dubbelt så hög på våra mobilsajter som på våra vanliga desktopsajter, säger Rob Define, mobilansvarig på Ebookers.
Ebookers fokus just nu är att bygga särskilt optimerade webbplatser för surfplattor.
– Ipadbesökarna växer med tvåsiffriga procenttal. Att bara visa datorversionen av sajten för surfplattebesökarna är inte längre tillräckligt.
För tillfälliga kampanjsajter och innehållssajter arbetar dock Ebookers med responsiv webbdesign.
– Vi finns i tolv länder med en rad olika varumärken. Det blir för mycket om varje kampanjsajt ska byggas i mobilversioner och desktopversioner för alla våra varumärken och språk, säger han.

Det här är Responsiv webbdesign

Responsiv webbdesign handlar om en design som anpassar sig efter besökarens skärmstorlek och en webbadress för både mobilen, läsplattan och datorn. Om du kan dra ihop webbläsaren på datorn till en mobilskärmsbredd och webbplatsen anpassar sig– då handlar det om responsiv webbdesign.
Det är en webbplats med gemensam html-kod, men den kod som styr hur de olika designelementen visas, CSS, är olika för dator, mobil och surfplatta. Nackdelen är att sidorna blir tyngre att ladda eftersom de innehåller mer kod än en vanlig webbsajt.
En av fördelarna är att man använder en webbadress, www.researrangor.se, i-stället för två, www.researrangör.se och www.m.researrangör.se. Det är bättre för synligheten i Google och sökmotorn rekommenderar responsiv webbdesign. Dessutom slipper vanliga datoranvändare hamna på mobilanpassade sajter när de följer en länk som någon delat ut från sin mobil. Alternativet till responsiv webbdesign är att bygga tre olika webbplatser: en för mobilen, en för surfplattan och en för datorn. Fördelen med detta är att du hårdare kan optimera för de olika skärmarna – vilket är extra viktigt vid transaktioner.

Kommentarer är stängda.