Annons:

Åland – centralt och nära för många

Turistmagneten Åland tar med nystartade Åland Convention Bureau ett nytt grepp om konferenserna i Östersjöområdet. Läget, språket och småskaligheten är deras starkaste vapen.

Åland lockar årligen två miljoner turister till de 6 700 öarna. Men många kliver knappt i land från färjorna och de som gör det – gör det på sommaren.
Med den nya satsningen på mötesturism hoppas man kunna sprida ut turismen över året och få folk att stanna lite längre.
Tiina Björklund är nytillsatt verksamhetsansvarig på Åland Convention Bureau. Vi bestämmer möte i Ålands största konferensbyggnad Alandica mitt i Mariehamn. Där har Eckerö Linjen precis haft sin bolagsstämma, så en viss oordning råder i huset.
– Skärgårdskonferenser med resurser är det vi ska trycka hårdast på i vår marknadsföring. Vi kan ta emot alltifrån 20 till 2 000 personer. Oavsett om man vill vara här i Mariehamn eller ute på landsbygden, så är det nära till allt, säger hon.
Bakom sig har hon tio åländska entreprenörer som gläds åt den långsiktiga satsningen på mötesindustrin.
– Äntligen har vi fått den här organisationen, den har varit väldigt efterlängtad, säger Kicki Blomqvist, ansvarig på Alandica.
De båda kvinnorna är överens om att närheten till havet, naturen och lokalproducerad mat är det som kommer att tilltala flest mötesbesökare.

Fyra år gamla Alandica, som kan ta upp till 600 besökare, har flera gånger varit värd åt nordiska möten.
– I och med att Åland ligger så mitt i har det hållits stora nordiska sammankomster här. Finländarna kan prata finska och betala med euro och svenskarna kan prata svenska och betala med kronor, de tycker att det känns tryggt och hemvant, säger Kicki Blomqvist.
Ett lockbete är också att Åland faktiskt är utlandet för svenska mötesdeltagare och att många inte varit mer än på en kryssning till Åland och därför gärna vill se mer.
Åland Convention Bureau är till hälften EU-finansierat och andra hälften står de tio konferensanläggningarna för. De vill vara en neutral part dit utländska convention bureaus kan vända sig för att få råd och hjälp att sy ihop sin konferens. Rederierna är en självklar del av detta. Många vill börja sin konferens ombord och sedan fortsätta i land.
– Det som vi märkt är att många tycker att det är tidseffektivt att kombinera konferens på båt och på land. De stiger helt enkelt i land under kaffepausen på eftermiddagen och fortsätter sedan med en aktivitet under kvällen, säger Tiina Björklund.
Aktiviteterna som lockar mest på Åland är besök ute på landsbygden och skärgården. Smakbyn som tv-kocken Michael Björklund byggt upp är något de båda återkommer till. Han använder sig enbart av åländska råvaror och erbjuder sina besökare en resa genom olika smaker. Annars står fiske och golf också högt på prioriteringslistan över aktiviteter.
Konkurrensen om konferensgästerna är hård och Åland är inte ensam om att ha en välutbyggd skärgård.
– Det är klart att vi konkurrerar med svenska och finska skärgården, men Åland är unikt och det vill vi kommunicera ut till våra kommande gäster, säger Tiina Björklund.

Fem konferensanläggningar på Åland

Havsvidden
Konferenslokal för
max 100 personer.
33 hotellrum, 10 klipphus.

Silverskär

Konferenslokal för 100 personer.
48 bäddar i fem olika hus, även eremitkoja på Svinskär.

Käringsund Resort

Konferensrum för 8–160 personer, samt intilliggande allhall för 4 000 personer.

Alandica Kultur och Kongress
Stor sal för 600 personer, auditorium för 200 och mötesrum för 12–50.

Hotell Arkipelag
Konferensrum för 10–150 personer.
Fyrstjärnigt hotell med 76 dubbelrum, 8 sviter, restauranger, kasino.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024