Annons:

TN panelen tycker till om Norwegian och konferenser

Fyra branschpersonligheter får svara på aktuella frågor i resebranschen.

1. Norwegian ska in och kriga med bland andra Easyjet på Gatwick. Flipp eller flopp?

Yvonne Sörensen, vd Berns
– Norwegian är starka på den skandinaviska marknaden så de kommer att ta skandinaver till och från London. Skandinaverna tycks aldrig tröttna på London så det är nog flipp. Easyjet tar britter till Skandinavien, det gillar vi hotelierer! Gatwick är lättare att ta sig igenom än Heathrow och har bra snabbtågförbindelser.

Jörgen Karlsson, Nordenchef American Express Meetings & Events
– Konkurransen i Storbritannien är mycket hårdare än i Norden så därför blir det tufft. Samtidigt har Norwegian en produkt som uppfattas som något bättre än konkurrenterna. Det är en långsiktig satsning som kräver uthållighet.

Jari Virtanen, vd Stena Line Travel Group
– Man brukar säga att har man inte problem så skaffar man sig dem. Bara det att de funderar på att köpa LOT och ge sig in i direkt konkurrens med Easyjet tycker jag doftar problem.

Knut Solberg, vd Malmö Aviation
– Norwegians satsning på flygningar mellan Gatwick och olika europeiska destinationer är en spännande satsning i en marknad som är präglad av hård konkurrens från flera aktörer. Utmaningen är stor, men jag tror att Norwegian har bra förutsättningar för att lyckas.  

2. Vad blir den tuffaste utmaningen för Krister Bergström, Resias nya onlinemanager?

Yvonne Sörensen, vd Berns
– Resfeber har haft problem med lönsamheten de senaste åren. Tuffaste utmaningen är marknadsföringen för att öka antalet bokningar. Bokningsvolymen måste öka för att nå positivt resultat. Hur skall leverantörerna motiveras att vara med i ytterligare en online travel agency och  vilka är de rätta provisionsnivåerna?

Jörgen Karlsson, Nordenchef American Express Meetings & Events
– Att skapa en tydlig profil för respektive varumärke och samtidigt ta vara på synergier.

Jari Virtanen, vd Stena Line Travel Group
– Det är att få två bolag med så olika kultur och affärsmodell som Resia och Resfeber att enas om vad som är bra för deras respektive kunder.

Knut Solberg, vd Malmö Aviation
– Jag är inte insatt i dessa frågeställningar, men rent generellt är det en utmaning att få ut alla synergier vid förvärv.

3. Har du varit på konferens på eller runt Östersjön?

Yvonne Sörensen, vd Berns
– Oj, det var nog senast på 1980-talet ombord på någon Finlandsfärja, så det är väl ett ja …

Jörgen Karlsson, Nordenchef American Express Meetings & Events
–  Ja, vi konfererar ofta vid Östersjön, men nästan alltid i Sverige. Jag upplever att intresset för Baltikum minskat de senaste åren, trots att produkten blivit bättre. Kunden upplever inte prisskillnaden så stor som man gjorde tidigare.

Jari Virtanen, vd Stena Line Travel Group
– Jag har konfererat mycket på Åland och det är nog den tredje bästa konferensdestinationen i Nordeuropa efter Danmark och Tyskland.

Knut Solberg, vd Malmö Aviation
– Jag har aldrig varit på konferens på eller runt Östersjön. Orsaken är enkel, vi försöker hålla våra konferenser nära de städer där vi är etablerade och kan resa med våra egna flygplan.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024