Annons:

Rea på kryssningar i Medelhavet

Rapport efter rapport vittnar om ökade bokningar och kryssningar som en stadigt växande marknad. Men ökar verkligen omsättningen eller bara antalet kryssningsresenärer? För medan försäljningssiffrorna stiger ser vi priserna sjunka. TN tar tempen på kryssningskriget i Medelhavet.

De lågpristendenser inom kryssningsbranschen som vi har sett i Karibien i många år har det senaste året även nått Europa. På grund av att rederierna placerar allt fler fartyg i Medelhavet och Europa, och för att fartygen är större med fler bäddar, råder en överkapacitet på marknaden.  
Effekten av detta har vi redan sett under våren i form av en uppsjö av erbjudanden från rederierna: res två betala för en, dryckespaket på köpet, pengar att spendera ombord eller gratis uppgradering till balkonghytt. Allt detta är räddningsåtgärder från rederiernas sida för att få folk att boka och de tveksamma förstagångskryssarna att våga pröva. Men David Malmberg, vd på Wondercruises har även en annan teori.
– För ett par år sedan bokade alla sina kryssningar tre till sex månader i förväg. I dag ser vi ett helt annat beteende med extremt sena bokningar på bara en till tre månader innan. I vissa fall kan kunden efterfråga om det finns något veckan därpå. Det här bokningsmönstret är rederierna inte vana vid. Det är deras åtgärd för att få tidigare bokningar som vi ser i alla erbjudanden som florerar.
Lars Jönsson, vd på Tour Pacific, menar att många rederier tappar bokningar i Medelhavet i sommar och att priserna är i botten för att de amerikanska kunderna sviker.

Det senaste halvårets incidenter i såväl Medelhavet som Karibien har påverkat köplusten hos många nya kunder, medan de redan inbitna kryssningsfantasterna nog inte har förändrat sina köpmönster.  
Från svenskt håll och för resesäljarna här pekar ändå siffrorna uppåt. Fortfarande är det få som kryssar men intresset växer ständigt. Trots att försäljningspriset har minskat något inom kryssningsbranschen har omsättningen i april i år mot förra året tredubblats hos Wondercruises. Hos MSC Cruises pekar siffrorna åt samma håll.
– Inget tyder på att kryssningsmarknaden nått sin kulmen. Tvärtom fortsätter den att öka kraftigt, hittills i år har försäljningen ökat med över 28 procent hos oss, säger Nordenchefen Claes Tamm.

Kryssningar i Medelhavet bokar bäst hos kryssningsföretagen, särskilt inför sommaren. Bland de svenska resenärerna är det hela 75 procent som väljer kryssningar inom Europa. När man valt destination och ska välja rederi och fartyg vill man förstås kryssa fräscht – vilket man också kan. Utbudet är brett och många rederier förlägger sina nyaste fartyg i Medelhavet under sommaren. Anmärkningsvärt är också att kunden inte bara har kunnat välja och vraka bland olika erbjudanden, utan att de också har gällt på de nya, moderna fartygen i stället för bara att användas som lockbete för att sälja de äldsta fartygen. Men om Epic var hetast i Medelhavet förra sommaren och Liberty of the Seas den förrförra, så har de konkurrens i år; av till exempel MSC Divina som kom förra året och årets nyhet MSC Preziosa som släpptes i mars, av Celebrity Reflection som kom i oktober 2012 och så Royal Princess, nytt fartyg från Princess Cruises som lanseras i juni.

Lockande erbjudanden, superlåga priser och nya fartyg – om bokningarna ändå uteblir vad kan det då bero på?
I alla fall en del av svaret lär vara flygen. Den som vinner gästernas gunst i sommar kommer att vara den vars kryssningar är lättast att flygmatcha.
Passande flyg måste avgå och landa tidigt på dagen, inom Europa kommer ingen att acceptera att lägga på en övernattning före kryssningen som krävs för Karibienkryssningar från Fort Lauderdale och Miami. Och har man lagt endast ett par tusenlappar på sin veckokryssning kan det mentalt vara svårmotiverat att flyget ska kosta mer. För att underlätta för resenärerna har fly & cruise-paketen blivit fler, men den som bokar eget flyg kommer att vända sig till de rederier som sett problematiken och anpassat sig. Ett bra exempel är MSC Cruises som har Villefranche nära Nice som ny avgångshamn.
– Detta är spännande för oss eftersom vi skandinaver flyger så mycket till Nice. Nu kan man även enkelt kryssa härifrån, säger en förhoppningsfull Claes Tamm.

Heidi Rovén

Kryssningstrender

Allt fler Svenska kryssningsresenärer
Förra året ökade antalet svenska kryssningsresenärer med 11 procent. Det europeiska genomsnittet låg på 1 procent. Bara i tre andra länder, bland annat Danmark, pekade försäljningskurvorna brantare uppåt än i Sverige. Under de senaste två åren har det totala antalet kryssningsresenärer från Sverige ökat med cirka 38 procent. Totalt har antalet resenärer ökat sedan 2005. Källa: MSC Cruises

Koll på kassan
Att inte låta semesterkassan skena i väg är en trygghet för många. När vi väl är i väg vill vi dessutom slippa tänka på pengar och bara njuta. Allt fler förbokar därför så mycket som möjligt före avresan, från utflykter och spa till dricks. Väl ombord kan plånboken lämnas i kassaskåpet i hytten.

De nya fartygens ”snackisar”
Alla nya fartyg har en snackis, något imponerande som alla pratar om, inte minst vid fikabordet på jobbet efter semestern. Exempel på detta 2013 är världens längsta vattenrutschkana till havs (MSC Preziosa), gångväg med glasgolv över havet (Royal Princess), första saltbastun till havs och New York-tema ombord (NCL Breakaway – som efter sin europeiska invigningskryss åker till hemmahamnen New York).

Svampbob och shrek

Norwegian Cruise Line samarbetar med Nickelodeon vilket innebär att figurer som Svampbob Fyrkant och Dora finns ombord på NCL Epic i sommar. Hos Royal Caribbean, som samarbetar med Dreamworks, kan gästerna träffa Shrek, Fiona och figurerna från Madagascar samt Kung Fu Panda på Liberty of the Seas. Holland America samarbetar med BBC och har tagit ombord stjärnorna och konceptet från tv-formatet ”Dancing with the stars” på vissa kryssningar (dock inte i Medelhavet i sommar).

Kommentarer är stängda.