Annons:

Ny turismboom i USA – TN listar 6 hetaste trenderna

De internationella turisterna var fler än någonsin i USA förra året, 66 miljoner. President Barack Obama siktar ännu högre: 100 miljoner. Men omständliga visumregler och långa flygplatsköer kan sätta käppar i hjulet för turistsatsningen. TN listar de sex viktigaste trenderna.

1. SJÄLVFÖRTROENDET ÄR TILLBAKA
USA har återfått sitt turistiska självförtroende efter den globala finanskrisen. 2012 blev ett rekordår för landets internationella turism. 66,6 miljoner utländska turister besökte landet. ”Travel made history” jublade US Travel Association. Inte minst kan president Barack Obama glädja sig åt framgången, han som var initiativtagare till den stora turistsatsningen som sjösattes vid Pow Wow-mässan i Orlando 2010 och vars strategi blev klar i början på 2011.  Aldrig tidigare har en president så tydligt framhållit att resor ska vara ett långsiktigt prioriterat område för USA. Målet är 100 miljoner internationella turister 2021 – vilket kräver en genomsnittlig ökningstakt på 5,4 procent per år. Tufft, men inte omöjligt, menar amerikanerna.

2. SVENSKARNA ÄLSKAR USA
Den svaga dollarn, bra och prisvärda flygförbindelser över Atlanten kombinerat med svenskarnas ohöljda fa-scination för vår stora granne i väst gjorde att rekordmånga svenskar besökte USA förra året, om än med liten marginal mot 2011. Totalt reste 442 013 svenskar in i USA, en ökning med 0,7 procent jämfört med året innan. Även på nordisk nivå blev det rekord, 1,1 miljoner resenärer.
– Det gör Norden till den fjärde största marknaden i Europa och det är vad vi hela tiden försöker kommunicera mot USA, att det är viktigt att satsa och marknadsföra sig mot oss, säger Karin Gert Nielsen från danska Discover America-kommittén.
New York är det största resmålet för svenskar, följt av Florida, vars sol och stränder lockar ihop med nöjesparkerna runt Orlando, och Kalifornien. Enligt Jenny Tecklenburg, som ansvarar för incomingarrangören American Tours Internationals skandinaviska kunder, har SAS nyöppnade San Francisco-linje lett till ett ändrat resmönster för skandinaviska resenärer i Kalifornien.
– De har inte blivit fler, men det har skett en förskjutning från söder till norr, från Los Angeles till San Francisco-området, säger hon.

3. BRAND USA BÖRJAR RÖRA PÅ SIG
Det var ett unikt beslut som president Barack Obama fattade – att inrätta en nationell turistorganisation som har ett övergripande ansvar för turistmarknadsföringen av USA som helhet. Vid förra årets Pow Wow presenterades den första varumärkeskampanjen, som lanserades på nyckelmarknaderna Storbritannien, Irland och Sydkorea med countrysångerskan Roseanne Cash (dotter till Johnny) sjungandes specialkomponerade Land of Dreams. Brand USA har valt ut 18 prioriterade marknader, där man ska ha representation, och på så vis täcker man in länderna som står för 93 procent av all internationell turism. Norden är en av dessa marknader. Brand USA har en budget på 200 miljoner dollar per år. Hälften av finansieringen kommer från den amerikanska turistindustrin, där i dagsläget 17 företag och delstatliga turistorganisationer står för den största insatsen. Lika mycket satsar staten, vilket i praktiken är pengar från ESTA-avgiften som de utländska resenärerna betalar i samband med sin visumansökan.

4. FLYGPLATSKÖERNA – RESENÄRENS SKRÄCK
Högst på missnöjesagendan hos de amerikanska turistföretagen är flygplatsköerna för de internationella turisterna. En undersökning som US Travel Association gjorde visade att två tredjedelar av de utländska besökarna angav att de skulle besöka USA oftare om det inte var för de långa väntetiderna i kön till säkerhets- och passkontrollerna. US Travel har fått
medieuppmärksamhet när de delade ut ”survival kits” till väntande turister på flygplatser för att lyfta problemet. Situationen har förvärrats i år på grund av stora budgetnedskärningar i den statliga administrationen som genomförs, upp till en tredjedel, vilket i sin tur leder till färre tull- och passkontrollanter.
– Det är ett stort problem, men det är ju egentligen inte svårt att lösa. Det enda som behövs är mer folk på flygplatserna, sade Roger Dow, vd för US Travel Association på Pow Wow i Las Vegas.

5. VIKTIGT LÖSA VISUMFRÅGAN
USA:s närmast paranoida rädsla för terrorister går stick i stäv med turismnäringens önskan om enklare visumregler. Svenskar hör till de priviligierade turistgrupper som ingår i det så kallade Visa Waiver Program, som enkelt söker och får turistvisum via nätet för en simpel kostnad på 15 dollar. För andra länder, bland annat viktiga tillväxtmarknader som Brasilien, har visumförfarandet varit plågsamt långsamt och omständligt. Men sedan Barack Obamas turistsatsning sjösatts har tiden för att få en visumintervju ute på USA:s ambassader minskat från 100 dagar till två till tre dagar. Men den stora turistboomen kommer när ett land tillåts släppas in i Visa Waiver-programmet. När det skedde för Sydkorea ökade antalet sydkoreanska turister till USA med 49 procent på ett år. Nu tror alla att visumfrågan blir ett av diskussionsämnena när Obama besöker Brasilien inom kort. Då kan det bli rejäl fart på de brasilianska turisterna, som i dag uppgår till 1,7 miljoner.  Argentina, Polen och Israel är andra länder som står på tur.

6. NORDISKT BRAND USA-KONTOR – SNART
Norden är en av de 18 prioriterade marknaderna för Brand USA – och de nordiska Discover America-kommittéerna (de ideella föreningarna för reseföretagen som arbetar med USA-resor) har otåligt väntat på besked om hur Brand USA ska hantera den nordiska marknaden. På Pow Wow-mässan i Las Vegas kom dock beskedet att ett Brand USA-kontor ska öppnas i Norden före årets slut. Processen för att hitta ett företag som ska representera USA inleds nu under sommaren.  Nordiska reseaktörer som tror att en stor påse pengar genast ska landa i deras marknadsföringsbudget från Brand USA får dock lugna sig.
Jay Gray, vice president för global partnership development, är noga med att förklara stegen för en etablering.
– Vi ska först utveckla partnerskap och program med lokala turoperatörer och använda deras insikter och lokala marknadsexpertis för att ta reda på hur vi bäst når potentiella resenärer. Det inkluderar att utveckla en onlinestrategi och verka i sociala medier, vilket är grundbulten i våra partnerskap. Till sist, och först efter denna process, börjar vi med konsumentannonsering som sker tillsammans med våra lokala partners.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024