Annons:

Braathen önskar att SAS gick bättre

Per G Braathen sörjer inte att han blev snuvad på köpet av flygbolaget Wideröe. Däremot önskar han att det gick bättre för SAS. – De pressar priserna för de är desperata att få in cash. Jag konkurrerar hellre med ett stabilt SAS.

Du ville köpa Wideröe, men SAS sålde till norska Torghatten, som driver färjetrafik i Nordnorge. Är du besviken?
– Nej, jag är glad att vi inte köpte Wideröe till priset SAS ville sälja för, det var alldeles för dyrt. I SAS kvartalssiffror ser jag att det går sämre för Wideröe, så vårt bud var rimligt. De nya ägarna tror jag får vara glada om de får sina pengar tillbaka.

SAS klarade sig undan konkurs i höstas och går nu på offensiven. Hur påverkar det Malmö Aviation?
– SAS är väldigt aggressiva prismässigt, för de har dålig likviditet och behöver få in cash. Det har ingenting med yield management att göra utan de använder sig av samma typ av cash management som Norwegian gjorde tidigare.

Bekymrar det dig?
– Ja, de förstör marknaden. Min önskan är ett SAS som tänker långsiktigt, som vi gör. Eftersom svenskt inrikesflyg inte växer, till skillnad från norskt inrikes, så blir det en kamp om marknadsandelar.

Varför startade ni Bromma– Östersund nu i höst?
– Det är faktiskt Malmö Aviations första nya linje på tio år. Vi bygger ju Bromma som ett heltäckande inrikesnav. På tio-tolv år har Arlanda tappat 30 procent av sina inrikespassagerare och Bromma har ökat med över 100 procent. Därför vill vi över tid öppna de få återstående inrikeslinjerna för möjligheten att flyga till Bromma.

Vad blir nästa inrikeslinje?
– Vi tittar på Skellefteå, den enda medelstora inrikeslinje där SAS kör själva. Vi skulle gärna vilja flyga till Luleå. Det är svårt att komma in som tredje aktör, men en dag ska vi dit.

Malmö Aviation har till skillnad från SAS visat vinst de senaste 7-8 åren. Hur blir 2013?
– Det är svårt att tjäna pengar på inrikesflyg. Nu tjänar Malmö Aviation cirka 50 miljoner, men vi närmar oss noll. Vi måste ha nya flygplan för att tjäna de pengar vi ska i framtiden. Med våra nya Bombadier CS 100 och CS 300 kommer bränsleförbrukningen att minska med 30-35 procent, det är extremt mycket. Bara det innebär mer än 50 miljoner kronor i besparingar per år.

Blir det en bra vinstnivå då?
– Till det kommer att vi får minskade underhållskostnader. I dag har vi i praktiken ett extra flygplan som täcker upp när de andra är inne på underhåll. Det kommer inte att behövas. På den negativa sidan kommer högre kapitalkostnader.

När kommer de nya planen?
– De är något försenade. Bombardier hade sin första flygning med de nya flygplanen 16 september och vi förväntar oss vårt första nya flyg om 12-14 månader.

Är utmaningarna lika stora för Sverigeflyg?
– Nej. Ekonomiskt går Sverigeflyg bra nu och jag är mycket nöjd med att ha dem som en del av Braathens Aviation. Sverigeflyg har mycket bra medarbetare och nöjda kunder, nu ska vi bara skaffa ännu nöjdare kunder.

Sverigeflygs ene grundare Michael Juniwik slutade abrupt i september som kommersiell chef för Braathens Aviation. Varför det?
– Det var helt oproblematiskt, vi var oeniga om vilken organisation Braathens Aviation ska ha. Det är två olika saker att vara en del av en större organisation och att vara grundare som Michael varit. Jag är på sätt och vis båda delar, för jag har jobbat i många år i stora bolag och samtidigt varit grundare av egna bolag. Jag förstår Michael och han förstår oss.  Vi skildes som vänner.

Ligger du vaken om nätterna och oroar dig över problem i ditt reseimperium?
– Nej, det har jag slutat med. Jag sover dåligt från och till, men det är av andra anledningar. Jag vet att det kommer bra år – och dåliga. Är du paranoid ska du inte jobba i resebranschen där ett askmoln kan slå ut all flygtrafik.

För två år sedan köpte du  flera nischarrangörer, bland annat JK Safaris och Iceland Explorer. Har det inte varit lite väl lugnt sedan dess?
– Nej, i Norge köpte vi Sabra Tours i juli. Det var ett stort förvärv, Sabra omsätter över 130 miljoner norska kronor. Dessutom expanderar Iceland Explorer till Norge efter succé i Danmark.   
katarina myrberg

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024