Annons:

Hotellvärldens hetaste trender

Hotellägarna bygger fler hotell än någonsin. Kraven på hotellen att nischa sig ökar. Och allting hyperladdas med digital kommunikation.TN kartlägger de hetaste hotelltrenderna.

Bokningssajter pressar hotellen

Hotellbokningssajter som Booking.com, Hotels.com och nätresebyråer som Expedia har tagit 10 procent av hotellbokningarna i världen. Av världens sex största resesajter, enligt Alexa, är tre renodlade hotellbokningssajter och två är onlineresebyråer som också säljer hotell.
Särskilt för mindre fristående hotell står bokningssajterna för en stor andel av bokningarna. Från att tidigare varit en angelägenhet för privatresenärer använder även affärsresenärerna bokningssajterna. Det betyder nya gäster, men också provisioner på upp till 30 procent för en bra synlighet. Hotellkedjor som Scandic och Choice vägrar att vara med hos Hotels.com. Kedjor har också gått ihop om bokningssajter som Roomkey.
Expedia Inc, som äger sajterna Expedia.com och Hotels.com, Venere.com och affärsresebyrån Egencia tog emot 35,9 miljoner hotellnattsbokningar under andra kvartalet 2013. Det är en tillväxt på 19 procent jämfört med samma period förra året. Priceline Group som äger sajterna Booking.com, Priceline.com och Agoda.com tog emot 69,4 miljoner hotellnattsbokningar under samma period; en ökning med 38 procent senaste året.

 

Nischhotell på frammarsch

Hotellmarknaden blir allt mer nischad för att tillfredsställa nya målgrupper – ett överlevnadsvillkor när det byggs fler hotell.
– De som har en medelmåttig produkt kommer att slås ut. Det behövs fler förädlade nischprodukter. Allt ifrån boutiquehotell som Lydmar i Stockholm till budget-budgethotell och extrem lyx, säger Martin Creydt, affärsutvecklingschef på Scandic.
Scandics nya hotellkedja HTL är ett exempel på ”City compact” där receptionen är utbytt mot modern teknik och halva priset mot vanliga medelklasshotell. Rummen är små men designfaktorn är hög. Internationellt finns föregångare som Citizen M i Holland,och snart Moxy Hotel som drivs av Marriott i samarbete med Ikea.
– HTL kommer absolut att gå bra. Målgruppen efterfrågar inte en reception. De är resvana och kan ta hand om sig själva. Varför ska gästerna betala dubbelt så mycket för att köa i en reception, säger Anders Johansson, konsult på Hospitality Vision.
Budgethotell har inte fungerat i Sverige eftersom vi har för få privatresenärer på vägarna. De kräver enorma trafikströmmar som Skandinavien saknar. Däremot är det en succénisch internationellt.
– Då handlar det om utbudet. I en allt mer nischad hotellvärld gäller det att bli riktigt bra på sin nisch. Otydliga aktörer kommer att slås ut.
Motreaktionen är riktiga lyxhotell. Femstjärniga The Upperhouse i Göteborg har ambitionen att närma sig standarden hos internationella lyxhotell.
– Om vi hade fler riktiga lyxhotell i Sverige skulle vi också attrahera den målgruppen, säger Anders Johansson.
En fjärde nisch är ”äkta hotell” som är väl förankrade i sin lokala miljö. Dessa anrika hotell med känsla för design är en reaktion på kedjehotellens opersonliga standardlösning.

 

Gäst till gäst – P2P utmanar hotellen

Nya webbtjänster som amerikanska AirBnB, VRBO, Homeaway samt franska Housetrip hjälper privatpersoner att hyra ut rum, lägenheter och hus. Vinsten för resenärerna är lägre priser och möjligheter till mera personliga upplevelser. I dag listar AirBnB en halv miljon boenden i 192 länder. Under högssäsong bor 200 000 människor per natt i boenden förmedlade av dem Det talas om en ny dela med sig-ekonomi.
Bra stöd för kommunikation mellan gäster och uthyrare skapar band utöver den ekonomiska transaktionen. Möjligheter att betygsätta både uthyrare och gäster skapar trygghet.  Det finns även tjänster som Couchsurfing där resenärerna bor gratis mot att de upplåter sina egen soffa till andra.
Privatuthyrning är egentligen inget nytt, men webben har minskat kostnaderna och ökat säkerheten vid uthyrning. AirBnB tar exempelvis 3 procent i avgift av uthyraren och försäkrar uthyraren upp till 6 miljoner kronor.

 

Hotellboom i Sverige

Hotellkedjorna fortsätter att investera i ny kapacitet. I september släppte Scandic nyheten att de ska satsa på den nya kedjan med cityhotell, HTL. Bara i år öppnar de stora hotellkedjorna minst 1 568 nya rum i Sverige. Nästa år kommer kapaciteten att ökas med åtminstone 903 fler hotellrum. Det är lönsammare att bygga hotell än bostäder och revpar har också ökat i både Stockholm och Göteborg under årets åtta första månader. Därför fortsätter investerare att bygga hotell i storstäderna.
Storstäderna har också lättare att attrahera konferenser på bekostnad av mindre orter, eftersom företagen inte längre har tid att resa ut på landsbygden för att konferera.

Nordic Choice
2013: Nordic Choice Quality Hotel Friends, Solna (401 rum), Comfort Hotel Winn i Umeå (185 rum) och Clarion Hotel Sense i Luleå (154 rum)
2014: Quality Hotel Globe i Stockholm byggs ut (206 extra rum)
2015: Nytt hotell- och konferenscenter (375 rum) i Malmö och ett i nya stadsdelen Hyllie (304 rum)

Scandic
2013: Scandic Visby i juni (214 rum), Scandic Karlstad City (41 rum)
2014: Två HTL-hotell i Stockholm, Kungsgatan (275 rum) och Bantorget (130 rum).
Hotell Scandic Rubinen vid Avenyn i Göteborg (100 extra rum)

Gothia Towers, Göteborg
2013:Upperhouse (49 nya rum)
2015: I tredje tornet öppnas 500 nya rum i etapper

Rezidor
2013:Radisson Blu Riverside Hotel (265 rum) i Lindholmen i Göteborg
2014: Park Inn by Rezidor nära Ideon i Lund (192 rum)
2015: Park Inn by Rezidor i Helsingborg (190 rum).
Hotellen drivs dock inte av Rezidor själva utan av hotellpartners, exempelvis Winn Hotels.

Elite Plaza
2013:Elite Plaza Hotel i Örnsköldsvik (135 rum), Elite Grand Hotel i Gävle (124 rum)

Kommentarer är stängda.