Annons:

TN tar tempen på Burmas turism

Nobelpristagaren Aung San Suu Kyi valdes in i Burmas parlament förra året. Det blev startskottet för en massiv turistboom i landet som fram till dess varit en stenhård militärdiktatur sedan 1962. Travel News åkte till Burma för att ta pulsen på turistbranschen.

Det är överfullt på Chatrium Hotel i Yangoon när May Myat Mon Win som är biträdande hotellchef möter mig i entrén. Det finns inget rum alls ledigt. Det är överbokat. Men de har fixat rum på ett närliggande enklare hotell.
– Vi ber så hemskt mycket om ursäkt, men hotellsituationen i Yangoon är tyvärr så här just nu. Vi har ofta helt fullbelagt och det verkar som om alla vill hit till Burma just nu, säger hon.
I Burmas största stad Yangoon är hotellsituationen lätt kaotisk. Alla stora hotell är fullbokade trots att det är relativt dyrt. Ett rum på Chatrium skulle ha kostat 112 amerikanska dollar natten medan ett hotell av motsvarande standard i exempelvis Bangkok skulle kostat ungefär hälften. Men det är så det fungerar, tillgång och efterfrågan styr priserna och just nu är tillgången mycket mindre än efterfrågan.
För det är inte bara turistindustrin som flockas kring landets totalt nära 200 mil långa stränder, fornlämningar, historia och kultur. Även andra branscher som vill investera i det tills nyligen slutna landets resurser.
Phyoe Wai Yar Zar är ordförande i Myanmar Tourism Promotion Board. Myanmar är det officiella namnet på Burma sedan drygt 20 år, men de flesta använder sig fortfarande av det gamla namnet Burma.
Från 2011 till 2012 ökade antalet turister till Burma med 30 procent, från 816 000 till 1 059 000, och målet för 2013 är 1,5 miljoner turister.

Klarar ni verkligen av det?
– Jo, det tror jag nog vi ska klara av, även om det givetvis frestar på branschens samlade resurser. Men de nya hotell som öppnar och förbättringar i den turismrelaterade infrastrukturen gör att vi tror att det är ett realistiskt mål, säger Phyoe Wai Yar Zar.
De flesta länder som öppnar upp sig för turism verkar anamma strategin att tjäna pengar så snabbt som möjligt på turismen. Dock inte Burma, enligt Phyoe.
Målet är att marknadsföra Burma som en unik destination och inte resmål för all inclusive-chartersemestrar där prioriteten hos resenärerna ligger på sol, stränder och billig öl.
– Vi vill locka de turister som uppskattar vår historia, natur och vårt sätt att leva, samt respekterar det.
Det är ett ambitiöst mål. Men med tanke på de massiva investeringar som görs i landet av kapitalstarka investeringsgrupper från Kina, Hongkong, Indien och Singapore så återstår att se hur verklighetsförankrad den ambitionen är.

Ett akut problem för turistindustrin – utöver bristen på hotellrum – är den begränsade kapaciteten på inrikesflygen. Det finns ett antal olika bolag som sörjer för inrikestrafiken, men många har en usel säkerhetsstatistik. Utöver det finns det väldigt få nonstop-förbindelser inom landet. Det krävs ofta både två och tre mellanlandningar innan man når sitt mål, vilket är tidskrävande för turisterna.
Exotissimo etablerade sig som lokal incomingarrangör, DMC, i Burma redan 1995 och har under åren skaffat sig stor erfarenhet av landet, dess historia och kultur. Richard Moreau är chef för deras verksamhet i landet.
– Visst förväntade vi oss att landet skulle öppna upp sig mer gentemot turism från omvärlden efter valet, men inte ens i vår vildaste fantasi trodde vi att det skulle gå så här fort, säger han till Travel News utsände.
Norska statens biståndsorgan Norad har tillsammans med Asian Development Bank tagit fram en Tourism Master Plan för Burma som sträcker sig över 7 år. Med totalt 500 miljoner dollar ska landet få sin turistindustri på fötter och göra den till en seriös utmanare gentemot grannländerna i regionen.
– Den är precis vad Burma behöver och planen innehåller omfattande satsningar på framför allt turismens infrastruktur, säger Richard Moreau.
Just bristen på hotell och flygstolar är ett gissel för Exotissimo. Det finns bara 731 hotell i Burma som tillsammans har 25 000 rum. Enbart Chiang Mai i Thailand har exempelvis fler hotellrum än hela Burma.

– Vi hade lätt kunnat sälja dubbelt så mycket som vi gör i dag, men bristerna i infrastrukturen gör att vi inte har möjlighet till det.
Richard förutspår att Mergui-arkipelagen i södra Burma med dess drygt 800 öar kommer bli nästa heta investeringsobjekt för turistnäringen i Burma.
Men han påpekar också att stora mått av försiktighet måste vidtas för att skydda den i många fall unika miljön. Lösningen på hotellbristen i exempelvis Bagan är inte att smälla upp ett 500 rum stort skyskrapehotell mitt i den tempelbeströdda dalen.
Så Burma har onekligen potentialen att bli en mycket stor turistdestination. Frågan är om de klarar den gigantiska omställningen. På den frågan finns ännu inget svar.

TEXT: STEFAN CHRISTENSEN

Fem destinationer du inte bör missa

1. Bagan
Drygt 2 200 tempelbyggnader i varierande grad av förfall återstår av de ursprungliga över 10 000 tempel som fanns. Magiskt! Åk hit innan alla andra hittar hit.
2. Yangoon
En brittisk stad i Asien. En gång en juvel i brittiska imperiet. Det syns fortfarande på de fallfärdiga byggnaderna, och Shwedagonpagoden vakar över staden 110 meter upp.
3. Mandalay
Rudyard Kiplings dikt blev en sång med Frank Sinatra och staden som var Burmas sista kungliga huvudstad är full med sevärdheter och fynd för shopparen.
4. Nagaplai Beach
Legenden säger att platsen fick sitt namn efter en hemlängtande italienare från Neapel men de milsvida stränderna påminner inte alls om Neapel.
5. Inle Lake
På denna grunda sjö finns det gott om bostäder, odlingar och annan verksamhet. Allting flytande. Missa inte de ”enbenta” fiskarna på sjön.

Medvetna resenärer väljer Burma

Fritidsresor är först ut med charterresor till Burma i vinter i liten skala.
500 resor planeras. TN träffade informatören Therese Wahlund, som själv besökt landet nyligen.

Hur stort är intresset bland svenskar för att resa till Burma?
– Det finns många som är nyfikna och vill uppleva ett land som länge varit stängt men som nu börjar öppnas upp för omvärlden. Det gäller både sol och bad samt rundresor.

Vilken typ av resenärer vänder ni er till?
– Den som reser till Burma är i regel lite mer berest och vill uppleva ett land som känns nytt och spännande.

Infrastrukturen är kraftigt eftersatt i Burma. Finns det en risk att era resenärer kommer att reagera negativt på de problem som kommer att uppstå?
– Det är en utmaning och vi försöker göra det så enkelt som möjligt för våra resenärer, oavsett om du väljer Temaresor eller Fritidsresor. Dels genom att skapa rätt förväntningar före avresa, dels genom att förenkla under själva resan. Som resenär är det viktigt att vara medveten om vilken typ av land det är du reser till när du bokar en resa till Burma. Det tror vi de allra flesta är.

Med tanke på att ni redan dragit er ut ur Kambodja, hur ser ni på Burma på längre sikt som turistdestination?
– I Kambodja handlade det främst om efterfrågan vad gäller klassiska paketresor bland kunderna, som dessvärre var för låg. Vi tror på Burma och börjar därför i mindre skala till vintern. På längre sikt är det svårt att säga exakt hur det kommer att se ut. Vi hoppas på en positiv utveckling då landet har stor potential med spännande historia och kultur. Samtidigt krävs det att infrastrukturen i landet utvecklas.

Ni öppnar upp med några klassiska rundresor samt Ngaplai Beach, i vilket område tittar ni på en eventuell expansion av Burmaprogrammet?
– Vi ser kontinuerligt över olika områden i Burma men än så länge är det infrastrukturen som avgjort vilka områden vi valt att satsa på.

I det fattiga Burma saknas det erfarenhet från turism i denna skala. Ser ni några faror med ett tidigare slutet land som nu över en natt öppnar upp för investeringar i turistbranschen?
– Självklart. Det som är speciellt med Burma är att även om det länge varit slutet för oss i västvärlden har ett land som Kina till exempel redan gjort stora investeringar. I grunden tror jag att resande främjar demokrati och skapar ökad förståelse bland människor.

Du har ju själv varit på besök i Burma, vad minns du starkast?
– Mitt absolut starkaste intryck är människorna! Värmen, vänligheten och deras nyfikenhet var det som berörde mig absolut mest och gör att jag gärna reser tillbaka.  
TEXT: STEFAN CHRISTENSEN

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024