Annons:

Så ska vi kryssa i sommar

Minskat fokus på Medelhavet, rederier som kämpar mot lågpristrenden och fler ombordavgifter är en sammanfattning av läget kryssningssommaren 2014. Lägg därtill det nya svaveldirektivet som träder i kraft nästa år och bilden blir en bransch med många utmaningar framöver.

Sommartid har rederierna haft stort fokus på Europa och fram-förallt Medelhavet. Förra året flyttades fler, nyare och större fartyg till Europa i ett försök att vinna kundernas gunst. Följden blev en överetablering, vilket i sin tur ledde till att priserna dumpades. Veckokryssningar såldes för under 3 000 kronor, en utveckling som oroat många i branschen.
– För återförsäljarna påverkades förstås provisionen. Det kanske krävdes att man sålde två kryssningar istället för en för att få samma provision, säger Anders Svensson, vd på kryssningsspecialisten Globetrotter.
Vinnarna blev förstås konsumenterna, men det kan också vara en fördel för försäljningen, i alla fall på sikt.
– Låga priser gör att fler kunder är positiva till att pröva en kryssning, säger Anders Svensson. Väl ombord inser de att det man får är värt mycket mer. Förhoppningsvis kommer dessa kunder tillbaka och kryssar igen även för ett högre pris.
I år har rederierna delvis bytt strategi. Färre fartyg rör sig i Medelhavet och sommarens fokus sprids även till andra områden. Ett exempel är Royal Caribbean International, som även koncentrerar sig på att sälja Karibienkryssningar i sommar. Detta gör även MSC Cruises som behåller nya MSC Divina i Karibien efter vinterns program. Norwegian Cruise Line har flera fartyg i Karibien året runt, inklusive nya Norwegian Getaway, som har Miami som hemmahamn.
Celebrity Cruises lägger fokus på 7-nätters kryssningar i Medelhavet med de nya fartygen Silhouette och Equinox. Och just här anas en annan av rederiernas utmaning för att lyckas med sommarens försäljning; att hitta exakt det som kunderna efterfrågar och samtidigt försöka särskilja sitt erbjudande från konkurrenternas. Den eleganta Solsticeklassen (där bland annat Silhouette och Equinox ingår) och Celebrity Cruises koncept ”Modern Luxury” passar till exempel den stilmedvetna skandinaven.

Holland America Line tänker sig att deras resenärer vill ha längre rutter. Deras tre nya medelhavskryssningar på 11 nätter med MS Noordam kan kombineras utan att någon hamn upprepas. Norwegian Cruise Line ökar antalet korta kryssningar, framförallt med nya Norwegian Breakaway från New York. Royal Caribbean gör tvärtom, i alla fall sommartid i Medelhavet, och har då endast en kortkryssning på våren och en på hösten i år.
Att särskilja sig för att hitta sin målgrupp är också viktigt i en bransch som växer sig allt bredare. Rederierna jobbar därför hårt på att framstå som unika. Att samarbeta med kända kockar från tv-program eller restauranger är populärt, liksom att erbjuda matlagnings-
eller danskurser ombord. Nivån på underhållningen skruvas också upp, Broadwayshowerna vissa har kostar en bra slant iland, ombord ingår de. Vilken klädkod som rekommenderas är ytterligare ett sätt att attrahera olika klientel.
Att stora rederier som Princess Cruises, Royal Caribbean International, Celebrity Cruises och Norwegian Cruise Line ökar ytorna ombord för fler specialrestauranger är en annan trend.
– Specialrestaurangerna är inte bara till för att erbjuda ett mer varierat utbud för kunden utan för att tjäna pengar, säger Anders Svensson, som också menar att eftersom ytorna används till restauranger och barer istället för hytter tyder det på att det är en viktig intäkt för rederierna.
Den här utvecklingen hänger ihop med rädslan att ligga högre i pris än konkurrenten. Låga biljettpriser gör att rederierna istället får hitta lösningar för att ta hem intäkterna ombord.
– Hela kryssningsindustrin tappar på den pristävlan som pågår. Vi vill bort från prisfixeringen och pratar hellre om upplevelsen, men för att överleva måste vi hitta lösningar, menar Kevin Sheehan, vd för Norwegian Cruise Line.
Förutom att sätta prislappar på specialmat och aktiviteter ombord, försöker rederierna locka med mervärden istället för att sänka priset. En stark trend på sistone har varit att erbjuda pengar att spendera ombord eller dryckespaket som ingår vid bokning före ett visst datum.  Men parallellt med gratistrenden vittnar många också om att kunderna tycks villiga att betala för att slippa en räkning i slutet av kryssningen.
MSC Cruises meddelar till exempel att allt fler väljer att förboka dryckespaket och utflykter. Även Tour Pacific liksom Princess Cruises bekräftar att all inclusive ökar i popularitet. Som ett led i denna trend lanserade Norwegian Cruise Line nyligen ett middagspaket med besök på nya specialrestauranger varje kväll. Bokar man dryckespaket till kunden ska man dock vara uppmärksam eftersom pris och innehåll varierar kraftigt mellan olika rederier.  
Kreativa lösningar till trots, kryssningshimlen är långt ifrån fri från moln – eller smog. Miljöfrågor som svavelutsläpp och nya regler för detta blir ofrånkomligen en stor fråga att ta itu med för rederierna framöver. Från 2020 får marina bränslen endast ha ett svavelinnehåll på 0,5 procent. För svavelkontrollområden (dit exempelvis Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen hör) går gränsen vid 0,1 procent vilket gäller från 2015. Detta betyder att fartyg som vill kryssa i dessa områden antingen måste satsa på lågsvavligt bränsle eller teknik som renar utsläppen till tillåtna nivåer. Båda alternativen är kostsamma och måste på något sätt finansieras. Om det kommer att innebära högre kryssningspriser eller färre kryssningsfartyg här uppe i norr återstår att se.

Heidi Rovén

Kryssningstrender 2014

• Upplevelsetrenden förstärks
Utökade samarbeten med kända kockar och varumärken, Broadwayshower och nya attraktioner.

• Matchmaking
Rederierna försöker särskilja sig för att ”rätt kund” lättare ska hitta ”sitt rederi”.

• Mervärden mer intressant än lägre pris
Rederierna lockar med uppgraderingar, fria dryckespaket och pengar att spendera ombord.

• Fly & Cruise-paket säljer
Kryssningsresorna liknar alltmer chartern där flyg, transfer och hotellet (fartyget) ingår i priset.

• All inclusive är poppis
Fler kunder väljer förbetalda dryckespaket, eller ett lyxigare rederi där allt ingår.

• Bibehållna priser, mer tillägg ombord
Oförändrade kryssningspriser pressar rederierna att få kunden att istället öppna plånboken ombord.

• Destinationen viktigare än priset
Är man nyfiken på att kryssa i Japan spelar det ingen roll hur billiga Karibienkryssningarna är.

• Asien blir hett
Asien räknas som nästa heta kryssningsområde.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024