Annons:

Turkish Airlines expanderar i rekordfart

Med en tvåsiffrig årlig tillväxt i snart ett decennium har Turkish Airlines etablerat sig som ett av Europas största flygbolag. TN åkte till Istanbul för att hitta nyckeln till det turkiska undret.

Det Turkiska flygundret

Turkish Airlines

• Turkish Airlines grundades 1933 och omsatte 65 miljarder kronor förra året. Vinsten före skatt blev 3,3 miljarder kronor. Med 232 flygplan flög de 48 miljoner passagerare.
• Under första kvartalet 2014 flög bolaget till 43 inrikesdestinationer och 203 utrikesdestinationer.
• Turkiska staten äger 49,1 procent och 50,9 procent är noterat på börsen i Istanbul.

På Istanbul Ataturk flygplats blir det turkiska flygundret konkret för oss. Det är tätt mellan flygavgångarna och säkerhetsköerna ringlar sig långa. I år blev Ataturk Europas tredje största flygplats ifråga om passagerare efter Heathrow och Charles de Gaulle. Trots att Turkish Airlines har många incheckningskassor till sin businessklass blir det kö. Även den fina loungen är lite för fylld med resenärer för att den ska kännas exklusiv, men den turkiska maten och vinerna är utmärkta.
Det halvstatliga bolaget har hittat en medelväg mellan lågpris och traditionellt flyg och med draghjälp av en stor befolkning. Idag flyger det 21 gånger i veckan mellan Istanbul och Stockholm. Men incomingagenten Serhat Paktas på Pakero Travel, som pratar flytande svenska efter några år i Lund på 1990-talet, minns en tid när Turkish Airlines hade två flyg i veckan till Sverige.
– Då flög jag oftast SAS, säger han.
Turkish Airlines aggressiva tillväxtstrategi har gjort dem till Europas fjärde största flygbolag ifråga om intäkter. Större än Ryanair och Aeroflot. Trots 96 flyglinjer i Europa planeras ytterligare 11. Till Afrika planeras 12 nya linjer till dagens 38. Asiens 31 linjer kommer att få 2 nya.
– Vi kan växa från Stockholm. Vi förväntar oss mer affärsresenärer. Vi är ett utmärkt verktyg för svenska företag som vill ut i världen, säger Mustafa Dogan, vice vd på Turkish Airlines.

Turkish Airlines bärs fram av en stark inhemsk tillväxt i Turkiet. När Europa har hackat uppvisar Turkiet en genomsnittlig tillväxt på runt 4 procent sedan 2006. Tidigare pratade vi om BRIC-länder (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina) som hade en stark tillväxt. Nu är det MIST (Mexiko, Indonesien, Sydkorea och Turkiet) som gäller.
Turkiet har onekligen en fördel av en större inhemsk marknad (76,7 miljoner invånare) än både Storbritannien och Frankrike och en stor turkisk diaspora i Europa (3 miljoner medborgare). Inrikesflyget står för 43 procent av passagerarna, men bara 14 procent av intäkterna. Priserna inrikes är reglerade.
– Jag har slutat åka buss från Istanbul till min familj på svartahavskusten. Det tar tolv timmar med buss och kostar ungefär 300 kronor, medan flyget bara kostar 600 kronor, säger Serhat Paktas på Pakero Travel.

Turkish Airlines har gått från helstatligt flygbolag med imageproblem till halvstatligt med en årlig tillväxt på runt 20 procent de senaste åren. Trots en mycket aggressiv tillväxtstrategi har företaget en i flygsammanhang imponerande lönsamhet. Även om nettovinsten föll med 41 procent förra året blev den ändå 2,1 miljarder kronor förra året.
Hur har flygundret varit möjligt? Vi på TN hoppades hitta faktorerna bakom den expansiva utvecklingen på huvudkontoret utanför Ataturk-flygplatsen i Istanbul. Vår utlovade intervju med vd:n Temel Kotil slutade istället med en intervju med vice vd Mustafa Dogan. Det imponerande ovala mötesrumsbordet och väggarnas träpaneler utstrålar makt. Någonstans går det fortfarande att lukta staten i Turkish Airlines. Har man makt så ska man visa den.
Men svaren från Mustafa Dogan låter mer som en punktlista i en managementbok:
– Hårt arbete. Bra management och politisk stabilitet.

TN får ett bättre svar bara genom att titta på en karta. Från Istanbul täcker flyget in alla Europas huvudstäder (utom Lissabon), hela Nordafrika och nästan hela Mellersta Östern inom en cirkel med en radie på 3 000 km. Det handlar om en utvecklad marknad på en miljard människor. Genom att flyga med mindre narrow body-plan kan Turkish Airlines vara mer flexibelt än konkurrenterna i Gulfen som flyger med wide body-plan.
En annan viktig fördel med att ha sin hub i Istanbul är låga produktionskostnader och gott om utbildad arbetskraft. Turkiet har en ung befolkning.
– Vår huvudsakliga expansion sker ifrån Istanbul, vilket ger låga kostnader, säger Mustafa Dogan, medan han sippar på te i en hög glaskopp.

Turkish Airlines har stora ambitioner inom service. När andra flygbolag kräver extra betalt för maten har Turkish med sig en egen kock med kockmössa och allt på många av flygningarna. Maten är något som lyfts fram i marknadsför-ingen tillsammans med fotbollsstjärnan Messi.
– Kocken lagar inte mat på flyget men ser till att uppläggning och uppvärmning blir optimal, säger Seydan Güven, kommunikationsdirektör på Do & Co som är Turkish Airlines cateringbolag.
Maten är säkert en viktig anledning att Turkish Airlines har blivit utnämnt till det bästa europeiska flygbolaget tre år på raken av Skytrax. Men den stora utmaningen är att få en extra stjärna och bli ett femstjärnigt flygbolag.
– Det är svårt, men vi arbetar på det, säger Mustafa Dogan.
Den snabba expansionen innebär naturligtvis påfrestningar för organisationen. För tio år sedan fanns 73 plan som har mångdubblats till 267 plan i år, för att om sju år vara uppe i 436 plan. Alla plan ska bemannas, servas och underhållas.

Flygplatsen Ataturk i Istabul har blivit för liten och de höga markpriserna runtom flygplatsen gör det svårt att göra den större. Därför byggs en ny flygplats nordväst om Istanbul som ska bli världens största flygplats med 150 miljoner passagerare om året.
– Ataturk är inte tillräckligt stor för vår flotta, säger Mustafa Dogan.
Turkish Airlines har höga ambitioner. De utmanar Europas flygbolag och Gulfbolagen Emirates, Etihad och Qatar. Huben i Istanbul är väl placerad för att fånga tillväxten i Asien, Mellersta Östern och Afrika. Istanbul är åter en knutpunkt för världen.

Därför växer Turkish Airlines

1. Den geografiska placeringen av Istanbul gör att Turkish Airlines kan täcka in Europa, Mellersta Östern och delar av Afrika med mindre wide body-plan. Det ger flexibilitet i förhållande till efterfrågan.
2. En stor hemmamarknad (76 miljoner invånare) med en växande medelklass skapar stor inhemsk efterfrågan. Turkarna överger bussarna för flyget.
3. Låga lönekostnader i Turkiet håller kostnaderna nere.
4. Differentierar sig med hög servicenivå.
5. Positiv ekonomisk utveckling i Turkiet.

Maten är huvudsaken

”Your tabel awaits you in the sky” står det med stora bokstäver innan man kliver in på Arlanda I Stockholm. Det är Turkish Airlines kampanj där maten ombord är I fokus.
– Vi vet att folk inte åker flygplan för att äta, men vi ser oss som en del av underhållningen under tiden de är I våra plan, sager Seydan Güven, kommunikationsdirektör på Do&Co som är Turkish Airlines cateringbolag.

Do&Co visar runt Travel News i de imponerande köken ute vid Ataturk- flygplatsen. Här görs 150 000 måltider per dag till 800–900 flygavgångar. Allt görs manuellt!
Turkish Airlines är delägare och största kund, men Do&Co serverar även mat till andra flygbolag, lounger och hotell. Bolaget är ursprungligen från Österrike men har funnits I Turkiet de sju senaste åren.

Det som Do&Co tillsammans med Turkish Airlines är mest stolta över är de flygande kockarna. I dagsläget finns det 600 kockar ombord som gör klart maten innan den serveras.
– Ungefär 30 procent av hela matlagningsprocessen sker ombord, säger Seydan Güven.
Kockarna håller förstås mest till i businessclass, men finns även i economy på vissa sträckor.
Businessclassresenärerna får en bricka med mat medan economy får en picknicklåda. Innehållet försöker de ha ungefär 50/50 turkisk och internationell mat.
Huruvida Turkish Airlines får fler passagerare av sin matsatsning är svårt att bedöma, men senaste åren har bolaget vunnit ett flertal priser för sin mat.

Kommentarer är stängda.