Annons:

Kan Google få spö?

Allt fler resenärer startar sin sökning efter en resa via sökmotorer istället för på hotellets eller onlineresebyråns sajt. Men det går att hålla stånd mot Google, skriver TN:s krönikör Urban Lindstedt.

Det fanns folk som dömde ut resebyråerna redan på 1970-talet – ändå finns de kvar. Det senaste decenniet har de traditionella resebyråerna utmanats av globala onlineresebyråer. Men nu utmanas även onlineresebyråerna av Googles roll som mellanhand som knaprar på allas vinstmarginaler.

För Google blir allt viktigare för resenärerna enligt sökjättens senaste rapport om reseindustrin – ”2014 Traveler’s road to decision”. Så går det att spöa Google?

Rapporten visar på stora förändringar var på nätet amerikaner startar bokningsprocessen. Senaste året har andelen resenärer som börjar researchen inför en hotellbokning med en sökmotor ökat med åtta procentenheter till 26 procent. Samtidigt tappar hotell och onlineresebyråer sin självklara startposition i bokningsprocessen. Trenden är starkast för hotell, medan den går igen för flygbolag, biluthyrning och kryssningsbolag. Fortfarande startar nästan dubbelt så stor andel på leverantörs- och resebyråsajter eller appar, men förflyttningen till sökmotorer är stark. Förklaringen är det ökande användandet av smartmobiler. På en femtumsskärm är sökrutan alltid det enklaste alternativet.

Och Google har med mobiloperativsystemet Android lyckats skaffa sig en helt dominerande position inom smartmobilerna.

Travel News har tidigare skrivit om hur Google målmedvetet försöker bygga en stark position som mellanhand på resemarknaden. Ett bevis är att vi sedan i våras har Google Flight Search i Sverige. Jag var själv med på en pressresa i våras till Lissabon där syftet med resan var att lyfta fram Googles reseappar och deras karttjänst. Just Google Maps är ett brohuvud för att ta ett starkare grepp över resemarknaden.

Rapporten ”2014 Traveler’s road to decision” visar tydligt att mobilen blir allt viktigare i inspirationsfasen. Blir det en stund över plockar vi gärna fram mobilen för att kolla en framtida resa. Framför tv:n är en annan situation när de flesta gärna söker på mobilen under reklampauser eller när programmen tråkar ut oss.

Mobilens alltmer framträdande roll gör det affärskritiskt att kunna följa kunden mellan olika plattformar för att kunna optimera marknadsföring och försäljning. Sedan uppstår viktiga frågor som: ”Hur får kunden med sig kundkorg från mobilen till surfplatta eller laptopen?” när hen hellre avslutar köpet på sin bärbara dator.

Resebyråerna kommer att finnas kvar många år än, men de måste samordna online med andra kanaler. Google kommer aldrig vara något annat än en onlineaktör och kunderna lever ju faktiskt i den verkliga världen. Eller?

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024