Annons:

Fyra trender för affärsfolket

Bättre frukost, mindre rum och större lobbyer är några trender som möter affärsresenären när hen tar in på hotell. TN har hotellspanat inför 2015.

Kedjornas nya hotellkoncept som Scandics HTL, Nordic Choices Xpress Hotel och fristående hotell som Vox i Jönköping sätter tonen för vilka trender som gäller för affärsresenärer. Det finns ett fokus på design och teknik samtidigt som rummen är mycket små för att hålla ner priserna. De minimala rummen kompenseras med stora lobbyer. Omsorgen om detaljerna finns, trots att dessa hotell kostar en bit under
1 000 kronor natten.

– Även om affärsresenärerna har en större frihet att välja hotell än resesätt vill de ha värde för pengarna, säger analytikern Jan Ogner på Resegeometri.

Travel News utsända blev själv förvånad hur många affärsresenärer jag mötte när jag bodde på lågprishotellet Smarthotel i Oslo i höstas. Läget var centralt, madrassen skön, wifin fungerade klanderfritt, frukosten imponerande, men rummen var minimala. Smarthotel var för övrigt det enda billiga TN stötte på i Oslo.

 

1. Lobbyn som socialt rum

Större och mer kreativa lobbyer är en trend både i Sverige och internationellt. Lobbyn blir affärsresenärens arbetsrum, mötesrum och plats för avkoppling. Både nyöppnade Vox Hotel i Jönköping och Scandics HTL erbjuder välkomnande och väl tilltagna lobbyer. Hotellen vill locka ner gästerna i lobbyn och för gäster som väljer de minsta rumsstorlekarna blir lobbyn både arbetsrummet och vardagsrummet de inte betalar extra för.

Här är det viktigt att sittplatserna är organiserade så att det bekvämt går att arbeta ensam eller tillsammans med andra. Att wifi är snabbt och enkelt att logga in har blivit en hygienfaktor.

 

2. Bättre frukost

Frukosten har blivit ett viktigt konkurrensmedel hos svenska hotell för att locka affärsresenärer. När det gäller frukost har kvantitet fått ge vika för kvalitet, enligt Sara Sundquist, miljöstrateg på branschorganisationen Visita.

– Jag upplever att hotellen lägger större omsorg kring detaljerna. Istället för att ha fem olika skinksorter har de en riktigt bra skinka. Även lågprishotell som Scandics HTL serverar en bra men sparsmakad frukost.

Sverige är ett land där vi lägger stor vikt vid frukosten, så ribban hamnar högt för vad som är en bra frukost. Det är svårt att slå Grand Hôtels Stockholms frukostbuffé som för icke-gäster kostar över 300 kronor. Men flera kedjor, som Scandic, Choice och Elite erbjuder en ekologisk frukostbuffé. Nyöppnade Vox Hotel i Jönköping har till och med egna frukostkockar. På Choices varumärke Clarion står alltid kockar redo att steka din frukostomelett.

 

3. Enklare incheckning

De flesta affärsresenärer gillar en bemannad lobby, men frågan är om de egentligen vill checka in och ut på traditionellt vis. Scandic var första kedjan i världen med mobil utcheckning på alla sina hotell. Naturligtvis har Scandics nya hotellkoncept HTL fullföljt idén om digital in- och utcheckning. Nordic Choices nya hotellkoncept Xpress Hotel som öppnat i Oslo och Tromsö låter gästerna både checka in och låsa upp dörren med mobilen.

Så sent som i höstas införde internationella hotelljätten Marriott mobil utcheckning på alla sina 500 hotell i världen. Och den internationella kedjan Accor satsar hela 225 miljoner euro för att omskapa sina digitala kanale för ankomst och automatisk elektronisk utcheckning för medlemmar i lojalitetsprogrammet. Det nya systemet är redan installerat på 60 hotell i 13 länder. I slutet av 2014 är ambitionen att systemet ska omfatta 1 000 hotell.

Sannolikt är dagen när de flesta hotell erbjuder digital in- och utcheckning inte så långt borta. En rätt utformad app är ett naturligt verktyg för den moderne affärsresenären.

 

4. Allt mindre rum

I yteffektivitetens namn är numera runt tio kvadratmeter utan fönster ibland ett alternativ för affärsresenären. Med snygg design och låga priser lyckas hotell som HTL, Vox Hotel och Xpress Hotel sälja in små rum utan fönster. Med smart förvaring under en bred säng samt bra laddningsmöjligheter för alla apparater som affärsresenären bär med sig idag går det att sälja några få kvadratmeter utan fönster.

Även Best Westerns nya koncept Vib beskrivs som en urban kedja med små rum, stora lobbyytor och mycket teknik. Vib kan lanseras under 2015, men det är osäkert om det kommer till Sverige.

Vox Hotel i Jönköping, som öppnade 1 november i år, har lyckats pricka in alla de stora hotelltrenderna som lockar affärsresenärer.

När gästerna anländer till Vox Hotel möts de av tre självincheckningsskärmar i den 500 kvadratmeter stora lobbyn. Sedan går den kostnadsmedvetne affärsresenären till sitt tio kvadratmeter stora rum utan fönster, men med speglar för att göra rummet större för ögat. Dagen efter blir hen serverad frukost framtagen av professionella frukostkockar.

– Idag har gästerna så fina hem att det inte längre är exklusivt att bo på hotell. Därför har vi satsat på exklusiva material. Samtidigt gör våra minsta rum att det blir billigt. Vi erbjuder premium för alla, säger Anne Robertsson, vd och ägare.

Hon menar att det är viktigare med en stor och avslappnad lobby än ett skrivbord på rummet och att Vox Hotels tio kvadratmeter känns som 20 med hjälp av en spegelvägg. Varje sittplats i lobbyn har också strömuttag för att gästerna ska kunna sitta och arbeta där i timmar om de vill.

– Många affärsresenärer sover bara några timmar på rummet. Därför är de beredda att bo i små prisvärda rum. På samma sätt vill de inte betala 300 kronor och vänta i 40 minuter på en röding. Då köper de hellre något nyttigt som en caesarsallad för 95 kronor, säger hon.

Sedan är frukosten mycket viktigare än omfånget på kvällsmenyn, enligt Anne Robertsson. Därför har Vox frukostkockar som lagar frukosten.

– Äggröra på dunk är inte vår grej. Våra gäster ska kunna se in i köket när kockarna knäcker äggen.

Kommentarer är stängda.