Annons:

Hotellen kommer kunna höja priserna

Under några år har hotellen fokuserat på rationaliseringar, minskade kostnader och produktivitetsökningar. Nu är det återigen tid att fokusera på intäkterna när efterfrågan på hotellövernattningar börjat öka igen.

2014 blev ett bra år på väldigt många destinationer världen över. Det är flera faktorer som har bidragit till den goda utvecklingen för hotellen och till ökade priser.

1.
Det har aldrig varit så billigt att flyga som det är just nu. Oljepriset har halverats sedan i somras. Därmed har bränslekostnaden, en av flygbolagens största kostnadsposter, sjunkit ­rejält. Konkurrensen inom flyget är stenhård så flygpriserna lär vara fortsatt pressade samtidigt som flygbolagen introducerar nya rutter för att locka fler resenärer. Detta lär öka efterfrågan på flygresor ytterligare – och därmed på hotellövernattningar.

2.
En annan trend är att allt fler människor i världen får det bättre ställt och då får råd att resa. Hindren för att resa mellan olika länder kommer att bli färre. Ett exempel är att under 2014 reste 115 miljoner kineser utomlands, en ökning med 18 procent från året innan. Prognosen är att 200 miljoner kineser kommer att resa utomlands 2020. USA:s president Barack Obama införde nyligen nya regler för visum för kineser som vill besöka USA. Ett visum till USA gäller nu i tio år för flera besök medan ett visum till Europa gäller maximalt sex månader och för ett besök. Därmed kommer USA att bli en mer attraktiv destination än Europa.

3.
Utbudet av hotellrum växer relativt långsamt. I USA, som är världens största hotellmarknad med knappt 5 miljoner hotell­rum, beräknas antalet hotellrum växa med 0,8 procent nästa år. Om efterfrågan ökar mer än utbudet kommer priserna på hotellrum att stiga.

4.
Hotellen får allt högre kostnader för att fånga gästen. Kostnaderna i form av provisioner till bokningskanaler, marknadsföring och försäljning har de senaste åren stigit i snabbare takt än intäkterna. Det finns hotell som idag har över hälften av sin försäljning via mellanhänder och betalar provisioner på mellan 15 och 30 procent på dessa bokningar. Kostnaderna för mellanhänder tvingar hotellen att höja priserna för att kunna behålla sin lönsamhet.

Sverige kommer att få del av att fler männi­skor får råd att resa – om det är attraktivt att besöka Sverige och enkelt att resa hit. Flygförbindelser är A och O eftersom Sverige ligger långt borta från många marknader. Just nu är det inte enkelt för kineser, som är den snabbast växande marknaden, att resa till Sverige. Orsakerna är visumhantering och bristande flygförbindelser.

Utbudet av hotellrum växer i Sverige och på vissa destinationer väldigt mycket. Det är jobbigt på kort sikt, men bra på lång sikt. Ett stort problem är dock att alla hotell som byggs i Sverige är tre- eller fyrstjärniga och mer eller mindre likadana. Alla hotell i Sverige är väldigt rationella och bygger till stor del på självservice. Framtidens resenärer vill ha större variation i standard och förväntar sig bra service i förhållande till priset de betalar.

Varje destination är unik i utbud och efterfrågan men med ökad välfärd, ökat resande och en låg nybyggnadstakt av hotell lär det finnas utrymme för hotellen att på sikt höja sina priser. Det finns prognoser som pekar på att hotellpriserna i USA kommer att stiga med 30 procent från 2014 till 2020. Med samma utveckling i Sverige lär hotellbranschen blomstra i många år framöver.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024