Annons:

Helen säljer med ett skratt

I Gränby i Uppsala känner alla Helen Hellström. Det småländska energiknippet på Ticket Privatresor utsågs till Årets resesäljare på Grand Travel Award och får fortfarande sockerdrickekänsla i kroppen när kunder gratulerar, både i och utanför butiken.

Gränby är Uppsalas största externa shoppingcenter – och Helen Hellströms hemmaplan. Hon vinkar, hejar, hojtar något uppmuntrande till flera vi möter i butiksgångarna.

– Många är mina stamkunder. De är i köpcentret ett par gånger i veckan, och även om de inte köper en resa tittar en del in och bara säger hej, säger Helen Hellström och lotsar oss fram till kaféet där vi ska göra intervjun.

Samtidigt som hon beställer var sin cappuccino till mig och fotografen presenterar hon oss för kafébiträdet, som givetvis känner den leende Ticketsäljaren.

– Ska de intervjua dig om priset? frågar hon nyfiket.

Kännedomen om att Helen Hellström vann omröstningen Årets resesäljare på Grand Travel Award i februari är mycket hög i Gränby. Priset uppmärksammades i Uppsalas lokaltidning UNT med en halvsida, Ticket har ställt ut diplomet i skyltfönstret och pumpat ut nyheten i sina nyhetsbrev. Hon har fått blommor och kärleksmums av kunder. Den sprudlande personligheten har blivit en riktig lokalkändis.

– Men jag är ju bara mig själv, jag gillar att prata och ”tjabba” med folk, säger Helen med ett stort, hjärtligt skratt.

Hennes småländska är omisskännlig. Den har varken sju år i Uppsala eller tio säsonger som reseledare utomlands kunnat slipa bort – och troligen är det en extra tillgång i resesäljaryrket, en ”redig tös” skulle nog Raskens eller Emils pappa ha sagt. I födelseorten Timmer­nabben vid Kalmarsund med drygt 1 500 invånare känner alla också till priset bygdens dotter fått, för mamma Ingun som fortfarande bor kvar i det gamla varvssamhället ringde till lokaltidningen Barometern och berättade om nomineringen.

Mamma åkte också upp till Stockholm under Grand Travel Award-kvällen. Även Helens sambo Maria, butikschefen Marika Johansson, arbetskollegan Susanne och bästa väninnan Maria följde med från Uppsala. Omröstningsresultatet var hemligt ändå fram till att Helens namn ropades upp från scenen. Efteråt bubblade alla känslor över.

– Jag var så himla nervös, för även om det var en ära bara att bli nominerad, så är jag ju en vinnarskalle och har man blivit topp tre vill man köra ända in i kaklet.

Den bararmade eleganta festblåsan från galakvällen är numera utbytt mot Ticket­uniformen, svart kofta, knälång kjol, vit skjorta med en röd Ticketscarf i halsen. ­Butiken ligger på andra sidan gången från kaféet och är numera Tickets största butik i Uppsala med fem anställda. Helen Hellström började i januari 2008. Fast då bestod Tickets närvaro av en liten röd kur i andra änden av gallerian mitt i köpgången.

– Då sålde vi mycket sista minuten, go with the flow. När vi fick den här riktiga butiken med sittplatser för kunder kunde vi börja sälja helt andra typer av resor – och det kändes jättelyxigt att kunna gå in i rummet bakom och ta ett glas vatten och pusta lite, ler Helen.

När TN kikar in i butiken sitter folk och väntar på sin tur. Så är det ofta, kö i butiken, många stamkunder. Och en del av dem vill absolut att just Helen ska ta hand om deras resa. Inte så underligt eftersom köpet av resan kan bli en upplevelse, där hon skämtar med både sig själv, kunder och kollegerna. Som när Helen började sitt arbetspass och kön till de andra säljarna var lång.

– Då ropade jag över hela butiken. Kom till mig, här får ni småländska priser. Då blev det fart vid min disk också.

Eller kunden som fick Helen att sjunga Electric Banana Bands-klassikern ”Jag vill bo i en zvamp” när bokningssystemet strulade. För när det är väntetid i telefonköer får ju kunderna lyssna på musik, så varför inte när det blir väntetid i Ticketbutiken?

Fast hur trevlig Helen än är, om hon inte levererade rätt resa till rätt kund skulle hon inte ha en så trogen kundkrets. Hon är trygg i sin säljarroll tack vare en gedigen destinationskompetens. Tio säsonger som reseledare hos Fritidsresor har lagt grunden till det: Tre säsonger i Thailand och dessutom Egypten, Teneriffa, Kreta, Cypern, Portugal och Sardinien.

– Jag har en stabil grund att stå på, jag kan mina destinationer och försöker lära mig nya. Dessutom är vi inte rädda för att nyttja varandras kunskaper i butiken. Om jag till exempel har en kund som ska resa till USA så är butikschef Marika bäst på det – och då tar jag hjälp av henne.

Inom Ticket är det de butiksanställda som tar hand om kunderna som ringer in via callcentret. De är också support för onlinekunder som fått problem under bokningen och vill ha kontakt med en resesäljare inom en minut, ett så kallat callbacksystem. Men i ärlighetens namn är det inte så ofta Helen och hennes kolleger i Gränby tar hand om dessa callbackkunder.

– Vi har ju oftast kunder i butiken som vi prioriterar. Telefonkunderna är lika viktiga, men det är försäljningen över disk som är den roligaste. Du får ett särskilt samspel med kunden och får samma bild av resmålet exempelvis när du tittar på hotellet på skärmen, det är svårare att få den känslan över telefon.

Men det är en balansgång – att i säljsamtalet bidra med sin spetskompetens om destinationen utan att lämna ut allt innan kunden verkligen bokat resan.

– Det är lite lurigt. Men ett säljsamtal är som välkomstmötena jag höll som reseledare. Man bjöd inte på alla sina tips förrän kunden har bokat den där utflykten.

Den största tillfredsställelsen i jobbet är när du hjälpt kunden att hitta rätt, resonerar­ Helen. När du lyckats ringa in kundens önske­mål, gjort behovsanalysen, genomfört köpet – och efteråt får positiv feedback från kunden. Som det rådvilla paret i övre medelåldern som kom in i lördags i butiken. De visste vad de ville ha ut av semestern, men inte var de skulle hitta det. Efter 10 minuters samtal hade Helen hittat ett klockrent alternativ för dem på Teneriffa. Eller de tre paren, där männen ville framstå som väldigt resvana, och var lite nedlåtande, som om Helen vore en ung ”snärta”. Men Helen gav sig den på att få dem nöjda. Hon fick dem att köpa en resa till Sardinien, ett mysigt hotell i Alghero där Helen själv bott.

– Efter resan kom en av männen in och tackade. Det kändes så himla skönt att få cred.

Helen är inne på sitt sjunde år som resesäljare. Men även om hon känns som klippt och skuren för yrket var det slumpen som ledde henne dit. Efter tre år på fritidspedagoglinjen i Växjö ville hon ha ett break, vilket ledde till reseledarjobb på Fritidsresor. När tiden sedan var mogen för att återvända till Sverige tipsade en fritidsresekollega om att Uppsala var en trevlig stad. På vinst och förlust landade Helen med resväskorna här. Strax efteråt såg hon Tickets platsannons om en resesäljare till nya butiken i Gränby.

– Jag hade ju upptäckt att jag får en kick av att uppträda, samspela med människor så jag skickade in mitt cv. Men jag kunde ju inte Amadeus och alla andra system de efterfrågade, men Marika såg potentialen i mig. Att jag hade personligheten och vinnarskallen. System kan man alltid lära sig.

Ticketbutiken i Gränby har samma öppettider som alla andra butiker i köpcentret, klockan 10–20. Det betyder oregelbundna arbetstider och helgjobb. Men det passar Helen, då hinner hon träna på morgonen. För både hon och sambon Maria är sportnördar. Helen radar upp allt hon håller på med: innebandy och fotboll med Korpen, Friskis & Svettis och så badminton. Och sportar de inte själva kollar de hockey och fotboll på tv – eller­ live. Som djurgårdare är det inte långt till Hovet i Stockholm. Och däremellan blir det förstås resor, både i jobbet och privat.

– Den senaste studieresan var i november med MSC Cruises, Turkish Airlines och Sunhotels där vi kryssade från Istanbul, via Dubrovnik till Venedig. Men till sommaren blir det tio dagar på Kreta, för jag är ju i botten en riktig charternörd.

Och visst ja. När det här numret av Travel News kommer ut är Helen på väg hem med sambon från två veckors semester i Atlanta och Florida, där höjdpunkten var en kryssning med Royal Caribbean till Jamaica och Haiti. Tvivlar någon på att hon valt rätt yrkesbana? Helen själv gör det inte.

– Jag ångrar inte en sekund att jag blev resesäljare.

Helen Hellström

Ålder: 37.

Bor: Tuna backar, Uppsala.

Familj: Sambon Maria.

Aktuell : Vinnare i kategorin Årets resesäljare på Grand Travel Award 2014.

Bästa personliga egenskap: Att vara mig själv. 

Sämsta personliga egenskap: Envis, svårt att överbevisa mig.

Intressen: Att vara med familjen, sport och att resa.

Drömresmål: Kryssning i Karibien.

Senast avlyssnade ljudbok: Fyrvaktaren av Camilla Läckberg.

Årets resesäljare

Priset Årets resesäljare delas ut på Grand Travel Award. I första skedet tar Travel News emot förslag från hela resebranschen och nominerar tre resesäljare. Därefter utses vinnaren genom en omröstning på webben bland läsarna på travelnews.se. Det är sjunde året priset delas ut.

5 heta sommartips från Helen

1. Bästa storstad: Jag älskar Lissabon­ och Portugal. Portugiser är lite som vi svenskar, lite lagom. Missa inte att besöka Sintra, Portugals gamla huvudstad inte långt från Lissabon.

2. Mysigaste sol- och badö: Grekiska Karpatos, lillasyster till Rhodos och Kreta. Det är ”äkta grekisk vara”.

3. Bästa äventyr: Island – för de varma källorna, den fantastiska naturen, bergen och dalarna.

4. Medelhavsfavorit 1: Staden Alghero på Sardinien har allt, ett italienskt Visby. Sol och bad, men mycket att se på ön med hyrbil.

5. Medelhavsfavorit 2: Bodrumkusten. En fantastisk stad med internationell touch, och med mindre påflugna försäljare än i Side och Alanya.

Kommentarer är stängda.