Annons:

Kändiskockar och shower hett på kryssningen

År 2015 planerar vi kryssningen med en app och provar rätter av Jamie Oliver. Vi kryssar till de bästa festivalstäderna när det händer och ombord är shopping och shower uppgraderade med kända varumärken. TN listar sex kryssningstrender.

1 Resmålen där det händer

Bortsett från dem som väljer kryssning efter fartyg (för att det är nytt eller så stort att man ser det som en destination i sig), är det oftast rutten som styr valet. Glädjande för alla som räknar just iland-upplevelserna till en av fördelarna med att kryssa, satsar nu fler rederier på mer tid och kvalitet iland för sina gäster. Fartyget kan till exempel avgå först sent på kvällen eller till och med ligga kvar i hamnen till nästa dag. Detta sker i första hand på destinationer kända för sitt kvälls- och nattliv, som exempelvis Ibiza, St Tropez, Cannes och Palma de Mallorca.

Framför allt mellanstora och små lyxrederier satsar också på möjligheten för sina passagerare att lära sig mer om de kulturer man besöker. Hos Azamara Club Cruises ingår de specialarrangerade Azamazing Evenings, hos andra kan det yttra sig som ett specialtema för hela kryssningen. Exempel på det kan vara att man besöker Monaco under Grand Prix, Cannes under filmfestivalen eller Rio under karnevalen, vilket exempelvis Celebrity Cruises gör.

Lyxrederiet Silversea utökar sitt allt inkluderat-koncept genom att inkludera utflykterna på alla medelhavskryssningar i sommar för sina passagerare.

2 Från pizzeria till lyxigt Chef’s table

Maten och måltiderna fortsätter att stå i fokus och rederierna söker därför nya vägar att skapa intresse kring detta. Traditionellt har gästen kunnat gå till framför allt en tjusig huvudmatsal, nu kan valmöjligheterna på de största fartygen överstiga 20. Många av dessa är då så kallade specialrestauranger som kostar extra (fast avgift eller pris per rätt) men Royal Caribbean International lanserade en annan inriktning med nya fartyget Quantum of the Seas. Här har huvudrestaurangen bytts ut mot fem mindre som alla ingår och har varsin distinkt stil. Inkluderar man buffén­ och pizzerian betyder det att gästen kan äta i olika miljöer varje kväll utan att betala extra. Andra rederier utökar snarare antalet betalrestauranger (Quantum of the Seas har dem också).

Idag finns hela skalan, från enklare koncept där man på en pub eller ett creperie bara betalar ett par dollar, till superexklusiva Chef’s table som allt fler rederier adderar. Här kan man få betala runt 100 dollar för en av de åtråvärda platserna. Ytterligare en mattrend är samarbeten med olika kända stjärnkockar, som Jamie Oliver, och restauranger, något vi lär få se mer av.

3 Kända varumärken går till havs

Jamie Oliver, Geoffrey Zakarian och Todd English må locka många foodies, men det är inte bara inom mat som rederierna satsar på samarbeten med kända namn och varumärken. Shopaholics kan glädja sig åt att allt fler rederier satsar på lyxiga märkesbutiker. Hos Princess Cruises har utbudet utökats med märken som Burberry, Fendi och Coach. Coach finns också hos Royal Caribbean Cruise Line som även har Guess, Michael Kors och Kate Spade i sortimentet. Celebrity Cruises lägger snart även till namn som Diane von Fürstenberg och Hugo Boss Green. Rederierna siktar även in sig på varumärken för barn, då i form av samarbeten med olika film- och tv-figurer. Vid sidan av Disney Cruises, den totala fusionen mellan barnfigurer och rederi, finns exempel som Royal Caribbeans samarbete med Dreamworks, Norwegian Cruise Lines Nickelodeon-aktiviteter och att MSC Cruises skrivit avtal med Lego. Underhållningen för vuxna får också ett slags varumärkesstämpel med ökat antal kända Broadwayshower. Här märks till exempel musikalerna Mamma Mia och We will rock you hos Royal Caribbean International och Burn the floor och Priscilla, queen of the desert hos Norwegian Cruise Line.

4 Uppgradering istället för rea

Fortfarande förekommer det att rederierna går ut med olika super­erbjudanden med låga priser, särskilt i början av året (där man kan behöva bestämma sig snabbt), men framför allt är det olika mervärdespaket som rederierna lockar med för att öka intäkterna. Detta kan vara nytt för kunden att förstå, då den genomsnittliga kryssningsresenären fortfarande är relativt oerfaren. Fullt upptagen med att sätta sig in i rederier, fartyg och rutter kan det vara lätt att missa mervärdespaketen som varit och lär fortsätta att vara populära hos rederierna. Visst går det fortfarande att spara pengar vid tidig och sen bokning, beroende på tillgång och efterfrågan, men kunden lär få vänja sig vid andra alternativ också. De vanligaste erbjudandena av det här slaget är uppgradering av hyttkategori, inkluderade dryckespaket vid bokning före ett visst datum, möjligheten att ta med familj och vänner för endast skatt och hamnavgift samt inkluderade ”ombordpengar”; en slant som kan användas till dryck, spa eller inköp.

5 Nytt och stort – franskt och flott

Till årets största fartygsnyheter hör bland annat Britannia (P&O Cruises) som kom i mars och är det största fartyg som byggts för den brittiska marknaden. Anthem of the Seas (Royal Caribbean International) lanseras i april och är systerfartyg till Quantum of the Seas som kom i november förra året. Viking Star (Viking Ocean Cruises) släpps i april och blir det första fartyget i en ny division hos detta tidigare renodlade flodkryssningsrederi.

Franskt och flott blir Le Lyrial (Compagnie du Ponant) som lanseras i maj och månaden därpå kommer Mein Schiff 4 (TUI Cruises) och Aida Prima (Aida Cruises). I oktober släpps Norwegian Escape (Norwegian Cruise Line) – det första i en helt ny fartygsklass för rederiet. Oceania Cruises och andra väntar också på tillökning, men här handlar det om uppköpta fartyg som renoverats, inte nybyggen. Flodkryssningar är något som är populärt internationellt men som här hemma inte verkat ”boomat” än. Antalet nya flodkryssare tyder om inte annat på att det bara är en tidsfråga innan resenärerna hittar denna kryssningsform; över 20 nya flodkryssningsfartyg lanseras i år.

6 Surf och smarta appar

Facebook, Instagram och Twitter är inte bara något dagens resenärer är närmast beroende av, att gästerna vill berätta om sin semester via sociala nätverk ger i praktiken rederierna gratis reklam. Om det är anledningen till den tekniska utvecklingen låter vi vara osagt men säkert kommer fler rederier följa i Royal Caribbeans fotspår och satsa på stabilare och snabbare nätverksuppkopplingar. Quantumfartygen har redan kallats smartships, tekniken kommer också vara tillgänglig på Oasisklassfartygen. Fortfarande får gästerna betala för det, men inte hos alla. Silversea och Viking Ocean Cruises är två rederier som erbjuder fri wifi ombord. Hos Regent Seven Seas Cruises är detta reserverat för svitgästerna, samma sak hos Oceania Cruises (från oktober). Appar med olika funktioner är också något som fler rederier lanserar. Med Royal Caribbeans nya app Royal IQ kan gästerna till exempel spåra sitt bagage och med Princess Cruises app kan gästerna skicka gratis sms till andra ombord. Norwegian Cruise Line har också en app med vilken gästerna kan hålla ordning på sina bokningar av shower, läsa menyer och checka sitt konto.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024