Annons:

”Konkurrensen tar stryk om Bromma stängs”

Det är väldigt svårt att flytta inrikestrafiken till mer udda tider. Om Bromma stängs är det inte bara Braathens som blir en förlorare – även konkurrensen, anser Anders Ehrling, vd på Braathens Aviation.

Det är inte relevant att jämföra Heathrow med Arlanda, anser Anders Ehrling, vd för Braathens Aviation som äger Malmö Aviation och Sverigeflyg som har Bromma som bas. Anledningen är att Heathrow i stor utsträckning tar emot interkontinental trafik, medan Arlanda – och framförallt Bromma – är stora på inrikes.

– Interkontinental trafik är spridd över dygnet. De kunderna är mer eller mindre indifferenta om tidpunkten för resan, de vet att den ändå kommer att ta en dag, säger han.

Men att få resenärerna till Bromma och Arlanda att efterfråga andra tider tror han inte på.

– Alla operatörer som bedriver inrikestrafik försöker stimulera till resande vid andra tider än rusningstid. Men det visar sig vara väldigt svårt. Vi försöker göra det idag, med det kraftigaste verktyget vi har – priset, men beläggningen på de attraktiva tiderna är väsentligt högre.

Om Bromma stängs blir det svårt för flygbolag som idag trafikerar där att komma in på Arlanda. De start- och landningsrättigheter, slottar, som finns regleras av ett EU-direktiv, stipulerar att de bolag som har en slot alltid har rätt att behålla den.

– Skulle vi få ett företräde för att Bromma stängs? Det tror jag skulle betraktas som ett brott mot regelverket. Men det tror jag inte någon kan svara på.

Så om Bromma stängs slår det hårt mot Braathens Aviation.

– Vi skulle definitivt dra det kortaste strået. Vi har valt en flotta som passar för att flyga på Bromma. Och att byta flotta är kostsamt och tar lång tid.

Men Anders Ehrling tycker att det är viktigare att titta på hur konkurrensen skulle påverkas.

– Brommas existens möjliggör konkurrens på vissa sträckor, för vår del med SAS och Norwegian. Så en stängning idag skulle försämra konkurrensen.

Han vill inte uttala sig om hur trafiken kan se ut decennier in i framtiden, på den tiden kan för mycket hinna hända.

– Men idag finns det inga förutsättningar för Arlanda att ta emot all trafik som är på Bromma.

Anders Ehrling är kritisk mot att det skulle vara dåligt att Bromma flygplats ligger ”mitt i stan”.

– Bromma skapar en konkurrensfördel för huvudstaden och för affärsflyget. En fördel som få andra huvudstäder har. En cityflygplats har ett särskilt värde och den betydelsen försvinner när man bara resonerar om kapaciteten vid Stockholms flygplatser.

Läs också: Blomstertiden slut för Bromma?

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024