Annons:

Ledare: Bra att Lufthansa rör om i grytan

Med risk för att få alla resebyråers samlade ilska över mig, tycker jag ändå att det är bra att Lufthansa rör om i distributionsgrytan.

1 september var dagen D när Lufthansa införde sin kontroversiella och hårt kritiserade distributionsavgift på 16 euro för resebyråbokningar som går via gds:erna.

I skrivande stund har jag ingen aning om Lufthansas försäljning rasat sedan dess, om resebyråer och storföretag ”straffar” flygbolaget eller om tyskarna redan fått kalla fötter. Med risk för att få alla resebyråers samlade ilska över mig, tycker jag ändå att det är bra att Lufthansa rör om i distributionsgrytan.

Ja, jag vet att beslutet är häpnadsväckande klumpigt genomfört. I vissa fall rent oförskämt. Att hänvisa resebyråer som vill slippa betala avgiften till Lufthansas egen agentportal är närmast en skymf. Lufthansa vet hur både affärs- och privatresebyråer varje dag sliter med att effektivisera sina boknings- och administrativa processer för att bibehålla sin skakiga lönsamhet – att då hänvisa till en onlineportal som inte kan integreras med resebyråernas egna interna system känns som ett dåligt skämt. Den tyska näringslivskulturen med en förkärlek för ordning, reda och processorientering verkar ha tagit semester från Lufthansa i somras.

För det är egentligen inte resebyråerna som Lufthansa vill åt. Det är gds:erna, som är den finansiella vinnaren i triumviratet flygbolag–gds:er–resebyråer. Lufthansa var fyra gånger större än Amadeus förra året (räknat i försäljning). Samtidigt gick Lufthansa med 633 miljoner euro i förlust efter finansnetto. Amadeus gjorde en vinst på nästan 900 miljoner euro. Klart det sticker i ögonen hos flygbolagen. Utan flyg skulle varken gds:er eller resebyråer finnas, men det är flygbolagen som gör de största förlusterna och kämpar för sin överlevnad i en global flygvärld. För drygt tio år sedan var det provisionerna som försvann, nu är tiden kommen för gds-avgifterna att läggas under lupp.

Men maktkampen mellan flyget och gds:erna som rasar nu är också en påminnelse om att resebyråerna skulle må bra av att minska sitt beroende av gds:erna för att lättare styra sitt eget öde. Och för att inte riskera, att som nu, bli den som sitter med Svarte Petter när de andra bråkar.

Läs mer om Lufthansabråket här:

Lufthansas dråpslag mot resebyråer

SBTA rasar mot Lufthansas nya avgift

16 euro som skakar resevärlden.

Kommentarer är stängda.

Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024