Annons:

Bra ligger i startgroparna

Malmö Aviation och Sverigeflyg, som runt årsskiftet 2015/16 byter till det gemensamma namnet Bra, kämpar på den svenska inrikesmarknaden som inte växer. Nu ligger allt fokus på att vinna Arlandaresenärer och locka dem till Bromma.

Malmö Aviation och Sverigeflyg har i många år varit undantag bland svenska flygbolag. De har tjänat pengar. Men förra året blev det röda siffror för Braathens Aviation (Malmö Aviation och Sverigeflyg). Tuff konkurrens mot SAS, Norwegian och SJ och nedskrivningar av varumärkena med 90 miljoner gav en förlust efter finansnetto på 72 miljoner kronor. Även 2015 kommer att präglas av det stora interna arbetet att slå samman Malmö Aviation och Sverigeflyg till Bra.

– Det kostar tid, kraft och pengar. Men det är positivt för både oss och alla andra flygbolag att både bränslepriset och dollarn sjunker, säger Braathens Aviations vd Anders Ehrling.

Medan utrikestrafiken hittills i år ökat med 7 procent ligger inrikesflyget still. Swedavias trafikstatistik visar att inrikestrafiken från Arlanda minskat med 2 procent, medan trafiken från Bromma ökat med 4 procent. Det sker således en överflyttning av inrikesresenärer till Bromma, som är Malmö Aviations och Sverigeflygs ”hemmaarena”.

– Båda bolagen tar marknadsandelar, så troligen gör vi någonting rätt som resenärer uppskattar. Jag tror det är att vi är helt fokuserade på inrikes, vilket våra konkurrenter inte är. Enkelheten att flyga till och från Bromma spelar nog in, liksom att fler upptäcker att man kan resa vidare inrikes via Bromma, säger Anders Ehrling.

Debatten om Brommas framtid har inte fått någon skugga att falla över flygplatsen ur resenärernas perspektiv.

– Vi har aldrig haft så nöjda kunder på Bromma.

Det omfattande arbetet att sammanföra Malmö Aviation och Sverigeflyg till en gemensam it-plattform ska vara klart någon gång i kvartal fyra eller kvartal ett nästa år. Då ska kunderbjudandet harmoniseras. För även om båda flygbolagen har Bromma som bas skiljer sig koncepten åt idag. Malmö Aviation är det enda inrikesbolaget där mat ingår och man har ett mycket nära samarbete med resebyråerna. Sverigeflyg som startades som ett lågprisbolag i början på 2000-talet har haft ett enklare priskoncept och byggt mer på direktförsäljning. Men i steg ett blir det inga dramatiska förändringar, enligt Susanne Dahlberg, kommersiell direktör på Braathens Aviation, som leder harmoniseringsarbetet.

– Då ligger fokus på att sammanföra allt på en och samma plattform och få det att fungera. Vi har också en stor marknadsföringsuppgift. Det är fortfarande väldigt många – både ute i regionerna i Sverige och i Mälardalen – som inte känner till hur många inrikesdestinationer du faktiskt kan nå genom att flyga från eller byta plan på Bromma.

Men maten ombord – hur blir det med den?
– Hur ska jag säga? Vi ska förbättra vår ombordservice och vi kommer alltid att bjuda våra kunder på någonting, säger Susanne Dahlberg.

 

Nya och nedlagda flyglinjer 2015

Norwegians satsningar på transatlantflygningar och SAS linje till Hongkong är några nyheter i år på svenska flygplatser.

Arlanda

Nya linjer

SAS: Nu i september startar man linjen till Hongkong, sedan i mars flyger man även till Aarhus.

Norwegian: I oktober börjar man flyga till Las Vegas och i november till San Juan i Puerto Rico. Mellan april och oktober flyger bolaget även till Bastia på Korsika.

Adria Airways: Ljubljana.

Nedlagda linjer

Nextjet: Visby, Växjö och Halmstad

Iraqi Airways: Bagdad och Al Najaf, efter flyg­förbud från Transportstyrelsen.

United Airlines: Slutade i augusti flyga till amerikanska Newark, men återkommer nästa sommar igen.

Landvetter

Nya linjer

SAS: Luleå, Dublin och Bergen. I september även till Stansted istället för till, som tidigare, Heathrow.

Malmö Aviation: Öppnar till Östersund i december.

Swiss Air: Zürich.

Sun Air: Cambridge.

Czech Airlines: Prag.

Nedlagda linjer

SAS: Bergen.

British Midland Airways: Stavanger och Birmingham.

Sturup

Nya linjer

Wizz Air: Poznan i Polen, Nis i Serbien och Debrecen i Ungern.

Skavsta

Nya linjer

Ryanair: Öppnar i oktober sin rutt till Köpenhamn.

Wizz Air: Lublin och Wroclaw i Polen, Bukarest i Rumänien, Vilnius i Litauen och Tuzla i Bosnien.

Nedlagda linjer

Ryanair: Man trafikerade bara portugisiska Faro, tyska Baden Baden och italienska Ancona under sommaren.

Fritidsresor: Palma trafikerades bara under sommaren.

Bromma

Nya linjer

Air Baltic: Vilnius. Tog i sommar över efter Air Lithuanica som öppnade linjen tidigare i år, men sedan gick i konkurs.

Umeå

Nya linjer

Malmö Aviation: Amsterdam.

 

Läs även

Den amerikanska flygdrömmen

Väst har mest luft under vingarna – lista över de största flygbolagen i världen

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024