Annons:

Den amerikanska flygdrömmen

Både SAS och Norwegian öppnar nya långlinjer över Atlanten. Men satsningarna är olika. För SAS är långlinjerna ett komplement till Europatrafiken för skandinaver, medan Norwegian lägger en global erövringsplan med London i fokus.

I slutet på augusti släppte SAS nyheten: tre nya långlinjer över Atlanten. Presenten till svenska marknaden var linjen Stockholm–Los Angeles som ska flyga dagligen från 14 mars. Miami ska flygas från både Oslo och Köpenhamn nästa höst. Tillsammans med nya rutten Stockholm–Hongkong, vars premiärflygning sker 10 september, och fler frekvenser bland annat på Stockholmslinjerna till Chicago och New York är det SAS största långlinjesatsning på många år. Långlinjeflottan växer från 12 till 16 plan.

– Vi ökar antalet långlinjer med en tredjedel. Varje ny linje är en miljardinvestering. Det är roligt att vi kan öka vårt avtryck på långlinjemarknaden i Skandinavien, säger SAS vd Rickard Gustafson till Travel News.

Nästa år kommer SAS således att kunna stoltsera med direktflyg till sex amerikanska­ destinationer, varav tre från Sverige (se fakta­ruta). Österut är det mer tunnsått, bara två Asien­linjer – Shanghai och Hongkong. En orsak är den knivskarpa konkurrensen i öster med Mellanösternbolagen Qatar Airways, Emirates och Etihad samt Turkish Airlines. Och Finnair förstås.

– Det är ingen enkel övning för Finnair att konkurrera med dem. Se bara på Emirates som går in med en Airbus A380 från Köpenhamn i december och dessutom utökar avgångarna. Vi har på två år startat två Asienlinjer, och ur ett skandinaviskt perspektiv ser vi en större efterfrågan på direktlinjer till Nordamerika än till Asien, säger Rickard Gustafson.

30 procent av SAS trafik är långlinjer, beräknat i antal tillgängliga säteskilometer, ASK. Europa och Skandinavien är och förblir flygbolagets huvudfokus.

Norwegians långlinjesatsning med nya Dreamlinerplan får mycket medieutrymme, men är i dagsläget avsevärt mindre än SAS. Fast Norwegian accelererar. I höst kommer lågkostnadsbolagets åttonde Dreamliner och de från början fyra nya planen nästa år kommer att bli sex. Från 2018 kommer långlinjeflottan att bestå av 19 plan och brädar SAS 16 långlinjeplan. Norwegian satsar på en större bukett av resmål, men med färre avgångar. Höstens nyhet Las Vegas trafikeras exempelvis en gång i veckan från Stockholm. Så gles trafik på långlinjer är inte SAS strategi.

– Vi vill ha hög frekvens så det passar våra affärsresenärer, säger Rickard Gustafson.

Norwegian kommer i höst att flyga till tio långlinjeresmål från Skandinavien, varav sju från Sverige. Alla utom Bangkok ligger i Nordamerika (se faktaruta). De tre övriga kan nås via Oslo eller Köpenhamn.

Lågkostnadsbolagets långlinjesatsning med direktflyg utan krångliga mellanlandningar på stora hubbflygplatser har bidragit till en förändring av skandinavers förväntningar och beteende när det gäller långresor. Det medger Rickard Gustafson utan omsvep. Och att SAS nu för första gången väljer att öppna en långlinje som bara går varannan dag från Köpenhamn respektive Oslo, till Miami, är ingen slump. Det är en så kallad split operation och ger en extra linje.

Norwegians långlinjetrafik har ökat med 60 procent det senaste året. Första halvåret i år hade bolaget nästan 600 000 långlinjepassagerare. Men trots att man fortsätter öppna nya långlinjer från Sverige och Skandinavien är det utanför Norden man har sin stora expansion. Basen på London Gatwick som öppnades 2013 är det strategiskt viktigaste navet inför den framtida globala expansionen på långlinjer.

– Jag är extra nöjd med att Gatwick går så bra. Att lyckas i London är avgörande för bolagets framtida tillväxt. Det stora upptagningsområdet är basen för att bygga upp långlinjer, bland annat till Sydamerika och Afrika. Det stora upptagningsområdet finns inte i Skandinavien, säger vd Björn Kjos till Travel News.

Enligt honom är det dessutom lättare att konkurrera på långdistanslinjer än på den extremt tuffa Europamarknaden. Konkurrenterna är färre och brottas med högre kostnadsmassa än Norwegian. Det norska lågkostnadsbolaget hade en beläggningsgrad på 91 procent på sina långlinjer under andra kvartalet, och i juli nåddes rekordhöga 97 procent.

– Lufthansa, British Airways och de amerikanska bolagen har gamla plan som drar mer bränsle. Vi har helt nya plan och får en stor kostnadsfördel, som gör att vi kan konkurrera med låga priser, säger han.

Men liksom SAS går de flesta av Norwegians långlinjer västerut, trots att Björn Kjos när långlinjesatsningen inleddes talade mest om Asien och tillväxtpotentialen hos asiater som vill resa till Europa.

– Tyvärr sätter politiken stopp i Asien. Bland annat är det svårt att få flyga över Ryssland, och asiatiska flygbolag bearbetar politiker för att försvåra vår tillväxt där. Atlanttrafiken är lågt hängande frukter som vi kan plocka, men jag står fast vid att det är i Asien som den stora tillväxten finns. Men å andra sidan kommer vi att få möta skarpare konkurrens där mot de asiatiska flygbolagen, säger han.

Björn Kjos verkar inte märkbart bekymrad över att SAS går in med full styrka på Stockholm–Los Angeles, som Norwegian redan trafikerar. Miami är dessutom nästgårds till Fort Lauderdale, Norwegians bas i Florida.

– Det är bra med konkurrens. Vi flyger redan nos mot nos mot SAS på New York.

Noterbart är också de positiva tongångarna från både Norwegian och SAS, något som inte varit vardagsmat i flygsammanhang de senaste åren. Norwegians pilotstrejk i mars slog hårt mot Q1-resultatet, men bolaget visade upp en kraftig resultatförbättring under andra kvartalet, där vinsten före skatt blev 492 miljoner kronor. Även SAS Q2-resultat förbättrades kraftigt. Det är både flygkoncernens sparprogram som ger resultat samtidigt som både intäkterna och den genomsnittliga enhetsintäkten yield stiger. SAS tror nu på ”positivt resultat med marginal” för helåret. En förklaring är att kapaciteten på den skandinaviska marknaden legat still, vilket lättat på den värsta prispressen.

– Konkurrensen är fortfarande tuff och jag ser 2015 som ett mellanår. Nästa år och 2017 räknar vi med ökad kapacitet på marknaden. Så vi får inte slappna av, vi måste utnyttja tiden klokt och sträva efter att hela tiden effektivisera vår verksamhet, säger vd Rickard Gustafson.

SAS långlinjer

Från våren 2016 flyger SAS till tre destinationer i USA från Sverige: New York, Chicago och Los Angeles. Ytterligare tre USA-destinationer flygs från Köpenhamn och i vissa fall även Oslo: Washington, San Francisco och Miami. Österut flyger SAS direkt till Shanghai (Köpenhamn) och Hongkong (Stockholm).

Norwegians långlinjer

Från senare i höst flyger Norwegian till sex destinationer i USA/Nordamerika från Sverige: New York, Los Angeles, San Francisco, Fort Lauderdale, Las Vegas (premiär 31 oktober) och Puerto Rico (3 nov). Ytterligare tre amerikanska destinationer nås via Oslo eller Köpenhamn: Orlando, Boston och S:t Croix (Karibien). Enda långlinjen österut är Bangkok. Även Dubai trafikeras, dock ej med Dreamlinern.

Från London flyger Norwegian över Atlanten till fem amerikanska destinationer: London (dagligen från november), Los Angeles, Fort Lauderdale, Orlando och Puerto Rico. I maj 2016 öppnar London–Boston.

 

Läs även

Bra ligger i startgroparna

Väst har mest luft under vingarna – lista över de största flygbolagen i världen

Kommentarer är stängda.