Annons:

Väst har mest luft under vingarna

2014 var ett bra år för den globala flygindustrin, där de största flygbolagen åter visade en sammanlagd vinst. Men medan de amerikanska bolagen går bäst är det svajigare i Europa. Oljeprisets ras är en viktig orsak till de positiva resultaten.

Världens 100 största flygbolag ökade sin sammanlagda omsättning med 2,6 procent under 2014 jämfört med 2013. Flygbolagen omsatte totalt 704 miljarder dollar, motsvarande drygt 4 800 miljarder kronor. Det visar branschtidningen Airline Business genomgång av flygåret 2014.

American Airlines fortsätter att toppa omsättningsligan, med intäkter på motsvarande 293 miljarder kronor, en ökning med 5,5 procent.

Ny tvåa på listan är Delta Airlines, som passerade både Lufthansagruppen och United Continental, efter att omsättningen ökat med 6,9 procent till 277 miljarder kronor.

I Europa minskade omsättningen för de två största bolagen, Lufthansagruppen (-0,1 procent i euro) och Air France-KLM (-2,4 procent i euro). De omsatte motsvarande 271 miljarder respektive 225 miljarder kronor och blev därmed världens tredje respektive femte största flygbolag.

Europas tredje största flygbolag, Turkish Airlines, ökade däremot sin omsättning kraftigt, +28,1 procent i turkisk lira och +12,7 procent i dollar. Omsättningen landade därmed på motsvarande 76 miljarder kronor vilket gjorde att bolaget precis tog sig in på topp-20-listan.

För femte året i rad var det sammanlagda resultatet för de 100 största bolagen positivt och för sjätte året i rad även driftresultatet. Med tanke på hur oljepriset rasat det senaste året och att ingen uppgång är i sikte tror IATA att 2015 kommer att ge rekordvinster för den samlade flygindustrin.

Men det är skillnad mellan världsdelarna.

”Det är ingen tvekan om att Nordamerika driver branschens vinster”, skriver Airline Business.

Den samlade vinsten bland de ledande amerikanska bolagen var 55 miljarder kronor. Det är visserligen lägre än året innan, då de sammanlagda vinsterna var cirka 50 procent högre, men det beror på att Delta Airlines under 2013 gjorde en skattevinst på i runda slängar 50 miljarder kronor.

Den nordamerikanska lönsamheten beror på konsolidering och disciplinerad kapacitetstillväxt.

Den goda lönsamheten kommer fortsätta, enligt Jonathan Root från Moody’s Investor Service.

– Markant lägre bränslepriser kommer mer än väl att uppväga den tråkiga trenden med sjunkande passagerarintäkt per tillgänglig säteskilometer, vilket kommer att ge stark resultattillväxt och bra kassaflöde, säger Jonathan Root om United Airlines till Airline Business.

De låga bränslepriserna sparar flera miljarder dollar för de amerikanska flygbolagen, som kommer använda pengarna till att minska sina skulder samt utdelningar till aktieägarna.

Men i andra delar av världen är läget annorlunda. I Europa landade den samlade vinsten för de största bolagen på 14 miljarder kronor. Året innan gick de europeiska bolagen ungefär plus minus noll. En stor del av skillnaden kommer från att Air France-KLM gått från en förlust på närmare 16 miljarder kronor till nästan noll-resultat.

Hälften av de 24 europeiska bolagen på listan gjorde förlust 2014. Lågkostnadsbolagen gick generellt bättre, inte minst Ryanair. Det enda lågkostnadsbolaget som inte visade vinst var Norwegian.

De europeiska bolagens kamp för att hålla nere personalkostnaderna och samtidigt komma överens med olika fackförbund är välkänd. Strejker och hot om strejker har inte bara drabbat SAS och Norwegian, även Lufthansa har problem. Dess koncernchef Carsten Spohr anser att omstruktureringar är nödvändiga.

– Det finns inte utrymme för felaktiga kompromisser, säger Carsten Spohr till Airline Business.

De asiatiska bolagens samlade vinst blev 23 miljarder kronor, en klar minskning från året innan. Men det beror till stora delar på att Qantas skrev ner värdet på sin flotta.

Både Japan Airlines och All Nippon Airways gjorde starka resultat, medan japanska Skymark Airlines står på randen till konkurs. Samtidigt gjorde kinesiska bolag ett starkt år.

I Thailand var 2014 ett politiskt oroligt år, och Thai Airways gjorde förlust. Flera asiatiska lågkostnadsbolag hade också ett tufft år och drog ner rejält på sin tidigare tillväxttakt.

Gulfbolag som Emirates och Etihad Airways gjorde starka resultat. Samtidigt som många kritiker bad om större insyn i regionens bolag fortsatte de sin starka tillväxt av antalet passagerare. Emirates ökade antalet passagerare med 10 procent, Qatar med 15 procent och Etihad med 20 procent.

I Afrika har politisk oro på många håll gjort livet svårt för flygbranschen. Svallvågorna efter den arabiska våren påverkar negativt i norr, och ebolautbrottet ställde till det på andra håll.

För att se listor över de största flygbolagen – mätt i passagerarkilometer respektive omsättning – klicka på de två bilderna nedan.

Läs även

Den amerikanska flygdrömmen

Bra ligger i startgroparna

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024