Annons:

Kontanterna utrotas

Inom fem år kommer kontanter i praktiken att ha försvunnit i Sverige. Och kortet kommer att krypa in i mobilen och ersättas av en app. Det spår TN:s krönikör Urban Lindstedt.

I juni introducerade Nordic Choice Hotels det mobila betalsättet Apple Pay på Comfort Hotel Xpress Central Station i Oslo. Ett kontaktlöst mobilt betalsätt med en kortlösning i botten där användaren godkänner betalningen med sin tumme på Iphonen. Under året kommer Apple Pay att rullas ut på kedjans samtliga hotell. Vi ser dessutom restaurangkedjor som Pinchos och Max introducera appar där kunderna beställer och betalar för mat, utan att varken kort eller kontanter kommer upp på borden.

Vad vi ser är kontanternas utrotning i Norden. Jobbet, som påbörjades av korten, kommer att avslutas med populära mobila betalsätt. I Sverige och Norge motsvarar kontantmängden 2 procent av BNP – jämför det med 10 procent i USA.

Forskaren Niklas Arvidsson på KTH, som har skrivit forskningsrapporten ”Det kontantlösa samhället”, tror att kontanterna i praktiken är försvunna inom fem år. De kommer att finnas kvar som accepterat betalmedel många år till, men få kommer i praktiken att använda dem.

Det är i det ljuset vi ska se på satsningarna på mobila betallösningar som avlöser varandra: Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay, danska Mobile Pay, norska Mcash samt Valyou, svenska Swish, Wywallet och Seqr. Kreditkortet som plastbit lär försvinna på samma sätt som kontanterna i Norden.

Själv betalar jag bara kontant på kaféet på Enskede IK och när jag ska betala ut veckopeng till de yngsta barnen. Annars är det kort och Swish som gäller. När jag nyligen bodde på det moderna hotellet Vox i Jönköping accepterade de inte ens kontanter.

Det är först när jag åker utomlands som kontanterna samlas i buntar. När vi i Norden sköter runt större delen av våra betalningar elektroniskt hamnar stora länder som Spanien, Japan och Brasilien på runt 15 procent, enligt rapporten ”Measuring Progress Toward a Cashless Society” från Mastercard. I många av världens största länder är andelen elektroniska betalningar betydligt mindre: Kina (10 procent), Ryssland (4 procent), Indien (2 procent), Thailand (2 procent), Nigeria och Indonesien (0 procent).

I Norden kommer kortet att krypa in i mobilen vid sidan om betalsätt som Swish som saknar ett kort i botten. I Danmark finns en liknande lösning, Mobile Pay, som används av över två miljoner danskar. I Norge finns Mcash. På en global nivå kan Apple Pay och eventuellt Android Pay bli ett betalsätt på bättre hotell och restauranger, men när vi reser privat kommer kontanter att fortsätta regera utanför affärs­hotellens trygga famn.

Instagram öppnar för annonser

Instagram kommer att lansera ett annonsprogram för svenska annonsörer före årets slut, enligt nyhetssajten Breakit. Och enligt deras källor ska Instagram ha 2,5 miljoner användare i Sverige.

Intresset för att marknadsföra sig på Instagram är stort bland annonsörer inom resor och familje­aktiviteter enligt Kristina Juhlin, som är digitalchef på mediebyrån Carat.

– Instagram fungerar bra som inspirationskanal för annonsörer vars produkter blir bra på bild, säger hon till Breakit.

Mobilegeddon slår hårt mot de små

Googles introduktion av mobilvänlighet som en rankingfaktor i det mobila sökresultatet har slagit hårt mot små och medelstora företag, enligt en rapport från den digitala byrån Koozai. 46 procent av företag med mindre än 50 anställda har tappat i ranking i Google och i vissa fall har företagen tappat 50 procent av trafiken.

– Även små förändringar kan ha en stor påverkan på deras organiska mobilsök. Många konsumenter researchar i mobilen för att köpa från den vanliga datorn. Därför missar många små och mellanstora företag dessa leads, säger Ben Norman, vd på Koozai.

Bättre offline-läge med google maps

Världens popu­läraste rese-app, Google Maps, förbättrar sin offline-funktionalitet genom att stödja navigering, auto-complete-sökningar och visa recensioner utan uppkoppling, avslöjades på Googles utvecklarkonferens Google I/O. Google har ambitionen att nå marknader där uppkopplingarna inte är så väl utbyggda. Exempelvis har Google tagit fram versioner av Youtube som fungerar utan uppkoppling och en version av webbläsaren Chrome som både är mindre och som anpassar hur mycket bilder som laddas när uppkopplingen inte är så snabb.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024