Annons:

Investeringar kräver ökade intäkter

Luftfartsverket (LFV) står inför
sina största investeringar på 20 år och måste
dra åt svångremmen ordentligt för att få
det att gå ihop. Totalt ska 8 miljarder kronor satsas fram
till år 2002 varav 6 miljarder går till ombyggnaden
av Arlanda. Mycket pengar för ett verk som visserligen ökade
sin omsättning i fjol till 4,4 miljarder kronor (4,3) och
förbättrade sitt resultat efter finansnetto till 606
miljoner kronor (361). Uppgiften underlättas inte av att
taxfreeförsäljningen inom EU ger ett resultat på
cirka 200 miljoner kronor per år, en inkomstkälla som
av allt att döma försvinner den 1 juli i år.

– Det är en stor utmaning. Vi måste öka intäkterna
kraftigt de kommande åren samtidigt som det krävs en
effektivisering av verksamheten, säger Luftfartsverkets generaldirektör
Ingemar Skogö till Travel News.

Investeringarna på Arlanda innefattar den tredje landningsbanan,
en helt ny terminal och ett nytt flygledartorn. Bakgrunden är
de krav som ställs på flygplatsen när Bana 3 tas
i bruk i början av år 2002. Det är också
nödvändigt att anpassa Arlanda till Schengensamarbetet
som innebär att resor till och från de flesta EU-länder
samt Norge och Island jämställs med inrikesresor. Bara
det kostar minst 600 miljoner kronor, enligt Ingemar Skogö.
Här tas dock två tredjedearl av kostnaden ur statskassan.

Vidare ska det nya terminalsystem anpassas till de globala
allianserna. Så kommer resenärer i framtiden att välja
terminal efter vilken allians flygbolaget tillhör. Den gamla
in- och utrikesindelningen försvinner.

För att klara investeringarna och för att kompensera
taxfreebortfallet höjde LFV flygbolagens avgifter med i genomsnitt
4,2 procent vid årsskiftet. Höjningen har väckt
ont blod och Svenska Flygföretagens Riksförbund har
lämnat in överklagan till regeringen. Ingemar Skogö
försvarar den nya avgiftsnivån med att prisutvecklingen
trots allt ligger under konsumentprisindex och han utesluter inte
ytterligare höjningar.

– Det är avhängigt hur vi lyckas kompensera taxfreebortfallet,
säger han.

Cirka 65 procent, motsvarande knappt 3 miljarder kronor, av
Luftfartsverkets omsättning kommer från trafikavgifterna.
Resten kommer från kommersiella verksamheter som taxfree-
och annan försäljning, bilparkering och reklam. Målsättningen
är dock att de kommersiella intäkterna ska stå
för hälften av omsättningen.

Det ska ske genom höjda reklamaktiviteter på verkets
19 flygplatser. Man ser även över uthyrningsdelen och
enligt Skogö jobbas det på att få in nya affärer
och restauranger på framför allt Arlanda, Landvetter
och Sturup.

Delar av administrationen ska också gås igenom.
Ekonomiavdelningens besparingskrav säger att 20 procent av
kostnaderna ska bort.

Och beslutet att lägga ned kontrollcentralen i Sundsvall
innebär en besparing på mellan 7 och 8 miljoner kronor
om året.

Mitt uppe i alla besparingarna står Luftfartsverket
i kast att byta profil. Enligt uppgifter till Travel News skulle
den nya profilen ha presenterats på TUR-mässan men
det sköts på framtiden. Ingemar Skogö förnekar
uppgifterna men Erik Söderberg, informationschef vid LFV,
bekräftar att det finns ett förslag framarbetat.

– Men det har inte presenterats för styrelsen ännu.
Det är svårt för Luftfartsverkets olika roller
att samsas under en profil, säger han.

 
TN 4/99

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024