Annons:

Morot och piska inför flygplansköp

SAS har för höga kostnader. Det gör
att flygbolaget fortsätter att tveka om beslutet att investera
i nya långdistansplan som beräknas kosta sammanlagt
cirka 15 miljarder kronor.

– Vi är inriktade på att göra investeringen,
men det kan inte ske till vilket pris som helst, säger Henry
Sténson, informationsdirektör i SAS, som dock bekräftar
att det är nära till en affär med Airbus.

I företagets egen interntidning SAS Inside skriver Jan
Stenberg, koncernchef i SAS, att den negativa kostnadsutvecklingen
måste brytas om SAS ska klara investeringen, ”i annat fall
skulle beslutet äventyra hela SAS ekonomi”.

SAS-ledningen har skjutit beslutet om en investering framför
sig under en längre tid. Ambitionen enligt Jan Stenberg är
nu att ett beslut ska kunna tas före halvårsskiftet,
dock under förutsättning att lönsamheten förbättras.

Ett tvåårigt rationaliseringsprogram som ska sänka
kostnaderna med 3 miljarder kronor har nyligen inletts, och bolagets
ledning sparar numera ingen möda på att tala om för
de anställda i SAS att kostnadsläget företaget
inte är alldeles tillfredsställande.

Men kanske kan 15 splitternya Airbus av långdistanstyp
uträtta underverk? Interkontinental trafik sprider alltid
glans åt ett flygbolag.

 
TN 4/99

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024