Annons:

SAS sydländske broder expanderar

Det privatägda spanska flygbolaget Spanair,
som har SAS som 49-procentig ägare, ska investera i 33 nya
Airbusplan med optioner på ytterligare tolv maskiner. De
första planen börjar levereras med start nästa
år och de är tänkta att användas i flygbolagets
trafik på rutter i Spanien och i Europa.

Det elva år unga flygbolaget började som charterflygbolag
och flyger i dag resenärer från mer än hundra
europeiska destinationer till de soldränkta Kanarieöarna
och Balearerna.

Sedan fem år tillbaka är Spanair också en
utmanare till flaggbolaget Iberia i spansk inrikestrafik. Marknadsandelen
ligger på 13 procent om man ser till hela den spanska inriksmarknaden,
och 20 procent på den trafikintensiva rutten Mardrid-Barcelona.
Målsättningen är att ha 25 procent av marknaden
på de rutter som bolaget trafikerar, enligt Spanairs direktör
Carlos Bravo.

Numera är bolagets reguljärtrafik större än
chartern och det är inom den reguljära trafiken som
Spanair har för avsikt att expandera. Genom att ha SAS som
delägare, majoritetsposten på 51 procent ägs av
den spanska resebyråkedjan Viajes Marsans, hoppas Spanair
kunna dra fördel av samarbetet inom Star Alliance och ansluta
sig till alliansen som ”junior partner”.

I fjol började SAS och Spanair med codeshare-flygningar
på rutten Köpenhamn-Madrid och planerna på att
utvidga samarbetet redan i år har redan realiserats. I och
med sommarprogrammet har det inletts gemensamma flygningar Stockholm-Madrid.

Spanair nöjer sig inte bara med SAS som samarbetspartner
utan har ambitioner att få till codeshare-flygningar med
de andra i Star Alliance, främst Lufthansa, med vilket bolaget
redan har gemensamma flygningar, och United Airlines.

Det mesta tyder också på att ägarna SAS och
Viajes kommer att sätta Spanair på börsen.

– Beslutet att gå in på börsen är i
praktiken redan taget, säger Spanairs direktör Carlos
Bravo till tidningen Airline Business.

De nuvarande ägarna kommer dock att tillsammans behålla
51 procent av aktierna för att få behålla statusen
som EU-bolag.

 
TN 4/99

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024