Annons:

Växer bra i skuggan av Arlanda

Lite i skuggan av debatten om flygkapaciteten
i Stockholmsregionen ökar trycket på Landvetter som
aldrig förr. Till sommarprogrammet har det tillkommit fem
nya linjer med elva turer per dag. Dessutom har programmet utökats
med sju avgångar till fem storstäder.

En allt hårdare konkurrens i luften och fortsatt hög
efterfrågan leder till att trycket på Landvetter är
större än någonsin. När sommartidtabellen
började gälla i månadsskiftet mars/april startade
Coast Air och Air Norway 2000 varsin ny linje till Kristiansand
respektive Sandefjord, Crossair startade en linje till Basel och
CSA en till Prag. Dessutom började Braathens Malmö Aviation
flyga till Luleå via Bromma tre gånger dagligen.

Samtidigt tog Skyways över SAS två flygningar till
Bryssel och utökade dessutom trafiken med en dubbeltur varje
vardag.

Vidare utökade Air France, British Airways och Braathens
Malmö Aviation frekvenserna med en flygning varje vardag
till Paris, London respektive Oslo. Och SAS förbättrade
förbindelsen med Arlanda med tre flygningar om dagen.

– Tillväxten är ett utslag av konkurrensen mellan
de internationella allianserna som måste bevaka samtliga
marknader. Det för med sig att landningarna blir fler samtidigt
som genomsnittstonnaget minskar, säger Björn Lennartz,
marknadschef på Landvetter.

– Hos oss har det skett en klar ökning av trafiken till
de stora europeiska naven såsom Amsterdam, London, Bryssel,
Frankfurt och München.

Skyways nav

Tidigare i år började dessutom Skyways
flyga rutten Landvetter- Helsingfors och före år 2000
är ännu en europeisk destination aktuell för flygbolaget.
Sören Roos, kommersiell chef på Skyways Holding, sa
i vintras till Travel News att Skyways gör en satsning på
att etablera Landvetter som sitt nav för trafik ut i Europa
(se TN feb/99).

Men det handlar inte bara om utökad trafik. Det tyska
flygbolaget Tempelhof Express som i höstas började trafikera
rutten Göteborg-Berlin med tre turer dagligen går mot
strömmen och lägger ned sin verksamhet på Landvetter.

– Det är inte så överraskande. Göteborg
har inget stort underlag för Berlin, säger Björn
Lennartz.

Når taket

På tre år har antalet passagerare på
Landvetter ökat med över 20 procent. 1995 hade Landvetter
3 miljoner passagerare, 1996 hade siffran ökat till 3,4 miljoner
och i fjol hade flygplatsen 3,7 miljoner passagerare. Av dessa
flög 1,7 miljoner utrikes, 1,2 miljoner inrikes och 800 000
charter.

Enligt flygplatsledningens prognos kommer passagerarantalet
att öka till 3,85 miljoner i år och till 4 miljoner
år 2000.

Men redan nu börjar kapaciteten nå taket under
högtrafik så för att klara av den förväntade
ökningen krävs utbyggnad av den 20 år gamla flygplatsen.

Landvetters mest akuta problem är ankomsthallen som,
enligt Lennartz, är för liten för att svälja
helgernas charterresenärer. Dessutom råder det kapacitetsbrist
vid incheckningen och vid de två bagagebanden. Landningsbanan
är däremot inget hinder.

– I dagsläget klarar den uppåt 30 rörelser
i timmen och bygger vi bättre på- och avfarter ökar
kapaciteten till 45 rörelser i timmen vilket motsvarar ungefär
6 miljoner passagerare. Vad som saknas är uppställningsplatser
för flygplanen på plattan. Men en utbyggnad är
på gång och enligt planerna ska fyra nya uppställningsplatser
vara klara till hösten och ytterligare sex om ett år,
säger Björn Lennartz.

Behöver 400 miljoner

Flygplatsledningen har dragit upp ritningar för
att bygga ut Landvetter för minst 400 miljoner kronor. Hur
mycket pengar man får är fortfarande oklart men Ingemar
Skogö, generaldirektör vid Luftfartsverket, säger
till Travel News att 100 miljoner kronor av verkets investeringsbudget
är öronmärkta för en utbyggnad av plattan
på Landvetter.

– Vi är väl medvetna om att Landvetters kostym börjar
bli för trång och det krävs stora investeringar
där de närmaste åren. Hur stora är dock inte
klart i dagsläget, säger han.

TN 4/99

Kommentarer är stängda.