Annons:

Skavsta taxar in

Skavsta tänker göra allt för att expandera. Det lovar flygplatsens nye VD Karl-Erik Strand som arbetar på två fronter: Skavsta ska bli en aktör med tydlig lågprisprofil och på samma gång etablera sig som den prisvärda ersättningsflygplatsen till Bromma.

Med Ryanairs etablering
Skavsta för ett år sedan flödade det massmediala
strålkastarljuset över den lilla flygplatsen strax
utanför Nyköping för att den var först i Sverige
med att kunna erbjuda den nya tidens lågprisflyg.

När Luftfartsverket i början av året lämnade
den senaste i raden av alla utredningar i Brommafrågan var
Skavsta inte med bland de förordade alternativen. Enligt
Karl-Erik Strand var flygplatsen överhuvud taget inte med
i utredningen.

De Skavsta förlorat på gungorna har med andra ord
tagits igen på karusellen. Men det är ett resultat
som varken den nye VD:n Karl-Erik Strand eller nye ägaren
brittiska TBI är tillfreds med. Det ska vara ett nöjesfält
med flera inkomstbringande attraktioner.

– TBI:s inställning är att Skavsta ska bli Brommas
alternativ. En förutsättning för att jag skulle
ta jobbet var en försäkran om att få en riktig
uppbackning i den här frågan från ägaren,
säger Karl-Erik Strand.

Karl-Erik Strands tvåfrontsstrategi har onekligen lite
olika tidshorisonter. Brommafrågan kan bli en transportpolitisk
evighetsfråga liknande Dennispaketet och det Öresundsbron
höll på att bli, medan ambitionen att bygga upp ett
nätverk för lågpristrafik ligger inom synligt
räckhåll.

Ryanair har i dagsläget två nav: Dublin och Stansted.
Men ytterligare ett kommer att behövas i bolagets kommande
expansion i Europa och Skavsta nämns nu som en av kandidaterna
jämte Glasgow Prestwick och Beauvais i Paris. Och ett nav
borde rimligen föra med sig ett antal nya linjer.

Ryanairs VD Michael O’Leary säger att han kommer att
kunna tillkännage sina planer i Sverige för nästa
år först i februari-mars. Men flygplatschefen är
otålig och vill ha besked redan i höst.

– Ryanair har naturligtvis första option på en
ny linje, men om Ryanair inte är intresserat finns det andra
alternativ. Vi talar redan med flera lågprisflygbolag som
Easy Jet, Virgin Express, Go och Flying European, säger Karl-Erik
Strand.

Han har en lång önskelista över tänkbara
destinationer, och Köpenhamn står överst. Han
är helt säker på att det går att bedriva
lönsam trafik från Skavsta till ett antal destinationer
och nämner Luleå, Malmö, Helsingfors, Oslo, Bryssel,
Paris och städer i Tyskland.

– Det kommer att ta tid för SAS att sänka sina kostnader
och därför finns det ett stort utrymme för lågprisflyget
som kommer att kunna kapa åt sig marknadsandelar.

Men han talar även med SAS och charterbolagen. De senare
anser han har en lite konservativ attityd. Men andra bedömare
som Travel News har talat med menar att Skavsta har stora möjligheter
att nå framgång hos charterbolagen.

– Charterbolagen är flexibla och Luftfartsverket på
Arlanda behandlar dem som något som katten släpat in.
Inte lär situationen bli bättre för chartern nu
när terminalerna ska byggas om.

En person som kan komma att spela en viktig roll i Skavstas
utveckling är flygplatsens nya styrelseledamot Peter Forssman,
tidigare informationsdirektör i SAS. Han sitter också
som ordförande i Apollo Resors styrelse och borde kunna finna
ömsesidiga intressen för de bägge företag
han representerar.

Även när det gäller frågan om
en andraflygplats i Stockholm finns Peter Forssman med i bilden.
SAS inställning, och flera av de internationella flygbolagens,
är att det inte bör byggas någon ny flygplats
i Stockholm. I stället förordas en utbyggnad av Arlanda
i form av en fjärde och femte bana.

Skavsta vill som sagt flytta fram positionerna och slå
ut Luftfartsverkets föreslagna alternativ – Hall, Tullinge
och Almnäs.

Samtidigt säger Peter Forssman att han inte skulle göra
något som innebar en intressekonflikt med SAS:

– Engagemanget i Skavsta är till och med sanktionerat
av Jan Stenberg, säger han till nyhetsbrevet Skavsta-Bulletinen.

Nuvarande informationsdirektör på SAS, Henry Sténson,
medger att SAS och Skavsta har ett gemensamt intresse i att det
inte blir någon ny flygplats på Södertörn.
Men samtidigt konstaterar han:

– Skavsta är en nischflygplats för charter, frakt
och lågprisflyg som har sitt eget upptagningsområde
och lever sitt eget liv. Men Skavsta är inget som helst alternativ
i den frågeställning som rör Arlanda och Bromma,
säger Henry Sténson.

Han anser vidare att en ny flygplats främst skulle gynna
SAS i förhållande till merparten av de andra flygbolagen,
genom att SAS är det enda bolag som har tillräckligt
stort passagerarunderlag för att trafikera två flygplatser.

– Men det skulle fördyra för SAS att tvingas sprida
ut sig på det viset. Det finns helt enkelt inte underlag
för två stora flygplatser i Stockholm.

Irritationen över Luftfartsverkets förslag är
också stor hos SAS-ledningen.

– Vi ställer oss väldigt fundersamma till Luftfartsverkets
förslag. Tas det andra hänsyn än kommunikationspolitiska,
till exempel regionalpolitiska? I utredningen sägs det ju
att man ska eftersträva en regional balans i Stockholm, säger
Henry Sténson.

Luftfartsverkets förslag om en ny flygplats
på Södertörn har hittills endast fått stöd
av Braathens Malmö Aviation förutsatt att den blir jämbördig
i storlek med Arlanda.

Karl-Erik Strand argumenterar för att utnyttja en redan
befintlig flygplats, Skavsta, i stället för att skattebetalarna
ska bekosta de 3-5 miljarder kronor som han anser blir notan för
en ny flygplats.

Luftfartsverkets generaldirektör Ingemar Skogö håller
inte alls med om resonemanget.

– Luftfartsverket finansieras överhuvud taget inte med
skattemedel, säger han och menar att det är passagerarna
som kommer att få betala för en ny flygplats.

En viktig pusselbit i Skavstas planerade expansion är
att regeringen beslutar om att bygga ut snabbjärnvägen
Nyköpingslänken.

– Om Skavsta blir alternativet måste det till en länk
och då kostar det statliga pengar, konstaterar Ingemar Skogö
lakoniskt.

Enligt vad Travel News erfar var Luftfartsverket med och bjöd
på Skavsta. Men budet på 70 miljoner kronor räckte
inte långt mot TBI:s som enligt uppgift ska ha betalat hela
250 miljoner kronor för flygplatsen.

Generaldirektör Skogö bekräftar också
för Travel News att Luftfartsverket vill köpa in sig
i Västerås flygplats som ägs av kommunen.

– Vi för diskussioner men vi har ännu inte kommit
till några förhandlingar. Det är en intressant
flygplats i ett intensivt resandeområde. Västerås
har ungefär samma karakteristika som Skavsta. Kanske det
kan bli aktuellt med en ny reguljärlinje härifrån.

Handlar det om Go, British Airways lågprisflygbolag
som hade planer på att starta trafik från Västerås
till London för ett år sedan?

– Det vill jag inte kommentera. Men bortsett från det
så tror jag att lågprisflyget har kommit för
att stanna, och det är framför allt Ryanair som ligger
på mest och som vi har fört diskussioner med på
ett antal flygplatser runt om i landet, säger Ingemar Skogö.

Det tog 30 år att bygga Gardermoen, och något
liknande för Münchens flygplats, medan Karlstad nöjde
sig med 11 år. I diskussionerna om en andraflygplats som
ersättare till Bromma återstår med all säkerhet
många turer.

Karl-Erik Strand kommer att behöva all sin politiska
fingertoppskänsla för att övertyga lokala och regionala
politiker om förträffligheten med Skavsta innan det
är dags att ge sig i kast med regeringen. Den svårast
nöten att knäcka kanske blir Luftfartsverket.

Ingemar Skogö själv verkar nästan misströsta
om situationen i Stockholm.

– Det största hotet är att det inte blir någon
långsiktig lösning alls. Flygplatsfrågan kräver
ett stort mått av samsyn hos näringen och politikerna
och jag ser det som en uppenbar risk att vi inte kommer att få
en sådan till stånd, säger Ingemar Skogö.

TN 5/99

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024